Dîrlău Andrei Emil – Interpelare – ASIGURAREA SECURITĂȚII DATELOR PERSONALE ALE CETĂȚENILOR CARE AU CĂRȚI DE IDENTITATE ELECTRONICE

Adresată: Domnului ILIE-GAVRIL BOLOJAN, PRIM-MINISTRU AL ROMÂNIEI

               DOMNULUI MARIAN-CĂTĂLIN PREDOIU, VICEPRIM-MINISTRU AL ROMÂNIEI , MINISTRUL AFACERILOR INTERNE

                DOMNULUI RADU MIRUȚĂ MINISTRUL ECONOMIEI, DIGITALIZĂRII, ANTREPRENORIATULUI ȘI TURISMULUI     

De către: Domnul Senator Andrei Emil Dîrlău

Circumscripția electorală:1 Alba

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

OBIECTUL INTERPELĂRII: ASIGURAREA SECURITĂȚII DATELOR PERSONALE ALE CETĂȚENILOR CARE AU CĂRȚI DE IDENTITATE ELECTRONICE

Stimate Domnule Prim-ministru,

Stimate domnule viceprim-ministru,

Stimate domnule ministru,

În Marea Britanie, în plenul ședinței din 21 octombrie 2025 al Camerei Comunelor, s-a discutat îndelung introducerea cărților de identitate digitale, subiect care a dus la un adevărat scandal politic.

Sistemul pe care guvernul britanic îl propune este același tip de infrastructură ca cea implementată de România prin PNRR.

În plenul Camerelor Comunelor s-a dat ca exemplu sistemul românesc care gestionează datele de pe noile cărți de identitate electronice și s-a afirmat că acesta a avut 47 de vulnerabilități și a fost spart în doar 7 minute. S-a mai afirmat că acest sistem a fost dezvoltat în România de contractori fără autorizație de Securitate, pe echipamente nesecurizate, adică exact tipul de neglijență care poate expune datele personale ale cetățenilor.

Această declarație a provocat reacții dure și cereri de anchetă privind siguranța viitorului sistem digital din Marea Britanie.

Ca urmare a celor prezentate mai sus, vă rugăm, domnule prim-ministru, domnule viceprim-ministru și domnule ministru, să răspundeți la următoarele întrebări:

  1. Este adevărat că sistemul care gestionează cărțile de identitate electronice din România a fost spart? Dacă da, care este motivul pentru care nu ați informat cetățenii români cu privire la acest eveniment?
  2. În ce fel au fost afectați cetățenii români care dețin carte de identitate electronică și care este numărul cetățenilor afectați?
  3. Care este forma legală în care veți despăgubi cetățenii afectați?
  4. Care sunt măsurile pe care le-ați întreprins cu privire la acest eveniment cel puțin regretabil?
  5. Cum au fost desemnați contractorii care s-au ocupat de implementarea tehnică a acestor cărți de identitate electronice?

Ținând cont de complexitatea subiectului, aș dori un răspuns complet privind întreaga problematică descrisă în prezenta interpelare și toate întrebările adresate pe parcursul ei.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Deputatul AUR Fabian Radu denunță prăbușirea totală a credibilității lui […]