Către: Domnul Sorin Mihai GRINDEANU- Ministrul Transporturilor și Infrastructurii
De la: Dan TANASĂ, Deputat AUR, circumscripția electorală 28 Mureş
Subiectul întrebării: Situația companiei TAROM
Stimate domnule Ministru,
TAROM numără în prezent puțin peste 1200 de angajați, după ce în 2020 erau peste 1800. Un raport intern din 2020 arata că erau prea multe funcţii de conducere, unele ocupate de membrii mai multor familii. Operatorul aerian are în plan un proces de restructurare, însă s-a lovit în ultima perioadă și de un val de demişii. 50 de piloți au părăsit compania, dar și mai mulți însoțitori de zbor. Alții au plecat voluntar, în baza unor salarii compensatorii.
În acest context observăm și recenta grevă al membrilor Sindicatului Unit TAROM (SUT) datorat de nivelul de salarizare și situația în care această companie se regăsește. Întrucât se pot identifica o serie de lipsuri și deficiențe în funcționarea TAROM, precum întârzierea a mai mult de 240 de curse care aparțin TAROM de pe Aeroportul Otopeni doar în anul trecut. De asemenea, compania a înregistrat de la începutul anului și până acum peste 14 mii de curse, în scădere față de aceeași perioadă din 2019, înainte de pandemie.
Drept urmare, vă rog, domnule Ministru, să îmi răspundeți la următoarele întrebări:
1. Care este salariul de bază, fără sporuri al unui pilot și al unui însoțitor de bord? Care este grila de salarizare folosită în prezent și de când este aceasta în vigoare pentru personalul navigant ?
2. De ce nu s-a acordat niciodată dar mai ales din 2008 – anul ultimei măriri salariale – indexarea cu rata inflației (care din 2008 și până astăzi este de peste 40%)?
3. Dacă au fost acordate prime conducerii Companiei și membrilor Consiliului de Administrație, între anii 2008 și 2022, care a fost valoarea primelor și care au fost motivele pentru acordarea acestora?
4. Din ce motiv nu se solicită un control al Curții de Conturi și nu se face un control al Ministerului Transporturilor la TAROM mai ales că ultimul control de acest gen a fost efectuat în 2017 pentru prima și pe vremea lui Ioan Rus în al doilea caz?
5. De ce nu s-a luat nici o măsura până în prezent în materia respectării Codului Muncii privind timpul de muncă de 5 zile cu 2 de repaos precum și a prevederilor legate de personalul mobil?
6. Cum se execută exact pontajul personalului navigant mai ales în situația zborurilor de noapte, în weekend și sărbători legale și atunci când se depășesc cele 5 zile consecutive de muncă prevăzute de Codul Muncii?
7. Care sunt exact sporurile acordate de către TAROM personalului navigant (enumerate și descrise ca valoare)? Dacă sporurile pentru lucrul de noapte si lucrul frecvent peste program sunt sau nu acordate și din ce motiv?
8. Daca managerii numiți au avut obiective clare de realizat si care au fost acestea?
9. Dacă CEO TAROM, Werner Wolf a avut sau nu studii superioare (nu cursuri sau alte studii de scurtă durată asemănătoare) ?
10. Este adevărat că în contractul de asigurare încheiat cu ASIROM era prevăzută doar rabia ca boală recunoscută pentru personalul TAROM, în special cel navigant?
11. Care este baza legală prin care s-a stabilit ca perioadă minimă de despăgubire a personalului navigant aflat din punct de vedere medical în imposibilitatea executării misiunilor de zbor sa fie cea de 11 zile?
12. De ce actuala conducere a decis după anunțarea vânzării avioanelor Airbus 318 din luna septembrie și în condițiile menținerii aceluiași număr de piloți pe acest tip, organizarea unui concurs de pilot comandant pentru 6 locuri? În acest fel, în mod nejustificat se vor executa cheltuieli suplimentare de peste 200 mii euro minim constând din: școlarizare, simulatoare, diurne, plata instructorilor, licențe etc. pentru piloți care după vânzarea avioanelor vor pleca din companie pregătiți gratuit sau în cazul în care rămân vor face cursuri, simulatoare etc. pentru trecerea pe cele 2 tipuri de avion rămase în flota TAROM.
13. De ce doar compania câștigătoare a licitației de vânzare a avioanelor Boeing 737 seria 300 a cunoscut faptul că un avion din cele 4, era închiriat în leasing la Air Connect?
14. Care este motivul scăderii drastice a prețului de vânzare a celor 4 avioane Boeing 737 seria 300?
15. De ce s-a anunțat în mod fals că au fost vândute cele 4 avioane Boeing 737-300 și că s-au virat și banii, iar contractul a fost semnat la peste o lună de zile, iar banii nu se știe dacă au fost livrați încă (în totalitate)?
16. Dacă piloții care au plecat din detașamentul Airbus – peste 20, au plecat cu salarii compensatorii sau nu? Care a fost valoarea totala a salariilor compensatorii acordate celor care au plecat prin programul de plecări voluntare si numărul celor care au beneficiat de ele?
17. În mod evident planul de restructurare al PWC a fost greșit în materia numărului de piloți si STW necesar deoarece nu a luat în calcul prevederile timpului de muncă din Codul Muncii ci modul ilegal folosit până atunci (8-9 zile consecutive cu 2 libere în cicluri nelimitate). Cum se va recupera paguba produsă TAROM prin aplicarea acestui plan greșit ?
18. De ce agențiile TAROM din străinătate nu au fost închise decât în 2021 deși Ministerul a cerut acest lucru din 2003, vindeau doar 3% din volumul total de bilete si se cheltuia cu ele minim 2 milioane de euro anual conform declarației dlui. CEO Mihăiţă Ursu? Rezultă din aceasta un minimum de pierderi de 20 milioane euro doar pe ultimii 10 ani!
Nu există răspunsuri