Dan Tanasă – întrebare parlamentară către Ministerul Sănătății – Promovarea excesivă a reclamelor la suplimentele alimentare.

Către : Domnului Prof. Univ. Dr Alexandru Rafila,  Ministrul  Sănătății

De la: Dan Tanasă, Deputat AUR, circumscripția electorală 28 Mureș

Obiectul întrebării: Promovarea excesivă a reclamelor la suplimentele alimentare

Stimate domnule ministru,

          În România, medicamentele fără prescripție medicală se comercializează cu amănuntul prin farmacii şi drogherii, fizic sau online, iar suplimentele alimentare pot fi achiziționate de consumatori din farmacii și drogherii, dar și din hypermarketuri, supermarketuri, magazine naturiste/plafar, benzinării și magazine online, iar pacienţii nu ştiu întotdeauna care este diferenţa dintre acestea, dar le folosesc în urma vizionării reclamelor agresive promovate în spațiul mass-media.

          Suplimentele alimentare sunt definite  prin lege ca „ produse al căror scop este de a completa regimul alimentar, dar care nu au proprietatea de tratare sau vindecare a unei boli. Suplimentele alimentare reprezintă surse concentrate de vitamine, minerale sau alte substanţe cu efect nutritiv sau fiziologic, singure sau în combinaţie”. Tot conform legii, etichetarea, prezentarea şi reclama nu trebuie să atribuie suplimentelor alimentare proprietatea de prevenire, tratare sau vindecare a unei boli umane ori să facă referire la asemenea proprietăţi.

          Există două autorități care trebuie notificate pentru punerea pe piață a suplimentelor alimentare și care reglementează conținutul acestora din punct de vedere al substanțelor, precum și condițiile în care publicitatea se poate realiza, anume Ministerul Sănătații și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. În cazul ordinelor emise de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, se specifică faptul că „publicitatea produsului se realizează conform legii şi trebuie să fie reală, să nu inducă în eroare consumatorul, iar calităţile produsului să fie prezentate conform compoziţiei produsului”.

          La nivelul consumatorilor există o confuzie între medicamentele eliberate fără prescripție medicală şi suplimentele alimentare, conform unei analize recente a Consiliului Concurenței care propune mai multe modificări. Autoritatea propune să nu poată fi publicate false mărturii personale pe site-ul comerciantului online dacă nu există  o supraveghere şi un control al acestui conținut.

          Consumatorii selectează suplimentele alimentare în funcție de beneficiile prezentate, utilizarea personală anterioară, sfaturi de la profesioniști din domeniul sănătății (de ex. farmaciști). În ceea ce priveşte suplimentele alimentare cumpărătorii sunt, însă, influențați și de experiența împărtășită de alți consumatori pe site-urile de comercializare a acestor produse. Unele dintre aceste comentarii nu sunt întotdeauna corecte și pot induce în eroare consumatorii, iar faptul că nu există o monitorizare și nici o moderare a comentariilor pe site-urile de comercializare adâncește și mai mult confuzia. Conform datelor publicate în raportul publicat de curând al autorității de concurență se arată că, în România, vânzările de medicamente eliberate fără prescripție medicală şi de suplimente alimentare au crescut foarte mult în ultimii ani, ceea ce arată interesul consumatorului român pentru prevenirea și tratarea afecțiunilor comune  cu suplimentele alimentare.

          Având în vedere faptul că toate mijloacele de informare în masă ne supun atenției, printr-o publicitate agresivă, cumpărarea și folosirea acestor suplimente alimentare, vă solicit, domnule ministru, să îmi răspundeți la următoarele întrebări:

-Ministerul Sănătății are o evaluare raportată la media europeană a consumului de suplimente alimentare? Care este valoarea acestei piețe?

-Ministerul Sănătății, în urma punerii pe piață a suplimentelor alimentare mai verifică dacă efectele asupra sănătății pacienților sunt cele înscrise pe prospecte?

– Ministerul Sănătății, prin instituțiile abilitate derulează controale pentru a verifica modul în care aceste produse sunt comercializate?

-Ministerul Sănătății, consideră că această publicitate masivă a suplimentelor alimentare desfășurată în mass-media românească, cu mult peste nivelul din celelalte țări europene, este una care să asigure o informare corectă a beneficilor pe care le au suplimentele alimentare asupra sănătății?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

În vizita sa în Munchen cu ocazia Campionatului European de Fotbal, George Simion s-a întâlnit și cu românii stabiliți în Germania, cărora le-a mulțumit pentru susținere și le-a vorbit despre sistemul corupt care a acaparat țara. „Mulțumesc că ne-ați votat, mulțumesc că mulți dintre voi sunteți […]
Alianța pentru Unirea Românilor și-a lansat sâmbătă, 15 iunie, candidatul la alegerile prezidențiale, în persoana lui George Simion. Evenimentul a avut loc la Arenele Romane, în prezența a peste 7.000 de membri și simpatizanți AUR. „Noi știm să depunem efort. Poate de aceea sunt singurul care […]
Președintele Consiliului Național de Conducere al AUR, Claudiu Târziu, a declarat astăzi, la Bruxelles, că au trecut trei zile de la închiderea urnelor și, totuși, președintele AEP Toni Greblă refuză să explice de ce nu se anunță rezultatele finale. „Încercăm să înțelegem cum e posibil ca […]
Adrian Axinia, deputat AUR, a atras atenția, în cadrul unei declarații susținută la Bruxelles, asupra numărului uriaș de voturi declarate nule atât la alegerile europarlamentare, cât și la cele locale. „România este un stat capturat, iar puterea politică de la București, efectiv, a asasinat democrația. Spun […]
Prim-vicepreședintele AUR, Marius Lulea, susține că democrația este pusă sub semnul întrebării, în contextul în care 5% din voturile românilor exprimare la alegerile europarlamentare au fost anulate. „Într-un stat condus de hoți, nu se putea altfel decât ca aceste alegeri să fie fraudate, pornind de la […]
AUR a reușit la alegerile din 9 iunie un scor istoric. După doar 4 ani de la înființare, AUR este a doua forță politică a României după alianța comasaților. Am reușit ca în 4 ani de zile aproape să ne triplăm numărul de voturi obținute, de […]