Către : Domnului Prof. Univ. Dr Alexandru Rafila, Ministrul Sănătății
De la: Dan Tanasă, Deputat AUR, circumscripția electorală 28 Mureș
Obiectul întrebării: Promovarea excesivă a reclamelor la suplimentele alimentare
Stimate domnule ministru,
În România, medicamentele fără prescripție medicală se comercializează cu amănuntul prin farmacii şi drogherii, fizic sau online, iar suplimentele alimentare pot fi achiziționate de consumatori din farmacii și drogherii, dar și din hypermarketuri, supermarketuri, magazine naturiste/plafar, benzinării și magazine online, iar pacienţii nu ştiu întotdeauna care este diferenţa dintre acestea, dar le folosesc în urma vizionării reclamelor agresive promovate în spațiul mass-media.
Suplimentele alimentare sunt definite prin lege ca „ produse al căror scop este de a completa regimul alimentar, dar care nu au proprietatea de tratare sau vindecare a unei boli. Suplimentele alimentare reprezintă surse concentrate de vitamine, minerale sau alte substanţe cu efect nutritiv sau fiziologic, singure sau în combinaţie”. Tot conform legii, etichetarea, prezentarea şi reclama nu trebuie să atribuie suplimentelor alimentare proprietatea de prevenire, tratare sau vindecare a unei boli umane ori să facă referire la asemenea proprietăţi.
Există două autorități care trebuie notificate pentru punerea pe piață a suplimentelor alimentare și care reglementează conținutul acestora din punct de vedere al substanțelor, precum și condițiile în care publicitatea se poate realiza, anume Ministerul Sănătații și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. În cazul ordinelor emise de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, se specifică faptul că „publicitatea produsului se realizează conform legii şi trebuie să fie reală, să nu inducă în eroare consumatorul, iar calităţile produsului să fie prezentate conform compoziţiei produsului”.
La nivelul consumatorilor există o confuzie între medicamentele eliberate fără prescripție medicală şi suplimentele alimentare, conform unei analize recente a Consiliului Concurenței care propune mai multe modificări. Autoritatea propune să nu poată fi publicate false mărturii personale pe site-ul comerciantului online dacă nu există o supraveghere şi un control al acestui conținut.
Consumatorii selectează suplimentele alimentare în funcție de beneficiile prezentate, utilizarea personală anterioară, sfaturi de la profesioniști din domeniul sănătății (de ex. farmaciști). În ceea ce priveşte suplimentele alimentare cumpărătorii sunt, însă, influențați și de experiența împărtășită de alți consumatori pe site-urile de comercializare a acestor produse. Unele dintre aceste comentarii nu sunt întotdeauna corecte și pot induce în eroare consumatorii, iar faptul că nu există o monitorizare și nici o moderare a comentariilor pe site-urile de comercializare adâncește și mai mult confuzia. Conform datelor publicate în raportul publicat de curând al autorității de concurență se arată că, în România, vânzările de medicamente eliberate fără prescripție medicală şi de suplimente alimentare au crescut foarte mult în ultimii ani, ceea ce arată interesul consumatorului român pentru prevenirea și tratarea afecțiunilor comune cu suplimentele alimentare.
Având în vedere faptul că toate mijloacele de informare în masă ne supun atenției, printr-o publicitate agresivă, cumpărarea și folosirea acestor suplimente alimentare, vă solicit, domnule ministru, să îmi răspundeți la următoarele întrebări:
-Ministerul Sănătății are o evaluare raportată la media europeană a consumului de suplimente alimentare? Care este valoarea acestei piețe?
-Ministerul Sănătății, în urma punerii pe piață a suplimentelor alimentare mai verifică dacă efectele asupra sănătății pacienților sunt cele înscrise pe prospecte?
– Ministerul Sănătății, prin instituțiile abilitate derulează controale pentru a verifica modul în care aceste produse sunt comercializate?
-Ministerul Sănătății, consideră că această publicitate masivă a suplimentelor alimentare desfășurată în mass-media românească, cu mult peste nivelul din celelalte țări europene, este una care să asigure o informare corectă a beneficilor pe care le au suplimentele alimentare asupra sănătății?
Nu există răspunsuri