Către: Domnul Sorin Mihai GRINDEANU, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii
De la: Dan TANASĂ, Deputat AUR, circumscripția electorală 28 Mureş
Subiectul întrebării: Jalon PNRR ratat pentru Autostrada A8
Stimate domnule Ministru,
Vă adresez această interpelare urgentă cu privire la situația alarmantă a Autostrăzii A8 și amânarea semnării contractelor în cadrul PNRR, o consecință a recentei decizii CNSC privind lotul Târgu Mureș-Miercurea Nirajului. În contextul acestor evenimente, se ridică întrebări esențiale despre măsurile imediate, strategiile de gestionare și prevenire a întârzierilor în implementarea proiectelor de infrastructură. Este vital să identificăm soluții pentru a evita afectarea obiectivelor naționale și pentru a asigura un proces de evaluare licitație eficient și corect în viitor.
În prezent, niciun tronson al Autostrăzii A8 nu a fost încă edificat, cu toate că sunt conturate planuri pentru două segmente situate pe ambele flancuri ale Carpaților, respectiv Târgu Mureș-Sovata și Târgu Neamț-Pașcani, ambele având termenul limită de finalizare în 2026, conform cerințelor Uniunii Europene. Autostrada dispune deja de toate studiile necesare pentru construcție, rămânând doar de pus în aplicare proiectul.
În luna decembrie a anului 2022, CNAIR a inițiat procedura de licitație pentru două loturi ale Autostrăzii A8, finanțate prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), reprezentând capetele sectorului montan (Târgu Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Târgu Neamț), cu o lungime totală de aproximativ 52 km (16% din întreaga A8).
La data de 31 decembrie 2022, a fost definitivat traseul final al secțiunii Moțca – Ungheni (județul Iași), însumând o lungime de 93,27 km. Următoarea etapă implică obținerea avizelor necesare pentru autorizația de construire. În zona Ungheni (județul Iași), la extremitatea A8, se preconizează construirea Podului rutier de la Ungheni, peste râul Prut. Această lucrare va beneficia de finanțare din surse europene nerambursabile, precum și din bugetul de stat.
În acest context, domnule Ministru, vă rog să îmi răspundeți la următoarele întrebări:
1.Care sunt măsurile imediate pe care Ministerul Transporturilor le va întreprinde pentru a remedia întârzierea semnării contractelor, în contextul ratării jalonului PNRR?
2.Cum intenționează Ministerul să gestioneze complexitatea situației și să asigure progresul în implementarea proiectelor de infrastructură, având în vedere impactul asupra obiectivelor naționale?
3.Ce strategii are Ministerul Transporturilor pentru a evita întârzierile viitoare și a asigura un proces de evaluare corect și eficient al ofertelor în cadrul licitațiilor CNAIR, prevenind astfel situații similare în viitor?
Nu există răspunsuri