Către: Domnul Virgil Angel TÎLVĂR, Ministrul Apărării Naţionale
De la: Dan TANASĂ, Deputat AUR, circumscripția electorală 28 Mureş
Subiectul întrebării: Contractul de achiziție a 32 de avioane F-16 de la Guvernul Regatului Norvegiei
Stimate domnule Ministru,
Ministerul Apărării Naționale din România a semnat contractul de achiziție a 32 de avioane F-16 de la Guvernul Regatului Norvegiei, iar contractul prevede că primele aeronave vor veni în România încă din 2023.
Cunoaștem faptul că Valoarea contractului semnat astăzi cu Guvernul Regatului Norvegiei este de 388 milioane euro și se va derula pe o perioadă de trei ani, avioanele fiind livrate României în stare operațională, cu o resursă disponibilă care va permite operarea acestora de către Forțele Aeriene Române pentru o perioadă de minim 10 ani, respectiv pe durata perioadei de tranziție la avioanele de generația a V-a.
Fondurile estimate pentru achiziție sunt de circa 454 milioane euro, fără TVA, iar din această sumă circa 388 de milioane de euro reprezintă costul aeronavelor propriu-zise.
Avioanele F-16 pe care le-a operat până de curând Norvegia și pe care le cumpără România sunt de tipul A/B block 20 și au fost construite între 1982 și 1984. Aeronavele au fost modernizate de-a lungul vremii și au trecut deja în 2001 printr-un proces de Mid-Life Update (MLU), similar cu cele 17 aeronave pe care România le-a modernizat după ce le-a cumpărat din Portugalia.
Din punct de vedere al operării, aeronavele F-16 din Norvegia vin însă cu o resursă de viață mult mai redusă față de cele cumpărate din Portugalia, fiind zburate mult mai mult de către Forțele Regale Aeriene din Norvegia. Surse din piață, confirmate ulterior de fostul ministru al apărării, vorbesc de circa 2.000 – 3.000 de ore de zbor rămase din durata de viață de circa 10.000 de ore de după modernizare, resursă
de zbor ce ar mai putea fi prelungită puțin în timp doar prin reparații capitale și mentenanță constantă.
În acest context, vă rog domnule Ministru să îmi răspundeți la următoarele întrebări:
- Din ce motiv au fost achiziționate aeronave cu o resursă de viață atât de redusă, având în vedere că eventualele costuri pentru mentenanță și reparații vor presupune alocări de fonduri considerabile?
- Întrucât exista varianta unei donații din partea Statelor Unite ale Americii, din ce motiv nu s-a continuat cu această posibilitate și s-a preferat cheltuirea unor sume considerabile pentru aparate de zbor cu o resursă de viață redusă?
- Dacă România are logistică adecvată pentru a putea instrui și certifica suficienți piloți de F-16? Cum vom asigura instruirea unui număr suficient de piloți pentru ca toate cele 48 de aeronave să fie operaționale?
- Când vor fi inițiate demersurile pentru programul de înzestrare cu aeronave de generația a V-a? Care sunt etapele, ce costuri și care sunt cerințele logistice pentru ca România să realizeze această tranziție?
Nu există răspunsuri