Cristina Emanuela Dascălu – Întrebare parlamentară – România se îndreaptă spre o criză de personal puternică în sectorul educației

Adresată:

Domnului Daniel-Ovidiu DAVID, ministrul Educației și Cercetării

De către: Deputat Cristina Emanuela DASCĂLU

Circumscripția electorală: nr. 24 Iași

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 21.11.2025

Obiectul întrebării: România se îndreaptă spre o criză de personal puternică în sectorul educației

 

Stimate domnule Ministru,

Conform unor analize recente, sistemul de învăţământ preuniversitar din România se află într-o situaţie de alertă privind resursa umană didactică: chiar dacă unii indicatori dau imagini diferite, specialiştii avertizează că peste 50% dintre profesorii actuali ar putea ieşi la pensie în următorii 10–15 ani. De asemenea, potrivit unui studiu al Oficiul European de Statistică – Eurostat, în învăţământul primar românesc mai mult de jumătate dintre profesori aveau peste 50 de ani la finele anului 2020.

Mai mult, în unele discipline precum matematica şi ştiinţele se estimează că aproape jumătate dintre cadrele didactice au deja peste 55 de ani, ceea ce generează un deficit estimat la 30.000–40.000 profesori pe orizontul de 10-12 ani.

Având în vedere datele prezentate, stimate domnule ministru, vă solicit următoarele clarificări:

1. Care este estimarea oficială a Ministerului Educației pentru numărul de profesori care se vor pensiona în următorii 5 ani – de exemplu, pentru următoarele discipline – matematică, fizică, ştiinţe, limbă străină şi câte cadre didactice noi trebuie recrutate anual pentru a asigura înlocuirea lor fără pierderi de calitate? Care este calendarul pe care ministerul îl propune pentru aceste recrutări?

2. Datele arată că în prezent „mai puţin de 1 din 10 profesori are vârsta sub 30 de ani” – ce strategii concrete intenţionaţi să implementaţi pentru atragerea absolvenţilor în învăţământ, precum salarii de intrare atractive, bonusuri, locuinţe în zone rurale, program de mentorat, cadre didactice itinerante etc.? Cum veţi asigura că aceşti tineri profesori rămân în sistem şi nu migrează către alte sectoare sau ţări?

3. Plecând de la premisa că un corp profesoral îmbătrânit şi epuizat afectează direct calitatea predării, ce investiţii plănuiţi în formarea continuă a profesorilor – inclusiv digitalizare, metode moderne de predare, colaborări internaţionale – pentru ca pierderea experienţei profesorilor ce se pensionează să nu conducă la un declin al performanţei elevilor?

4. Având în vedere că una dintre cauzele acestui fenomen este nivelul redus al salariilor debutanţilor şi atractivitatea scăzută a profesiei, ce economie bugetară şi ce alocare de fonduri este prevăzută pentru a face ca profesia de profesor să fie competitivă faţă de alte opţiuni de carieră? Cum va evolua pachetul salarial, beneficiile și condițiile de muncă pentru profesorii debutanți în următorii 5 ani?

Solicit răspuns în scris.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE