Cristina Emanuela Dascălu (deputat AUR): ,,Reforma educației: o „schimbare din temelii” doar pe hârtie, dar cu efecte reale asupra comunităților locale”

Deputatul AUR Cristina Emanuela Dascălu critică măsura conform căreia sute de școli din România își pierd personalitatea juridică și sunt comasate sub pretextul eficientizării. În loc să întărească sistemul educațional, Ministerul Educației lovește în autonomia locală, afectează funcționarea școlilor și pune în pericol coeziunea comunităților din mediul rural.

,,Ministerul Educației anunță cu entuziasm o „reformă” care ar schimba din temelii sistemul de învățământ din România. În realitate, ceea ce se prezintă drept un pas spre modernizare este, de fapt, o măsură de austeritate mascată, adoptată în grabă sub pretextul eficientizării și al „interesului superior al copilului”.

Transformarea a peste 500 de unități școlare cu personalitate juridică în simple structuri arondate altor școli nu este o simplă modificare administrativă. Este o lovitură dată autonomiei comunităților locale, capacității lor de a decide în privința educației copiilor și, mai ales, sentimentului de apartenență pe care o școală îl creează în jurul ei.

Deși ministerul afirmă că școlile „nu se închid fizic” și că „posturile nu se pierd”, cu excepția directorilor, realitatea este că pierderea personalității juridice înseamnă pierderea puterii de decizie, reducerea resurselor și scăderea importanței acestor instituții în ochii comunității. În multe sate și orașe mici, școala nu este doar un loc de învățare, ci un centru al vieții sociale, iar slăbirea rolului său administrativ riscă să ducă, în timp, la degradare și închidere.

Această măsură, justificată prin „criza fiscal-bugetară”, nu rezolvă problema calității educației. Din contră, mută accentul de pe investiții în infrastructură și cadre didactice bine pregătite, pe reorganizări birocratice cu efecte incerte și adesea negative. O reformă reală nu înseamnă să tai, să comasezi și să centralizezi, ci să sprijini fiecare copil să învețe în cele mai bune condiții, indiferent dacă în clasă sunt 15 sau 30 de elevi.

Educația nu poate fi tratată ca un simplu capitol de reduceri bugetare. Copiii României nu trebuie să plătească prețul incompetenței administrative și al lipsei de viziune. Ca vicepreședinte al Comisiei pentru învățământ, dar mai ales ca profesor universitar, voi apăra cu fermitate drepturile profesorilor și voi susține necondiționat demnitatea acestei profesii fundamentale pentru viitorul țării”, a declarat deputatul AUR, Cristina Emanuela Dascălu.

Distribuie acest articol!