Adresată:
Domnului Daniel DAVID, Ministrul Educației și Cercetării
De către: Deputat Cristina Emanuela DASCĂLU
Circumscripția electorală: nr. 24 Iași
Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 24.09.2025
Obiectul întrebării: Clarificări privind orientarea strategică a politicii educaționale în contextul diminuării sprijinului pentru excelență și a declarațiilor publice ale conducerii Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare
Stimate domnule ministru,
În cadrul conferinței „Ce livrează Educația”, organizată în data de 16 septembrie 2025, domnul Bogdan Cristescu, director în Ministerul Educației, a făcut o serie de declarații care ridică serioase semne de întrebare cu privire la direcția în care este orientată politica educațională a statului român.
Domnia sa a afirmat, citez: „Trebuie să ne ferim, ca necuratul de tămâie, să ducem toată educația în căutarea excelenței”, precizând că performanțele elevilor olimpici nu pot fi asociate sistemului, ci sunt rezultatul exclusiv al eforturilor individuale ale elevilor, părinților și profesorilor dedicați. În același timp, a exprimat ideea că sistemul trebuie să se concentreze prioritar pe elevii cu rezultate medii și sub medii, în detrimentul unei culturi a performanței”.
Aceste declarații vin în contextul eliminării burselor de excelență pentru elevii olimpici prin legea nr. 141/2025, sub pretextul reducerii deficitului bugetar, și a unei retorici oficiale care pare să relateze importanța performanței de vârf în educație, deși România este în continuare pe penultimul loc în UE în testările PISA 2022.
În acest sens, vă rog să clarificați:
1. Care este poziția oficială a Ministerului față de afirmațiile domnului Bogdan Cristescu? Sunt acestea conforme cu direcția politicii educaționale asumate de minister?
2. Care este raționamentul pedagogic și strategic care a stat la baza eliminării burselor de excelență pentru elevii olimpici? Considerați că premiile unice anunțate (de tip „recompensă punctuală”) pot substitui o formă constantă de sprijin?
3. Cum intenționează Ministerul să susțină elevii capabili de performanță, în condițiile în care aceștia nu mai beneficiază de un sprijin financiar lunar, dar sunt adesea invocați drept „ambasadori ai învățământului românesc”?
4. Ce măsuri concrete sunt avute în vedere pentru reducerea decalajelor educaționale fără a descuraja excelența? Cum veți asigura un echilibru între ridicarea nivelului mediu și încurajarea valorilor academice de vârf?
Vă rog să îmi transmiteți răspunsurile în scris, conform prevederilor regulamentare în vigoare.
Comments are closed