Costache Chertif – Întrebare – Stadiul lucrărilor și termenele estimate pentru finalizarea podului transfrontalier peste Tisa pîn punctul Sighetu Marmației – Biserica Albă

Adresată: Domnului Sorin-Mihai GRINDEANU, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii

                   Domnului Marcel-Ioan BOLOȘ, Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene

De către: Senator Costache CHERTIF

Circumscripția electorală: Nr. 26, Maramureș

Obiectul întrebării: Stadiul lucrărilor și termenele estimate pentru finalizarea podului transfrontalier peste Tisa pîn punctul Sighetu Marmației – Biserica Albă

Stimați domnilor miniștri,

În contextul priorității României de a consolida conectivitatea transfrontalieră cu Ucraina, inclusiv pentru sprijinirea comunității de români de peste Tisa, doresc să abordez un șir de aspecte referitoare la stadiul și calendarul lucrărilor la podul rutier peste Tisa în punctul Sighetu Marmației – Biserica Albă (ucr. Bila Tserkva).

Conform surselor publice, lucrările sunt finalizate în proporție de 50-60% pe malul românesc, dar înregistrează o întârziere semnificativă pe partea ucraineană (începute abia în octombrie 2023).

Proiectul este finanțat prin POIM 2014-2020 (130 milioane lei nerambursabili), iar valoarea totală a contractului atribuit asociației Tehnodomus–Costin și Vlad este de peste 116 milioane lei (fără TVA).

Punctul vamal modern (1 km lungime, dotări conforme standardelor UE) este prezentat ca unul dintre cele mai avansate din țară.

Având în vedere cele prezentate mai sus, vă adresez respectuos rugămintea să-mi transmiteți, fiecare conform ariei sale de competență:

1.Ce măsuri concrete au fost luate de Guvernul României, în coordonare cu autoritățile ucrainene, pentru accelerarea lucrărilor pe malul drept al Tisei?

    2. Cum a afectat întârzierea obținerii autorizațiilor și a organizării șantierului pe teritoriul Ucrainei termenul inițial de finalizare (noiembrie 2025)?

    3. Există riscuri de depășire a bugetului din cauza întârzierilor?

    4. Este analizată solicitarea antreprenorului pentru prelungirea duratei de execuție?

    5. Ce termen realist se anticipează acum pentru recepția finală?

    6. Ce măsuri suplimentare sunt necesare pentru asigurarea interoperabilității cu sistemul vamal ucrainean?

    7. Cum vor fi integrate noile benzi de circulație (5 benzi/sens) și facilitățile de parcare (13 locuri auto, 10 tiruri) în rețeaua rutieră regională?

    8. Ce estimări există privind creșterea traficului comercial și a turismului transfrontalier după inaugurarea podului peste Tisa?

    9. Cum vor fi protejați etnicii români din Ucraina în contextul noilor reglementări vamale aplicabile în punctul de trecere a frontierei Sighetu Marmației – Biserica Albă?

    Vă rog respectuos, de asemenea, să detaliați măsurile guvernamentale pentru respectarea noului calendar și asigurarea transparenței în implementarea acestui proiect strategic.

    Distribuie acest articol!