Costache Chertif – Întrebare – Politizarea funcției de director de cabinet al ministrului Afacerilor Externe și riscurile aferente pentru funcționarea MAE

Adresată: Doamnei Oana-Silvia ȚOIU, Ministru al Afacerilor Externe

De către: Senator Costache CHERTIF

Circumscripția electorală: nr. 26, Maramureș

Obiectul întrebării: Politizarea funcției de director de cabinet al ministrului Afacerilor Externe și riscurile aferente pentru funcționarea MAE.

Stimată doamnă ministru,

În spațiul public au apărut informații care ridică serioase semne de întrebare cu privire la modul în care gestionați resursa umană din Ministerul Afacerilor Externe. Presa națională a relatat, la data de 22 septembrie a.c., că l-ați numit pe domnul Alin Mituță, fost europarlamentar din partea partidului REPER, în funcția de director de cabinet al ministrului Afacerilor Externe.

Această numire reprezintă o premieră negativă pentru diplomația românească: o funcție-cheie, tradițional ocupată de un diplomat de carieră cu vastă experiență, este atribuită unui actor politic fără pregătire diplomatică și fără exercițiul specific al acestei misiuni. Este de notorietate că directorii de cabinet ai miniștrilor de Externe au fost, în ultimele decenii, personalități ale corpului diplomatic, unii dintre ei devenind ulterior miniștri sau ambasadori de prestigiu ai României.

Mai mult, directorul de cabinet are un rol crucial în buna funcționare a ministerului: conduce practic activitatea curentă a instituției, exceptând domeniile gestionate de secretarul general (consular, financiar, logistic). Funcția presupune nu doar competențe manageriale, ci și o cunoaștere aprofundată a mecanismelor diplomatice, a practicilor de criză, precum și o experiență directă acumulată în misiuni externe sau în Centrala MAE.

Numirea domnului Mituță ridică totodată probleme grave legate de accesul la informații clasificate. Conform legislației în vigoare, pentru a exercita atribuțiile specifice, directorul de cabinet al ministrului trebuie să dețină autorizație ORNISS corespunzătoare nivelului „strict secret de importanță deosebită” (SSID). Or, procedura de verificare și emitere a unei astfel de autorizații durează cel puțin 114 zile lucrătoare (circa 150 de zile calendaristice). În lipsa acesteia, directorul de cabinet nu poate avea acces la majoritatea documentelor de lucru și nici nu poate intra, în anumite condiții, în incinta biroului ministrului dacă aceasta este definită ca Zonă de securitate I.

Un diplomat de carieră numit în această funcție ar fi avut deja autorizațiile necesare, evitând blocajele și riscurile menționate.

Am observat, pe contul de Facebook al domnului Mituță, chiar în postarea privind numirea sa în funcția de director de cabinet al ministrului de Externe, un șir de greșeli de exprimare și de punctuație, relevant fiind următorul pasaj agramat și grăitor de la sine: „în societatea civilă ca co-fondator al mai multor organizații dar și studii în relații internaționale și afaceri europene la Paris (Sciences Po, Universitatea Paris Vest) și București (SNSPA)”.

Exprim opinia că degradarea instituțională a MAE prin astfel de decizii este un semnal alarmant. Diplomația românească are nevoie de profesionalism, stabilitate și respect pentru cariera diplomatică, nu de experimente politice care riscă să afecteze capacitatea statului de a gestiona crize și de a-și reprezenta interesele în plan extern.

În aceste condiții, vă solicit respectuos să răspundeți la următoarele întrebări:

1.Care au fost criteriile profesionale și instituționale care au stat la baza numirii domnului Alin Mituță în funcția de director de cabinet al ministrului de Externe?

    2. Cum veți garanta că lipsa de experiență diplomatică a domnului Mituță nu va afecta buna funcționare a MAE și credibilitatea instituției?

    3. În ce măsură numirea acestuia respectă cutuma și practica diplomatică a României, care impunea ca funcția de director de cabinet să fie ocupată de un diplomat de carieră?

    4. A fost declanșată procedura de obținere a autorizației de acces la informații clasificate pentru domnul Alin Mituță? Dacă da, la ce nivel și în ce stadiu se află procesul?

    5. Cum va putea exercita acesta atribuțiile funcției până la eliberarea autorizației ORNISS, având în vedere că o mare parte a documentelor de lucru ale MAE sunt clasificate?

    6. Considerați că politizarea unei funcții tehnice și strategice precum cea de director de cabinet servește intereselor diplomației românești sau mai degrabă le compromite?

    Distribuie acest articol!