Adresată: Domnului Alexandru ROGOBETE, ministru al Sănătății
De către: Senator Costache CHERTIF
Circumscripția electorală: nr. 26, Maramureș
Obiectul întrebării:. Necesitatea completării Hotărârii Guvernului nr. 764/2017 cu prevederi privind medicii specialiști din Republica Moldova, singurul stat din lume cu care România a anunțat dezvoltarea unor relații speciale și privilegiate, însă este tratat de Guvern ca un terț oarecare.
Domnule ministru,
La 11 octombrie 2017, Guvernul României a adoptat Hotărârea nr. 764/2017 pentru aprobarea Normelor privind recunoașterea diplomelor, certificatelor și titlurilor de medic specialist, eliberate de un stat terț, altul decât Australia, Canada, Israel, Noua Zeelandă și Statele Unite ale Americii, fapt bine receptat în societatea românească și de publicul medical interesat. Astfel, medicii formați în Australia, Canada, Israel, Noua Zeelandă și SUA, alături de medicii formați în celelalte state membre ale Uniunii Europene (UE), în unul dintre statele aparținând Spațiului Economic European sau în Confederația Elvețiană, au fost exceptați de obligativitatea recunoașterii în procedură obișnuită a diplomelor, certificatelor și titlurilor de medic specialist.
În lista statelor exeptate nu figurează și statul înrudit Republica Moldova, singurul stat din lume cu care România a declarat că întreține relații speciale și privilegiate, de parteneriat strategic. Așa cum bine cunoașteți, Republica Moldova este singurul stat din lume în afară de România în care medicii sunt formați în limba română și nu au nevoie de adaptare/naturalizare cultural-lingvistică în țara noastră. Totodată, majoritatea medicilor formați în Republica Moldova dețin cetățenia română, alături de cea facultativă a Republicii Moldova, deci nu pot fi considerați ca fiind străini.
De asemenea, constatăm că un număr important de medici formați în Republica Moldova, deținători ai cetățeniei române, și-au stabilit domiciliul legal și obișnuit în țara noastră și nu pot practica în calitate de medici din cauza procedurilor complexe de recunoaștere a diplomelor, certificatelor sau titlurilor de medic, în condițiile în care sistemul medical românesc se confruntă în continuare cu un deficit de cadre medicale.
Cu toate acestea, acești medici nu pot beneficia de excepția prevăzută de Guvern pentru medicii formați în oricare alt stat membru al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau în Confederația Elvețiană, Australia, Canada, Israel, Noua Zeelandă și SUA, chiar dacă în fiecare dintre aceste state există programe și condiții diferite de formare profesională, de multe ori sub nivelul standardelor de formare medicală din România. Exprim opinia că această situație denotă un tratament diferențiat și discriminatoriu, fiind necesară depășirea ei.
Unul dintre argumentele invocate constant de către autoritățile centrale ale României pentru neincluderea Republicii Moldova în lista statelor vizate de HG nr. 764/2017 și aplicarea de tratament diferențiat a fost „diferența dintre numărul orelor de rezidențiat din România și Republica Moldova”. În același timp, autoritățile centrale ale României nu au invocat niciodată diferența dintre numărul orelor de rezidențiat din România și oricare alt stat membru al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau în Confederația Elvețiană, Australia, Canada, Israel, Noua Zeelandă și SUA.
Astfel, constatăm o diferență de tratament aplicat, pe de o parte, statului înrudit Republica Moldova, cu care pretindem că avem relații speciale și privilegiate, și, pe de altă parte oricărui alt stat membru al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau Confederației Elvețiene, Australiei, Canadei, Israelului, Noii Zeelande și Statelor Unite ale Americii.
Observăm de asemenea că există deja mai multe cazuri în care medici români formați în Republica Moldova au obținut definitiv câștig de cauză în instanțele de judecată din România, în dosarele intentate împotriva Ministerului Sănătății pentru motivul nerecunoașterii diplomelor, certificatelor și titlurilor de medic specialist eliberate de Republica Moldova.
Având în vedere cele prezentate mai sus, vă rog respectuos să-mi comunicați:
1.O informație privind numărul de ore de rezidențiat pentru medicii specialiști, defalcat pe fiecare dintre statele vizate de HG nr. 764/2017 pentru aprobarea Normelor privind recunoașterea diplomelor, certificatelor și titlurilor de medic specialist, eliberate de un stat terț, altul decât Australia, Canada, Israel, Noua Zeelandă și Statele Unite ale Americii.
2.Punctul de vedere al Ministerului Sănătății privind motivele reale și temeinice ale diferenței de tratament aplicat de către Guvernul României Republicii Moldova, cu care pretindem că avem relații speciale și privilegiate, și oricărui alt stat membru al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau Confederației Elvețiene, Australiei, Canadei, Israelului, Noii Zeelande și Statelor Unite ale Americii, în ceea ce privește recunoașterea diplomelor, certificatelor și titlurilor de medic specialist.
3.Dacă dumneavoastră personal, ca ministru al Sănătății, vă asumați inițiativa completării Hotărârii Guvernului nr. 764/2017 cu prevederi privind medicii specialiști din Republica Moldova, pentru a da expresie concretă și substanță relației speciale și privilegiate cu Republica Moldova. În eventualitatea unui răspuns afirmativ la acest punct al întrebării parlamentare, vă rog să specificați care este orizontul de timp pentru concretizarea unei asemenea inițiative.


Comments are closed