Traversăm o perioadă de incertitudine și fragilitate instituțională, în care funcții-cheie ale statului român sunt gestionate interimar, iar deciziile esențiale sunt amânate sau tratate cu superficialitate. În acest context, consider necesar să readuc în atenția publică un caz foarte important cu implicații juridice, diplomatice și de securitate națională, care continuă să fie tratat cu o lipsă de transparență incompatibilă cu principiile statului de drept.
Mă refer la decizia definitivă a Curții de Apel București (nr. 2427/2024), care obligă Ministerul Afacerilor Externe să publice Nota Verbală transmisă în iulie 2022 Ambasadei Ucrainei, prin care România și-a exprimat acordul pentru lucrările de dragare pe Canalul Bâstroe.
Deși a fost semnalat acest caz de mai multe ori în parlament, la camera deputaților si la senat, cu un dispreț instituțional; major fata de aplicarea legii sau/și a interesului public, MAE refuză să respecte hotărârea instanței, invocând „uzanțe diplomatice”.. Nu suntem într-un club privat al diplomaților, ci într-un stat de drept sau cel puțin pretindem ca încă România mai este un stat de drept. Orice document emis de o instanță de judecata, în afara statutului de secret de stat, este sau ar trebui sa reprezinte informație de interes public. Iar refuzul de a o face publică, reprezintă obstrucționarea justiției, prin neaplicarea și nici măcar justificarea neaplicării unei sentințe definite a unei instanțe în România.
Mai mult decât atât, vorbim despre un act care – potrivit sentinței – a fost emis fără consultarea instituțiilor competente: fără Ministerul Mediului, fără Ministerul Transporturilor, fără Comisia Dunării. Ce înseamnă asta? Înseamnă o decizie unilaterală, cu posibile consecințe asupra suveranității fluviale a României, asupra ecosistemului Deltei Dunării – rezervație UNESCO – și asupra securității naționale.
Domnule ministru interimar, dacă mai aveți un gram de demnitate și din respect pentru respectarea legii și informarea corecta a cetățenilor acestei tari, acum, în ultimele zile în care ocupați scaunul de la vârful MAE, vă cer public, așa cum au făcut-o și colegii mei, să publicați de îndată Nota Verbală, să sancționați conform legislației în vigoare pe cei care au semnat acest acord netransparent.
Cer totodată public, Parchetului să se sesizeze asupra acestui caz!
România nu poate fi guvernată prin Note Verbale și tăcere instituțională, si mai ales printr-o politică externă disfuncțională.
Nu pot să închei înainte de a sublinia faptul că diplomația românească a eșuat lamentabil sub conducerea acestui ministru de externe interimar, căruia vreau să îi comunic faptul că vecinii bulgari tocmai ce au primit undă verde pentru aderarea completa în programul Visa Waiver, în timp ce românii încă așteaptă explicații pertinente despre eșecul lamentabil al diplomației românești în raport cu partenerul nostru strategic, Statele Unite ale Americii.
Cât de norocoși să fim noi românii, să avem un ministru de externe care a excelat doar în gafe diplomatice. Și aici reamintesc de: absența României de pe scena marilor evenimente internaționale, încălcarea gravă a normelor diplomatice a ambasadorilor români, confuzia identitară de care a dat dovadă domnul Hurezeanu la Bruxelles, tăcerea diplomatică în cazul ambasadorului Franței, care a mers în vizită la CCR, și eșecul istoric al diplomației românești, excluderea din programul Visa Waver.
România are nevoie de diplomați, nu de figuranți care știu doar politică externă!
Comments are closed