Inițiativa unora dintre parlamentarii coaliției de a propune deschiderea relațiilor oficiale cu Taiwanul este nu doar hazardată, ci și o dovadă clară de amatorism în politică externă. Este încă un episod din seria gafelor unei guvernări care confundă diplomația cu exerciții de imagine și care riscă să transforme România într-un stat izolat și lipsit de credibilitate pe plan internațional.
Istoric
De mai bine de 75 de ani, România a dezvoltat o relație diplomatică cu Republica Populară Chineză. Relațiile noastre politice, așa cum sunt recunoscute și de către partenerii europeni, să duc către politica unei “Singure Chine”. La nivel european nu există ambasadă a Uniunii Europene sau a statelor membre în Taiwan.
Făcând notă discordantă in raport cu partenerii europeni, dar și contrar politicilor din China, riscăm ca relațiile diplomatice ce datează din anul 1949 să fie reconsiderate această colaborare iar repercursiunile pot afecta serios relațiile diplomatice, dar și parteneriatele comerciale.
Economic
Chiar dacă relațiile diplomatice au mai scăzut din intensitate, cel puțin în ultimii 5 ani, China reprezentă al optulea partener comercial al României, cu peste 10 miliarde in schimburi comerciale, dar și cu un deficit comercial de aproximativ 8 miliarde de euro, ratio 1/7.
Din această perspectiva, prioritățile României ar trebui să se concentreze pe reechilibrarea balanței comerciale, atragerea de investitori și accelerarea exporturilor, dar și pe valorificarea oportunităților oferite de cadrul strategic de cooperare dintre China și Uniunea Europeană. A pune în pericol această relație economică, prin gesturi neinspirate, înseamnă a neglija interesul național, stabilitatea investițiilor și credibilitatea României în ochii partenerilor internaționali.
Cultural
Relația României cu China nu înseamnă doar comerț și investiții, ci și un parteneriat cultural și educațional solid. De-a lungul anilor, sute de studenți români au avut șansa să studieze în universitățile de prestigiu din Beijing, Shanghai sau alte centre academice, întorcându-se acasă cu o perspectivă globală și competențe de vârf. În același timp, tineri studenți chinezi au ales România pentru a-și continua studiile, contribuind la un schimb de idei și valori care a întărit legăturile dintre cele două popoare. Acest tip de colaborare, bazat pe cunoaștere și respect reciproc, reprezintă fundamentul unei prietenii autentice, care nu poate fi sacrificată pentru ambiții politice de moment.
Strategic
Diplomația și politica externă nu se bazează pe gesturi simbolice sau pe exerciții de imagine, ci pe continuitate, profesionalism și pe capacitatea de a proiecta stabilitate pe termen lung. Orice acțiune contrară riscă să erodeze capitalul diplomatic al României și să diminueze influența noastră într-un context internațional deja extrem de fragil.
Confuzia de colaborare economică și culturală cu recunoașterea oficială a Taiwanul în afara cadrului european este o greșeală strategică de proporții. O greșeală care ar afecta relația cu Beijingul, această prietenie tradițională, stabilă diplomatic, dar și ar anula avantajele economice imediate, pe termen mediu și lung.
Diplomația nu este locul pentru improvizații. Nu este locul pentru a testa orgolii politice sau pentru a încerca să dăm lecții lumii. Diplomația este locul unde interesul național trebuie apărat cu seriozitate, prudență și profesionalism. România nu își poate permite să devină victima aventurismului unor amatori care confundă geopolitica cu un exercițiu de PR.
De aceea, fac apel la responsabilitate. Politica externă a României nu poate fi sacrificată pe altarul inconștienței politice. Relația noastră cu China trebuie protejată și cultivată și nu expusă compromiterii a tot ceea ce am construit în decenii de parteneriat.
Comments are closed