Adresată: domnului Prim-Ministru Florin-Vasile Cîțu;
De către: Senator Claudiu-Richard Târziu, lider de grup AUR
Data: 17/03/2021
Obiectul interpelării: Votarea PNRR în Parlament
Stimate domnule Prim-Ministru,
Marți, 9 martie 2021, Dl. Cristian Ghinea, Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a prezentat în Comisia pentru Afaceri Europene a Camerei Deputaților 9 pagini despre Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). A fost doar o prezentare formală, un simulacru. Un plan de 300 de pagini nu poate fi prezentat în 9 pagini. N-a prezentat modul de alocare a banilor, nici sumele pe fiecare pilon sau componentă. Dl. Ghinea doar a mimat că informează Parlamentul, ca să bifeze o cerință a Comisiei Europene ca Parlamentul să fie informat.
Inapetența pentru transparență e atât de mare încât membrii USR ai Comisiei pentru Afaceri Europene de la Camera Deputaților chiar s-au opus invitării d-lui Ghinea. Totala lipsă de transparență a Guvernului face din PNRR o cutie neagră în care nu putem vedea nimic.
PNRR e un plan de reformă care va avea un enorm impact asupra următorilor 7 ani. El include reforma companiilor de stat și a pensiilor (cu intenția privatizării), reforma drastică a sectorului energetic și alte reforme radicale.
Este inacceptabil ca un program atât de important ca PNRR să fie elaborat de Guvern fără dezbatere în Parlament. PNRR trebuie trecut prin Parlament ca lege.
Pactul Verde european e o uriașă strategie de reformă și creștere economică, cel mai mare pachet de stimulente din istorie. Tocmai de aceea, modul de alocare a părții ce revine României – 30 miliarde euro – nu este un simplu act tehnico-administrativ, ci o decizie politică cu vaste implicații.
Deciziile privind tranziția verde, tranziția digitală, măsurile menite să creeze sisteme prietenoase cu clima și mediul, nu sunt doar decizii tehnico-administrative, ci decizii politice cu consecințe asupra societății și cetățenilor, orientând cursul României pe mulți ani înainte. Elaborarea de politici sectoriale, macro-economice, financiare, sociale și de mediu, formularea de priorități și programe de reforme nu sunt exerciții strict tehnocratice, ci decizii profund politice.
Ca atare, întrucât exact asta face PNRR-ul, el trebuie supus aprobării Parlamentului sub forma unei legi speciale. Deciziile de reformă și alocare a banilor din PNRR trebuie supuse dezbaterii și votului în Parlament. Parlamentul trebuie să aibă un cuvânt de spus în aprobarea alocărilor financiare.
Ocolirea Parlamentului este nedemocratică, subminând responsabilizarea politică – cerința Comisiei Europene ca el să fie însușit de toate forțele politice (ownership politic național). Parlamentul trebuie implicat pentru a asigura acordul forțelor politice, controlul și luarea democratică a deciziilor de reformă și alocare, legitimitatea lor democratică.
Guvernul nu trebuie să aibă puteri discreționare privind aceste alocări. Există riscul ca fondurile nu doar să fie irosite, alocate defectuos, ci să aibă chiar reale efecte negative – economice, sociale, politice. În loc să facă România mai ”rezilientă” în fața șocurilor și crizelor, ele riscă să provoace mari șocuri sociale și economice. De aceea e periculos ca Guvernul să ia aceste decizii singur.
Guvernul trebuie să supună PNRR-ul spre aprobare Parlamentului, după încheierea negocierilor cu Comisia, dar înainte de a-l trimite la Bruxelles pentru aprobare finală.
Acest lucru va asigura larga dezbatere publică și consens politic la nivel național privind măsurile propuse, contribuind la implementarea lor timp de 7 ani, chiar și după o schimbare de guvern.
În plus, dacă inițial PNRR avea alocate 33 miliarde euro, suma a scăzut la 30, acum 29 miliarde euro. Oare cât va mai continua să scadă până vom ajunge să-i cheltuim?
Ni se cere să ratificăm Decizia europeană privind Resursele Proprii care să permită Uniunii Europene să se împrumute masiv în contextul crizei pandemice. Dar Parlamentul trebuie să facă mai mult decât doar să ratifice această directivă.
De asemenea, ar fi utilă convocarea unei ședințe Comune, publice, a comisiilor reunite de la Camera Deputaților și Senat. Trebuie implicate comisiile din domeniile pentru care sunt alocați bani în PNRR – Afaceri Europene, Transport, Mediu, Sănătate, Educație – în care să fie invitat dl. Ghinea să prezinte în detaliu actualul draft PNRR și să facem propuneri (exemplu împăduriri, transport feroviar).
De ce, stimate domnule Prim-ministru, nu avem o procedură legislativă democratică prin care Parlamentul să voteze PNRR-ul? De ce ocoliți Parlamentul și nu supuneți PNRR-ul aprobării parlamentare, după încheierea negocierilor cu Comisia, dar înainte de a-l trimite la Bruxelles pentru aprobare finală, așa cum ar fi normal și democratic?
Solicit atât răspuns scris, cât și răspuns oral (declarație publică).
Nu există răspunsuri