Ciprian Paraschiv – Lege pentru modificarea și completarea Legii educației fizice și sportului nr. 69/2000

CĂTRE,

BIROUL PERMANENT AL SENATULUI

În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată, precum și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată Lege pentru modificarea și completarea Legii educației fizice și sportului nr. 69/2000” spre dezbatere și adoptare.

În temeiul art. 111 alin. (1) din Constituția României, republicată, vă adresăm rugămintea de a solicita Guvernului să comunice punctul de vedere asupra prezentei propuneri legislative.   

De asemenea, adresăm rugămintea de a solicita avizele Consiliului Legislativ și Consiliului Economic și Social.

INIȚIATORI:

Deputat AUR Ciprian-Constantin Paraschiv _______________________

Deputat AUR Dragoș-Florin Coman  _____________________________

Deputat AUR Monica Iagăr   ___________________________________

Deputat AUR Cosmin-Andrei Gușă ______________________________

Deputat AUR Daniel-Răzvan Biro _______________________________

                                      EXPUNERE DE MOTIVE

Prezenta inițiativă legislativă are ca obiect protecția și profesionalizarea raporturilor juridice din domeniul sportului, prin recunoașterea expresă a dreptului părților de a beneficia de asistență specializată atât în etapa negocierii, încheierii și modificării contractelor de activitate sportivă, cât și pe durata oricărui conflict izvorât din sau în legătură cu activitatea sportivă. De asemenea, inițiativa completează cadrul procedural intern al organismelor sportive, stabilind că participanții la activitatea sportivă și structurile sportive pot fi reprezentați sau asistați, după caz, în fața comisiilor și organismelor înființate la nivelul federațiilor sau structurilor sportive, de către avocat, consilier juridic, consilier sportiv ori reprezentant sindical.

Necesitatea intervenției derivă din specificul activității sportive profesioniste, în care raporturile contractuale și procedurile disciplinare ori jurisdicționale au un grad ridicat de complexitate și impact direct asupra carierei sportivilor, inclusiv din perspectiva drepturilor salariale, a transferurilor, a bonusurilor și a sancțiunilor. În practică, numeroși sportivi, mai ales tineri, fără pregătire juridică sau experiență de negociere, se află într-o poziție de vulnerabilitate informațională în raport cu structurile sportive. Consacrarea explicită a dreptului la asistență și reprezentare în aceste etape asigură dreptul la apărare, echilibrează raportul de forțe dintre părți și contribuie la prevenirea abuzurilor, a erorilor de înțelegere contractuală și a conflictelor ulterioare.

În plus, recunoașterea consilierului sportiv ca formă de asistență sau reprezentare este aliniată practicilor internaționale deja consacrate. Tribunalul de Arbitraj Sportiv (TAS) permite sportivilor și cluburilor să fie reprezentați în fața sa de orice persoană pe care o mandatează, indiferent de pregătirea juridică a acesteia. Prin urmare, introducerea consilierului sportiv în legislația națională reflectă un model funcțional și acceptat la nivel global, care garantează libertatea părților de a-și alege reprezentantul potrivit specificului activității sportive și naturii litigiului. Această soluție contribuie la adaptarea cadrului juridic intern la standardele jurisprudenței și practicii internaționale în materie de justiție sportivă.

Măsura propusă este un instrument modern și necesar pentru creșterea profesionalismului și transparenței în relațiile dintre sportivi, cluburi și organismele sportive. Posibilitatea de a apela la avocat, consilier juridic, consilier sportiv sau reprezentant sindical în fața organismelor și comisiilor sportive interne ridică standardul actelor procedurale, clarifică pozițiile părților și facilitează soluționarea rapidă și predictibilă a disputelor în cadrul specific al federațiilor.

Impactul bugetar este neutru, implementarea realizându-se preponderent prin practici contractuale și reguli interne ale structurilor sportive. Beneficiile sociale și economice sunt însă semnificative: protecție sporită pentru sportivi, în special pentru cei tineri sau aflați la început de carieră, creșterea calității negocierilor și a procedurilor, consolidarea încrederii în mecanismele de justiție sportivă și acces mai facil la consiliere de specialitate.

Pentru aceste motive, propunerea de a consacra explicit dreptul la asistență în negocierea și derularea contractelor de activitate sportivă, precum și dreptul la asistență sau reprezentare în fața organismelor și comisiilor sportive interne, este oportună și necesară. Ea contribuie la alinierea practicilor din sport la standarde profesionale ridicate, întărește protecția părților și sprijină funcționarea eficientă și transparentă a structurilor sportive.

Luând în considerare argumentele prezentate, vă solicităm respectuos sprijinul în vederea adoptării prezentei propuneri legislative.

INIȚIATORI:

Deputat AUR Ciprian-Constantin Paraschiv _______________________

Deputat AUR Dragoș-Florin Coman  _____________________________

Deputat AUR Monica Iagăr   ___________________________________

Deputat AUR Cosmin-Andrei Gușă ______________________________

Deputat AUR Daniel-Răzvan Biro ___________________________

LEGE pentru modificarea și completarea Legii educației fizice și sportului nr. 69/2000

Articol unic – Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 671, după alineatul (14), se introduce un nou alineat, alin. (15), cu următorul cuprins:

(15) La negocierea, încheierea sau modificarea contractului de activitate sportivă ori pe durata unui conflict în legătură cu activitatea sportivă, oricare dintre părți poate fi asistată de către un avocat, consilier sportiv sau după caz de către un reprezentant al sindicatului al cărui membru este sportivul, conform propriei opțiuni.”

2. Articolul 941 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 941

(1) Litigiile izvorâte din contractul individual de muncă pentru sportivi sau din contractul de activitate sportivă pot fi soluționate fie de instanțele judecătorești, fie, dacă părțile decid astfel prin contractul încheiat între ele, pe calea arbitrajului instituționalizat, în conformitate cu dispozițiile cuprinse în Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare, și în statutele și regulamentele federațiilor sportive naționale.

(2) Participanții la activitatea sportivă sau structurile sportive pot fi reprezentați sau asistați în fața organismelor și comisiilor sportive înființate la nivelul federațiilor sau structurilor sportive, astfel:

  1. participanții la activitatea sportivă de către avocat, consilier sportiv sau de către un reprezentant al sindicatului al căror membri sunt, conform propriei opțiuni.
  2. structurile sportive de către un avocat, consilier juridic sau de către un consilier sportiv, conform propriei opțiuni.”

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Adresată de către domnul senator: Dorina BARCARI Circumscripția electorală: Circumscripţia […]
Adresată: Domnului Florin Barbu  Ministrul Agriculturii si dezvoltării rurale De […]