CĂTRE,
BIROUL PERMANENT AL SENATULUI
În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată, precum și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată „Lege pentru modificarea art. 69 alin. (1) din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000” spre dezbatere și adoptare.
În temeiul art. 111 alin. (1) din Constituția României, republicată, vă adresăm rugămintea de a solicita Guvernului să comunice punctul de vedere asupra prezentei propuneri legislative.
De asemenea, adresăm rugămintea de a solicita avizele Consiliului Legislativ și Consiliului Economic și Social.
INIȚIATORI:
Deputat AUR Ciprian-Constantin Paraschiv _______________________
Deputat AUR Dragoș-Florin Coman _____________________________
Deputat AUR Monica Iagăr ___________________________________
Deputat AUR Cosmin-Andrei Gușă ______________________________
Deputat AUR Daniel-Răzvan Biro _______________________________
EXPUNERE DE MOTIVE
Includerea asociațiilor naționale de presă sportivă recunoscute ca organizații de utilitate publică pe lista organizațiilor care pot primi finanțare de la buget este esențială pentru o abordare completă și eficientă a dezvoltării și promovării sportului la nivel național. Ele pot fi un actor activ în ecosistemul sportiv, cu un rol fundamental în educația publicului, în susținerea imaginii sportivilor și în promovarea valorilor autentice ale sportului.
Asociațiile naționale de presă sportivă de utilitate publică joacă un rol decisiv în creșterea vizibilității sportivilor și competițiilor, inclusiv a celor locale sau dedicate copiilor și juniorilor, acolo unde atenția mediatică este cel mai dificil de atras. O expunere corectă și constantă în mass-media conduce la atragerea de sponsori, la creșterea audienței și la consolidarea comunităților sportive. Într-o perioadă în care sportul românesc are nevoie de mai multă consistență și profesionalism în comunicare, implicarea presei specializate devine un element strategic pentru susținerea performanței și a participării publicului.
Printr-un parteneriat strategic cu autoritățile publice, asociațiile de acest tip pot deveni un canal eficient de diseminare a mesajelor privind politicile sportive, evenimentele naționale și programele guvernamentale destinate tineretului și sportului.
Susținerea asociațiilor naționale de presă sportivă recunoscute ca organizații de utilitate publică va contribui și la combaterea discursului incitator la ură, a violenței pe stadioane și a discriminării, prin promovarea constantă a valorilor de respect, incluziune și echitate.
Totodată, finanțarea asociațiilor naționale de presă sportivă este esențială pentru regenerarea profesiei. Pentru ca publicul să beneficieze în continuare de relatări echilibrate, pasionate și de bună credință, este nevoie de programe de formare dedicate tinerei generații de jurnaliști sportivi. Investiția în cursuri, ateliere, mentorat și perfecționare profesională reprezintă o garanție că viitorii comunicatori ai sportului vor respecta standardele etice, vor înțelege rolul social al presei și vor continua tradiția jurnalismului sportiv responsabil.
Sprijinirea acestor asociații, în condiții de transparență și cu respectarea legislației în vigoare, reprezintă o investiție directă în cultura sportivă națională, cu beneficii imediate și pe termen lung pentru societate. Integrarea lor în mecanismele de susținere a sportului va permite derularea unor proiecte de informare, educație și promovare, de la campanii privind sportul de masă și sănătatea prin mișcare, până la formate editoriale dedicate sporturilor mai puțin vizibile sau programelor pentru copii și tineri.
Integrarea acestora va însemna, de fapt, susținerea unor proiecte concrete de informare, promovare și educație sportivă, adresate atât publicului larg, cât și tinerilor, antrenorilor sau chiar administrației locale. Astfel de proiecte pot include campanii media dedicate sportului de masă, emisiuni sau formate video care evidențiază sporturile mai puțin mediatizate, inițiative de prevenție și sănătate prin mișcare sau campanii educaționale privind importanța fair-play-ului și respectului în competiție.
Adoptarea proiectului nu este doar oportună, ci necesară. Ea ar consolida infrastructura profesională a sportului românesc și ar asigura un cadru modern, adaptat realităților europene, în care presa specializată poate contribui activ la dezvoltarea unui ecosistem sportiv mai sănătos, mai echitabil și mai performant.
Luând în considerare argumentele prezentate, vă solicităm respectuos sprijinul în vederea adoptării prezentei propuneri legislative.
INIȚIATORI:
Deputat AUR Ciprian-Constantin Paraschiv _______________________
Deputat AUR Dragoș-Florin Coman _____________________________
Deputat AUR Monica Iagăr ___________________________________
Deputat AUR Cosmin-Andrei Gușă ______________________________
Deputat AUR Daniel-Răzvan Biro ___________________________
LEGE pentru modificarea art. 69 alin. (1) din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000
Parlamentul României adoptă prezenta lege
Articol unic – La articolul 69 din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Structurile sportive fără scop patrimonial, asociațiile de presă sportivă recunoscute conform dispozițiilor legale ca fiind de utilitate publică și Comitetul Olimpic Român, în condițiile prezentei legi, pot beneficia de sume de la bugetul de stat și de la bugetele locale pentru finanțarea de programe sportive și de promovare a sportului, inclusiv cluburile sportive de drept privat constituite și finanțate potrivit art. 18¹ alin. (2). Aceste sume se asigură pe bază de contracte încheiate între structurile sportive respective, asociațiile de presă sportivă recunoscute conform dispozițiilor legale ca fiind de utilitate publică și organele administrației publice centrale sau locale, după caz.”
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.

Comments are closed