Mă prevalez de această oportunitate pentru a trage un semnal de alarmă în privința restricțiilor traficului autovehiculelor de mare tonaj (TIR), deoarece acestea nu exista sau sunt nu respectate și încălcate tot mai des. Țara noastră înregistrează, din nou un record negativ. Accidentele rutiere înregistrate în România la sfârșit de săptămână sunt printre cele mai mari din Uniunea Europeană: în anul 2022, în perioada 1 ianuarie – 15 noiembrie au fost înregistrate 10.549 de accidente, în care și-au pierdut viața 561 victime și 1.463 de participanți la trafic au fost răniți grav.
Conform Ordinului MT/MDRAP/MAI nr. 1236/6509/126/2018 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea si desfășurarea circulației vehiculelor cu mase și/sau dimensiuni ce depășesc masele și/ sau dimensiunile maxime admise prevăzute in Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumuritor și art. 45, alin. (6) circulația vehiculelor cu depașiri ale maselor și dimensiunilor maxime admise este interzisă în zilele de sâmbată, duminică, în zilele premergătoare zilelor de sarbătoare legală și în zilele de sarbătoare legală precum și în zilele libere situate între zilele de sarbătoare legală și zilele de sâmbată și duminică, dacă sunt declarate astfel prin hotrâre a Guvernului intre orele 06:00 si 22:00.
Însă, aceste restricții nu sunt luate, considerandu-se insuficient de ,,motivante” morțile și accidentele care sa duca la interzicerea circulatiei TIR-urilor în weekend și zilele de sărbătoare națională! Numai în weekendul prelungit de 1 Decembrie, au avut loc cel puțin trei accidente care au implicat TIR-uri dintre care unul în care două femei, mamă și fiică, au murit în urma unui accident între o maşină şi un TIR, pe DN56A, în Mehedinți.
Tragedie ce ar fi putut fi evitată dacă aceste restricții ar fi introduse la nivel național, asa cum se intampla in alte state :
- În Ungaria restricțiile de circulație pentru camioane sunt valabile sâmbăta, duminica, cu o seara înainte de fiecare sărbătoare legală și în ziua sărbătorii.
- În Germania, restricția de circulație este valabilă pe toate rețelele rutiere pentru camioanele cu o greutate brută de peste 7,5 tone. De obicei, aceasta intră în vigoare sâmbăta, între orele 7.00 și 20.00. De asemenea, duminica și în zilele de sărbători legale se aplică între orele 12.00 și 22.00.
Cum în statele vecine și în întreaga Uniune Europeană există restricții de circulație la sfârșit de săptămână, iar România trebuie să fie supusă presiunii traficului mare de mărfuri dinspre Peninsula Balcanică și Turcia spre centrul și vestul Europei.
Din păcate, România e campioana accidentelor cu victime în UE, urmată la mică distanță de Bulgaria. Pe scurt, la noi mor cei mai mulți oameni ca urmare a accidentelor rutiere.
Stimați colegi, Uniunea Europeană și Organizația Națiunilor Unite au fixat un obiectiv ambițios: până în anul 2030, statele membre trebuie să reducă la jumătate numărul de decese provocate de accidentele rutiere. Iar pe 5 octombrie 2021 Parlamentul European a adoptat rezoluția privind Politica UE pentru siguranță rutieră prin care se stabilesc principalii pași de urmat pentru a se ajunge la zero victime pe șoselele europene până în 2050.
După cum merg lucrurile în România, tare mă tem că vom rata acest obiectiv de viață și de moarte!
Nu există răspunsuri