Cătălin Silegeanu – Lege pentru completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă

CĂTRE,

BIROUL PERMANENT AL SENATULUI

În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată, precum și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată Lege pentru completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncăspre dezbatere și adoptare.

În temeiul art. 111 alin. (1) din Constituția României, republicată, vă adresăm rugămintea de a solicita Guvernului să comunice punctul de vedere asupra prezentei propuneri legislative.   

De asemenea, adresăm rugămintea de a solicita avizele Consiliului Legislativ și Consiliului Economic și Social.

INIȚIATOR:

Senator AUR Cătălin Silegeanu  ___________________

EXPUNERE DE MOTIVE

Prezenta propunere legislativă are ca obiect modificarea și completarea art. 80 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în scopul consolidării mecanismului de integrare a tinerilor pe piața muncii prin transformarea subvenției acordate angajatorilor într-un instrument de retenție și fidelizare, în deplină concordanță cu principiile constituționale și cu bunele practici europene.

În forma actuală, art. 80 alin. (1) instituie o subvenție lunară de 2.250 lei, acordată angajatorilor care încadrează pe durată nedeterminată absolvenți ai instituțiilor de învățământ, pe o perioadă de 12 luni. Deși reglementarea a contribuit la stimularea recrutării, experiența aplicării a demonstrat că efectele sale sunt limitate în privința retenției și integrării pe termen lung a tinerilor. În numeroase cazuri, raporturile de muncă încetează imediat după expirarea perioadei minime, ceea ce conduce la o eficiență redusă a cheltuielilor publice și la o utilizare discutabilă a resurselor bugetare, contrară principiului bunei gestiuni financiare consacrat de art. 135 alin. (2) lit. b) din Constituția României și de art. 4 alin. (1) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010.

Propunerea legislativă introduce un mecanism de redistribuire a subvenției, fără a modifica nivelul total al acesteia, dar condiționând plata de menținerea efectivă a raportului de muncă. Din cuantumul de 2.250 lei/lună:

  • 1.250 lei/lună se constituie ca tranșă de retenție pentru angajator, plătibilă la împlinirea a 12 luni, condiționat de menținerea raportului de muncă și de inexistența situațiilor prevăzute la art. 83 alin. (2);
  • 1.000 lei/lună se constituie ca bonus de retenție pentru absolvent, plătibil la 12 luni, pierdut în caz de demisie sau concediere disciplinară.

Soluția propusă respectă principiul proporționalității, consacrat de jurisprudența Curții Constituționale, întrucât introduce o condiționalitate rezonabilă și adecvată scopului urmărit, fără a afecta dreptul angajatorilor de a beneficia de sprijin public. Totodată, măsura este conformă cu principiul responsabilității în utilizarea fondurilor publice, întrucât condiționează plata de menținerea efectivă a raportului de muncă, evitând situațiile de subvenționare formală, lipsite de efecte economice durabile.

Din perspectivă economică, propunerea nu generează impact bugetar suplimentar, menținând nivelul actual al cheltuielilor (aproximativ 270 milioane lei/an pentru un număr mediu de 10.000 beneficiari). În schimb, introduce mecanisme care pot conduce la economii semnificative, estimate la circa 54 milioane lei/an în ipoteza unei rate de reziliere de 20%. În plus, prin amânarea plăților până la 12 luni și condiționarea lor de menținerea raportului de muncă, măsura produce un efect de cash-flow pozitiv pentru bugetul de stat, contribuind la o mai bună gestiune a lichidităților publice.

În plan comparativ, soluții similare au fost adoptate în alte state membre ale Uniunii Europene. În Franța, începând cu anul 2020, Guvernul a lansat programul „1 jeune, 1 solution”, finanțat parțial prin Mecanismul de Redresare și Reziliență, care prevede subvenții de până la 4.000 euro pentru angajatorii care încadrează tineri sub 26 de ani pe contracte de muncă, precum și scheme de scutiri parțiale de contribuții sociale pentru contractele de ucenicie și formare profesională.

În Germania, sistemul dual de formare profesională este sprijinit prin programe de subvenționare a angajatorilor, gestionate de Agenția Federală pentru Ocuparea Forței de Muncă (Bundesagentur für Arbeit), care acordă stimulente financiare condiționate de finalizarea stagiului de către tineri, măsură consolidată prin pachetul legislativ adoptat în 2020 pentru combaterea efectelor pandemiei.

În concluzie, propunerea legislativă nu instituie cheltuieli noi și nu majorează nivelul celor existente. Dimpotrivă, optimizează utilizarea fondurilor deja alocate, orientându-le către rezultate măsurabile și durabile, în concordanță cu principiile constituționale, cu legislația financiar-bugetară și cu bunele practici europene.

Luând în considerare argumentele prezentate, vă solicităm respectuos sprijinul în vederea adoptării prezentei propuneri legislative.

INIȚIATOR:

Senator AUR Cătălin Silegeanu ___________________

LEGE pentru completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă

Parlamentul României adoptă prezenta lege

Art. I – Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 6 februarie 2002, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:

1. La articolul 80, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (11) – (12), cu următorul cuprins:

„(11) Din suma prevăzută la alin. (1), în cuantum de 2.250 lei/lună:

a) 1.250 lei/lună se acordă angajatorului ca tranșă de retenție, cu plata într-o singură tranșă la împlinirea a 12 luni de la data încadrării;

b) 1.000 lei/lună se acordă absolventului sub forma unui bonus de retenție, cu plata într-o singură tranșă la împlinirea a 12 luni de la data încadrării; în cazul încetării raportului de muncă înainte de 12 luni din inițiativa salariatului sau pentru motive disciplinare, bonusul nu se acordă.

(12) Sumele prevăzute la alin. (11) se acordă fără a fi considerate venituri salariale și sunt neimpozabile; procedura de acordare și documentele justificative se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin ordin comun al Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale și al Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă.

2. La articolul 83, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (21), cu următorul cuprins:

„(21) Angajații care încetează raporturile de muncă sau de serviciu, anterior termenului prevăzut la alin. (1), sunt obligați să restituie, în totalitate, agențiilor pentru ocuparea forței de muncă sumele încasate, plus dobânda de referință a Băncii Naționale a României în vigoare la data încetării raporturilor de muncă sau de serviciu, dacă încetarea acestora a avut loc din următoarele motive:

a) încetarea raportului de muncă în temeiul art. 55 lit. b), art. 56 lit. d) și e), art. 61 și art. 65 din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii;

b) încetarea raportului de serviciu în temeiul art. 516 lit. b), art. 517 alin. (1) lit. f) și art. 519 alin. (1) lit. c) și d) din Ordonanța de urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ.”

Art. II – Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 6 februarie 2002, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

Art. III – Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Deputatul AUR Fabian Radu denunță prăbușirea totală a credibilității lui […]