Boris Volosatîi – întrebare parlamentară către Secretariatul General al Guvernului – Interconectarea sistemelor de transport electric ale României și Republicii Moldova.

Adresată: Domnului Marian NEACȘU, secretar general al Guvernului, cu rang de ministru

De către: Deputat Boris VOLOSATÎI, ales în circumscripția nr. 43 pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara graniţelor ţării

Data: 19.04.2022

Obiectul întrebării: Interconectarea sistemelor de transport electric ale României și Republicii Moldova.

Stimate domnule ministru, secretar general al Guvernului,

Problematica interconectărilor transfrontaliere a sistemelor de transport electric ale României și Republicii Moldova este gestionată de compania de transport și de sistem CNTEE Transelectica SA, aflată sub autoritatea Secretariatului General al Guvernului.

Din punct de vedere al politicii energetice, proiectele de interconexiune a sistemelor electroenergetice ale celor două state românești – România și Republica Moldova – sunt proiecte strategice, cu rol esențial în atingerea obiectivului de consolidare a securității energetice a spațiului românesc, dar și a regiunii sud-est-europene.

În luna mai 2015 Guvernele celor două state românești au semnat la Chișinău un Memorandum de Înțelegere privind realizarea proiectelor necesare interconectării rețelelor de gaze naturale și energie electrică din România și Republica Moldova.

În cadrul Memorandumului de la Chișinău, din mai 2015, au fost promovate trei proiecte strategice de interconectare a rețelelor de energie electrică, și anume:

  1. interconexiunea electrică Isaccea-Vulcănești-Chișinău și stația back-to-back aferentă;
  2. interconexiunea electrică Iași-Ungheni-Strășeni și și stația back-to-back aferentă;
  3. interconexiunea electrică Suceava-Bălți și stația back-to-back aferentă.

Discuțiile bilaterale pe marginea acestor proiecte strategice s-au purtat atât la nivelul Comisiei Mixte Guvernamentale România – Republica Moldova, cât și la nivelul Grupului de lucru pentru interconectarea energetică.

Un studiu de fezabilitate pentru interconectarea sistemelor electroenergetice ale celor două state românești, finanțat de către Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, a fost elaborat de către Institutul de Studii și Proiectări Energetice SA.

Memorandumul bilateral din mai 2015 a precedat semnarea, în iunie 2017, a Acordului asupra condițiilor de interconectare a sistemelor electroenergetice din Republica Moldova și Europa Continentală. Acordul în cauză a fost semnat între Rețeaua Europeană a Operatorilor de Transport și Sistem în domeniul Energiei Electrice (ENTSO-E) și Întreprinderea de Stat Moldelectrica. Acest acord prevedea ca în maximum 1 an, deci până în iunie 2018, să fie efectuate teste de funcționare izolată a sistemului electroenergetic al Republicii Moldova, iar până în iunie 2019 să fie efectuate și teste de funcționare interconectată cu sistemul electroenergetic european continental.

Totodată, Compania CNTE Transelectrica SA urma să ofere sprijin și consiliere operatorilor de transport și sistem din Republica Moldova și conduce, în cadrul ENTSO-E, proiectul pe termen mediu de interconectare asincronă prin Stație back-to-back la Vulcănești.

Ministerul Economiei a comunicat în 2018 că realizarea Stației back-to-back de la Vulcănești se poate implementa într-o perioadă relativ scurtă (anul 2022).

De asemenea, Ministerul Economiei a comunicat și faptul că pentru soluția LEA 400 kV Iași-Ungheni-Strășeni era necesar să se construiască suplimentar o stație de 400 kV la Iași și  LEA de 400 kV până la aceasta, deoarece în anul 2018 în zonă exista doar rețea de 220 de kV, a cărei capacitate era ocupată pentru alimentarea consumului din zonă.

În zilele de 26 și 27 septembrie 2017 a avut loc la Chișinău o întâlnire între reprezentanții Transelectrica și Moldelectrica unde s-a menționat că în zona Iași nu exista rețea de 400 kV și nu era prevăzut în acel moment nicio reconstrucție, opinia părții române fiind că nu se mai confirma fezabilitatea realizării LEA 400 kV Strășeni-Ungheni-Iași.

Evident, interesul firesc al României era să purceadă în ultimii 5 ani la construcția Stației de 400 kV la Iași și a rețelei de 400 kV până la aceasta pentru a nu compromite proiectul strategic de interconectare energetică a celor două state românești pe zona centrală a Basarabei.

Având în vedere cele menționate și dată fiind importanța strategică a acestor proiecte de securitate energetică, vă rugăm respectuos să ne comunicați: 

  1. Care este stadiul actual al lucrărilor construcție a stației back-to-back la Vulcănești și pentru când este preconizată încheierea acestor lucrări?
  2. Care este stadiul actual al lucrărilor de construcție a LEA 400 kV Vulcănești-Chișinău și pentru când este preconizată încheierea acestor lucrări?
  3. Care este stadiul actual al lucrărilor de construcție a stației back-to-back la Bălți și pentru când este preconizată încheierea acestor lucrări?
  4. Care este stadiul actual al lucrărilor de construcție a LEA 400 kV Suceava-Bălți atât pe tronsonul din România, cât și pe cel din Republica Moldova și pentru când este preconizată încheierea acestor lucrări?
  5. Care este stadiul actual al lucrărilor de construcție a Stației de 400 kV de la Iași și a LEA de 400 kV până la aceasta?
  6. Care este stadiul actual al lucrărilor de construcție a LEA 400 kV spre Ungheni-Strășeni-Chișinău și pentru când este preconizată încheierea acestor lucrări?
  7. Care este orizontul concret de timp în care România va putea începe exportul de curent electric în Republica Moldova?
  8. Ce decizii a adoptat și ce măsuri a întreprins sau are în vedere Guvernul României pentru accelerarea procedurilor privind documentația necesară implementării proiectului strategic de interconectare a celor două state românești (aprobarea parametrilor tehnici, construcția Stației de 400 kV la Iași și a rețelei aferente, Hotărâri de guvern de expropriere, de scoatere din fondul forestier, de scoatere din fondul agricol, de transfer de administrație, autorizarea construcțiilor, obținerea avizelor expirate etc.)?

         Orice alte informații tangente cu acest subiect sunt binevenite.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

„PNL reușește din nou să se expună într-o lumină penibilă, prezentând un program de guvernare care sfidează orice logică economică și politică. De la discrepanțe flagrante în datele statistice și promisiuni deșarte, până la omisiuni grave și incoerențe fiscale, liberalii demonstrează o lipsă de coerență fără […]
Claudiu Târziu, președintele CNC AUR, atrage atenția asupra faptului că Guvernul planifică să împrumute 1,2 miliarde de euro în noiembrie, pentru plata dobânzilor la creditele externe și pentru acoperirea deficitului de la bugetul de stat. “Delirul electoral al lui Ciolacu a îngropat România de la începutul […]
Președintele AUR, George Simion, a mers în Spania, în Valencia, pentru a fi alături de românii sinistrați, care au fost victimele inundațiilor ce au avut loc în Peninsula Iberică. Liderul AUR a mers în mijlocul românilor rămași pe drumuri, oameni pe care statul român condus de […]
“Compania CFR Marfă va intra oficial în faliment, iar activitatea sa va fi oprită imediat după ce Carpatica Feroviar devine operațională. Această decizie semnalează un moment critic pentru economia și transportul românesc, un moment în care trebuie să ne punem întrebări serioase despre direcția în care […]
“Unul dintre proiectele mele de lege, care a trecut de Senat în unanimitate, vizează implementarea lanțului scurt alimentar. Acest proiect – susținut și votat în unanimitate, inclusiv de PNL, PSD, UDMR și alte partide – urmărește un obiectiv simplu, dar esențial: produsele alimentare necesare în cantinele […]
George Simion, președintele AUR, acuză autoritățile că încearcă cu orice preț să oprească ajutorul pe care AUR îl acordă locuitorilor din comuna Pechea (județul Galați) după inundațiile care au avut loc în luna septembrie. Acuzațiile liderului AUR vin după ce Inspectoratul Teritorial de Muncă Galaţi a […]