Axinia Adrian – „Lege pentru completarea art. 28 – alin. (5) din  Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”

CĂTRE,

                                      BIROUL PERMANENT AL SENATULUI

În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (1) din Regulamentul Senatului, republicat, cu modificările și completările ulterioare, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată „Lege pentru completarea art. 28 – alin. (5) din  Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal” spre dezbatere și adoptare.

În temeiul art. 111 alin. (1) din Constituția României, republicată vă adresăm rugămintea de a solicita Guvernului, să comunice punctul de vedere asupra prezentei propuneri legislative și informații privind implicațiile bugetare generate de aceasta – fișa financiară.

Conform prevederilor art. 113 din Regulamentul Senatului, republicat, cu modificările și completările ulterioare, solicităm procedura de urgență pentru această iniţiativă legislativă.

De asemenea, adresăm rugămintea de a solicita, avizul Consiliului Legislativ și  avizul Consiliului Economic și Social.

PENTRU INIȚIATORI:

DEPUTAT:   GEORGE-NICOLAE SIMION            

DEPUTAT:   ADRIAN – GEORGE AXINIA           

EXPUNERE DE MOTIVE

Criza globală din ultimii doi ani cauzată de pandemie, care a declanșat recesiunea economică în 2020, criza energetică și inflația de două cifre procentuale din 2022 au generat dificultăți de natură financiară care  nu se pot compara cu nici o perioadă anterioară, pentru că au devenit mai complicat de absorbit și de gestionat pentru majoritatea operatorilor economici, aceștia confruntându-se cu o lipsă severă de lichiditate.

Având în vedere impactul major asupra mediului economic, sunt necesare măsuri legislative care sa sprijine continuitatea activităților economice a contribuabililor.

Propunerea legislativă are drept scop reducerea sarcinii fiscale a contribuabililor plătitori de impozit pe profit, având în vedere necesitatea menținerii, stimulării și dezvoltării capitalului românesc și a competitivității operatorilor economici pe fondul necesității continue de capital și a nevoii de completare a fluxului de numerar al acestora.

Implementarea măsurilor propuse vor avea efecte vizibile imediat, prin generarea în cadrul operatorilor economici a unui flux de numerar suplimentar, care poate fi redirecționat către investiții suplimentare, sau în contextul creșterii dobânzilor bancare ale creditelor de investiții, poate fi direcționat către plata acestora.

Totodată, apreciem că aplicarea acestei măsuri, ar avea un impact direct și benefic asupra dezvoltării sectorului construcțiilor și al investițiilor în clădiri destinate depozitării și producției.

Făcând referire la HG nr 2139 din 30 noiembrie 2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, putem remarca faptul că, duratele de funcționare a mijloacelor fixe nu mai corespund dinamici și cerințelor pieței actuale. 

Astfel, societățile care au investit capital propriu cât și capital împrumutat în clădiri destinate depozitării și producției, au nevoie de un sprijin imediat, realizat prin facilități fiscale, având ca efect imediat recapitalizarea societății cât și continuarea activității economice.

Nepromovarea prezentului act normativ ar avea consecințe negative, în sensul că:

-ar conduce la menținerea sau chiar agravarea situației operatorilor subcapitalizați, instabili financiar, în pragul ieșirii din circuitul economic, precum și la posibile reduceri de locuri de muncă create de aceștia;

-o lipsă bruscă de lichiditate poate genera chiar insolvabilitatea unor operatori economici, cu efecte grave asupra mediului de afaceri și, implicit, asupra veniturilor statului, dar și faptul că acest lucru, pe termen scurt și mediu, poate afecta grav situația economică a operatorilor economici și situația angajaților acestora, cu posibile consecințe chiar și pe termen lung.

Impactul macroeconomic

Impactul macroeconomic este diferențiat și benefic, fiind direcționat către operatorii economici care la acest moment sunt plătitori de impozit profit. Implementarea măsurilor propuse prin inițiativa legislativă duce la o echilibrare a fluxurilor de numerar ale beneficiarilor, în contextul unei inflației de 14,37%, așa cum a fost în anul 2022.

Impactul asupra mediului de afaceri

Posibilitatea contribuabililor de a opta pentru metoda de amortizare accelerată pentru o valoare maximă de 1.000.000 lei din valoarea unei construcții reprezintă o pârghie importantă în menținerea dezvoltării și continuării activității acestora.

Prin reglementările propuse prin inițiativa legislativă, contribuabilii au ocazia să recupereze în primul an de investiții o valoare de până la 1.000.000 lei din investiția efectuată, având ca efect fiscal o diminuare cu maxim 160.000 lei (1.000.000 *16%) a impozitului pe profit.

Impactul financiar asupra bugetului consolidat atât pe termen scurt cât și pe termen lung

Aplicarea prevederilor prezentei inițiative legislative, nu are un impact financiar semnificativ asupra bugetului consolidat al statului.

Apreciem faptul că, prin posibilitatea recuperării unei valori a investiției în primul an de funcționare, contribuabilului i se oferă posibilitatea de a-și dezvolta activitatea, sumele rămase fiind la dispoziția acestuia și implicit acestea vor genera alte taxe și impozite.

Promovarea propunerii legislative este determinată în principal de necesitatea protejării mediului de afaceri, și de a stimula asigurarea de resurse financiare suplimentare contribuabililor plătitori de impozit pe profit, având în vedere necesitatea susținerii dezvoltării capitalului românesc și a competitivității operatorilor economici.

Ținând cont de faptul că, îndeplinirea cerințelor de creștere a nevoilor de  capitaluri proprii presupune o perioadă îndelungată pentru identificarea surselor de finanțare, este necesar ca măsura propusă prin prezenta inițiativă legislativă să fie aplicată în scurt timp, astfel încât aceasta să poată genera imediat efectele așteptate.

PENTRU INIȚIATORI:

DEPUTAT:   GEORGE-NICOLAE SIMION            

DEPUTAT:   ADRIAN – GEORGE AXINIA           

LEGE pentru completarea art. 28 – alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Parlamentul României adoptă prezenta lege.

Aricol unic – La articolul 28, alin. (5) din  Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, după litera c), se introduce o nouă litera, lit. d) cu următorul cuprins:

”d) În cazul construcțiilor cu destinație de producție sau depozitare, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare accelerată pentru o valoare maxima de 1.000.000 lei din valoarea construcției.”

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Guvernul Ciolacu nu doar că a condus țara către colaps economic, dar a transformat România […]
Senatorul AUR, Petrișor Peiu, atrage atenția asupra unui nou abuz grav al lui Marcel Ciolacu, […]
Mihai Enache, liderul deputaților AUR, invită românii la mitingul organizat sâmbătă, 1 martie, pentru demiterea […]
Liderul senatorilor AUR, Petrișor Peiu, a afirmat că moțiunea de cenzură va fi depusă săptămâna […]