Antonio Andrușceac – „Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal”

CĂTRE,

BIROUL PERMANENT AL SENATULUI

În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (1) din Regulamentul Senatului, republicat, cu modificările și completările ulterioare, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată „Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal spre dezbatere și adoptare.

În temeiul art. 111 alin. (1) din Constituția României, republicată vă adresăm rugămintea de a solicita Guvernului, să comunice punctul de vedere asupra prezentei propuneri legislative și informații privind implicațiile bugetare generate de aceasta – fișa financiară.

Conform prevederilor art. 113 din Regulamentul Senatului, republicat, cu modificările și completările ulterioare, solicităm procedura de urgență pentru această iniţiativă legislativă.

De asemenea, adresăm rugămintea de a solicita, avizul Consiliului Legislativ și  avizul Consiliului Economic și Social.

PENTRU INIȚIATORI:

DEPUTAT:  GEORGE – NICOLAE SIMION          

SENATOR:  CLAUDIU-RICHARD TÂRZIU          

DEPUTAT:   ANTONIO ANDRUŞCEAC                

DEPUTAT:   DUMITRINA MITREA                    

EXPUNERE DE MOTIVE

Este bine știut faptul că o economie sănătoasă se bazează pe productivitate, astfel pentru a avea un ritm susținut de creștere economică este nevoie de oameni cu experiență care, la rândul lor să formeze și să coordoneze tânăra generație.

Pensionarea în sine nu este un act de renunțare la muncă și foarte multe persoane ajunse la vârsta pensionării sunt active, au fost dedicați profesiei lor și  nu doresc încheierea activității profesionale într-o formă bruscă.

Încheierea activității într-o formă bruscă, poate avea efecte negative atât asupra persoanei care își dorește să își continue activitatea, în sensul că pensionarea poate fi percepută ca o renunțare a societății la serviciile profesionale ale persoanei în cauză, cât și asupra instituției / operatorului economic de la care pleacă.

Prin prezenta propunere legislativă se dorește crearea unor facilități fiscale directe acordate persoanelor care doresc sa își continue activitatea profesională, chiar si după atingerea vârstei de pensionare.

Trebuie ținut cont și faptul că, după anul 1989, sistemul românesc de învățământ nu a mai creat specialiști, iar la momentul actual există o criză de personal calificat.

Prin cele propuse prin inițiativa legislativă se creează posibilitatea calificării la locul de muncă prin transmiterea cunoștințelor către persoanele mai tinere, iar experiența și munca prestată este recunoscută, salariatul pensionar beneficiind de venituri mai mari.

Bineînțeles că, această facilitate acordată îmbracă și o formă economică, prin faptul că persoanele care au ieșit deja la pensie și care își continuă activitatea profesională, contribuie în continuare la fondul de pensii.

În același timp o parte din sumele de bani cu care sunt remunerați pensionarii se întorc în economie prin achiziția de bunuri și servicii.

Din alt punct de vederea, acordarea acestei facilități și stimularea angajării pensionarilor, generează economii la bugetul stat, rezultate din acordarea de vouchere  persoanelor cu venituri mici.

Urmarea a crizei de personal calificat sau necalificat, în ultimii ani, a devenit un trend ca o parte dintre angajatori să apeleze la serviciile pensionarilor, aceștia fiind mai serioși și statornici, astfel este impetuos necesar ca statul să vină în sprijinul acestora prin acordarea de facilități fiscale, respectiv scutirea de impozit pe veniturile din salarii.

Prin aplicarea scutirii de impozit pe veniturile din salarii, se poate vorbi și de creșterea interesului pensionarilor de a-și continua activitatea în câmpul muncii cât și de interesul angajatorilor de a angaja pensionari.

Problematica lipsei de personal tânăr se poate privi din mai multe puncte de vedere, astfel este lipsa de interes, sau demotivarea tinerilor de a presta o muncă deoarece salariile la început de carieră sunt considerabil mai mici față de nevoile și necesitățile pe care aceștia le au pentru asigurarea traiului zilnic și întemeierea unei familii. Pe de altă parte, tinerii din ziua de astăzi au alt sistem de valori, fiind mai pragmatici în alegerile pe care le fac, calculând atent raportul dintre munca prestată, beneficii și costuri.

Generația tânără se descurcă pe forțe proprii, aceștia neavând asigurat un loc de muncă, eventual o locuință acordată gratis, așa cum au beneficiat generațiile părinților. Apreciem faptul că, persoanele tinere care sunt la început de carieră și de viață, indiferent de experiență sau abilități au nevoie de a fi remunerați pentru munca prestată cu salarii decente.

Bineînțeles că statul nu poate interveni sau impune niveluri minime de salarizare pentru fiecare ramură a economiei în parte, dar poate crea facilități fiscale care să aibă ca efect atragerea tinerilor în câmpul muncii.

Trebuie să privim lucrurile pe termen lung, deoarece sistemul național de pensii este bazat o parte pe contributivitate și o parte pe distributivitate, iar persoanele active la momentul acesta la un moment dat vor ieși din câmpul muncii, urmând ca generațiile tinere actuale să poată susține sistemul de pensii. Acest echilibru nu se poate obține decât prin atragerea tinerilor în câmpul muncii.

Prin propunerea făcută în inițiativa legislativă de scutire de la plata impozitul pe salarii a elevilor și studenților sub 26 de ani, care se adaugă facilităților deja existente (scutirea de CAS), apreciem faptul că acesta va atrage tinerii în câmpul muncii și va stimula angajatorii să-i angajeze.

Având în vedere aceste considerente, propunem spre promovare prezenta propunere legislativă şi vă rugăm să susţineţi adoptarea ei.

PENTRU INIȚIATORI:

DEPUTAT:  GEORGE – NICOLAE SIMION          

SENATOR:  CLAUDIU-RICHARD TÂRZIU         

DEPUTAT:   ANTONIO ANDRUŞCEAC                

DEPUTAT:   DUMITRINA MITREA                      

LEGE pentru completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Parlamentul României adoptă prezenta lege:

Articol unic – Alineatul (4) al articolului 76 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se completează cu două litere, literele z) și x) cu următorul cuprins:

  1. La art. 76 alin 4 se introduc literele z și x cu următorul cuprins:

”z) veniturile din salarii și asimilate salariilor obținute de pensionarii care au vârsta de peste 60 ani și care au pensie mai mică de 4000 lei net lunar.”

”x) veniturile din salarii și asimilate salariilor obținute de elevi sau studenți cu vârsta până la 26 de ani aflaţi într-o formă de şcolarizare.”

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Guvernul Ciolacu nu doar că a condus țara către colaps economic, dar a transformat România […]
Senatorul AUR, Petrișor Peiu, atrage atenția asupra unui nou abuz grav al lui Marcel Ciolacu, […]
Mihai Enache, liderul deputaților AUR, invită românii la mitingul organizat sâmbătă, 1 martie, pentru demiterea […]
Liderul senatorilor AUR, Petrișor Peiu, a afirmat că moțiunea de cenzură va fi depusă săptămâna […]