BACĂU – ORAŞUL FURAT
În anii 2000-2001 începe procesul retrocedării de terenuri pentru foștii proprietari prejudiciați în procesul de sistematizare al orașului. Primarii perioadei, cu instituțiile subordonate (OCPI – cadastru), funcționarii din primărie şi cu toți cei care au cerut terenurile înapoi, identifică și inventariază toate spațiile verzi, caută foștii proprietari sau urmașii acestora şi încep retrocedările. Retrocedările sunt făcute pe baza adeverințelor eliberate de primărie cu mențiunea de „curți construcții”(!). În același timp pe harta cu PUG–ul sunt reconsiderate toate zonele verzi şi trecute la „curți construcții”(!). De atunci nu se mai găsesc nici arhivele cu vechile PUG-uri pe care erau indicate direcțiile de dezvoltare ale orașului după criterii urbanistice moderne.
Încep tranzacțiile cu imobile, așa că retrocedările condiționate – cu promisiune de vânzare – intră în posesia celor care au stat în spatele aranjamentelor de a fi retrocedate terenuri mici, între blocuri, în fața instituțiilor (precum în cazul policlinicii noi sau al străzii Mărășești 100A), ca apoi acestea să fie comasate şi să rezulte noi terenuri cu suprafețe care depășesc limitele admise în legea construcțiilor, pentru noile clădiri. Eroarea se repetă cu ocazia acestor comasări când se eliberează din nou, la fiecare tranzacție, aceeași adeverință, cu mențiunea „curți construcții” neverificată cu situația din teren, fără un studiu al echilibrului necesar între construcții și spațiile de relaxare necesare unui cartier precum și în cazul intersecțiilor aglomerate.
Chiar cu aceste manevre în retrocedări şi vânzări-cumpărări, formarea de loturi noi, cu noi numere cadastrale (ca să se piardă originea proprietăților), rolul principal în dezvoltarea echilibrată a orașului revine Primarului şi Consiliului Local. În absența unei viziuni moderne de dezvoltare urbanistică, fără un PUG actualizat, la normele de 26mp de spațiu verde/locuitor, este imposibil ca orașul Bacău să ajungă la nivelul standardelor urbane europene.
Autorizația de construire cu nr. 194/31.08.2020, acordată de primărie este o mare eroare şi atentează la cele mai elementare drepturi constituționale ale locuitorilor orașului. Configurația terenului, neprotejat de bariera verde a celor 40+15 copaci sacrificați, face ca toate gazele de eșapament din drumul european 85 şi de la aprovizionarea Penny să ajungă în casele și plămânii locuitorilor blocului numărul 3 din strada Panselelor.
În ciuda faptului că din 2016 solicităm primăriei să ofere un teren în echivalență proprietarilor, au fost deja respinse două proiecte pe acest teren. Cu mult mai grav este faptul că în plină pandemie, când cetățenii de rând nu aveau voie să iasă din casă, fostul primar a semnat atât certificatul de urbanism cât și autorizația de construire cu numărul 194/31.08.2020.
Atât timp cât acești funcționari publici au pretenția să fie aleși și plătiți la nivelul salariilor din Uniunea Europeană dar nu acționează în interesul și beneficiul cetățenilor, al celor care i-au pus în acele funcții, încălcând inclusiv drepturile fundamentale prevăzute în Constituție, calitatea vieții locuitorilor din Bacău nu va putea fi ridicată la nivelul orașelor europene.
Nu există răspunsuri