Adresată: Ministerului Sănătății, domnului Ministru al Sănătății, Prof. univ. dr. Alexandru Rafila,
Spitalului Municipal de Urgență “Elena Beldiman” Bârlad, domnului Manager Feraru Ciprian Cosmin
De către: Senator Andrei BUSUIOC
Circumscripția electorală: nr. 39, Vaslui
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 27/02/2024
Obiectul întrebării: Dreptul pacientului de a fi respectat ca persoană umană, încălcat de către personalul Spitalului Municipal Bârlad
Stimate domnule Ministru,
Stimate domnule Manager,
În data de 26 ianuarie 2024, posturile de televiziune și spațiul online au fost inundate cu imagini și cu informații dificil de privit și de ascultat, ce oglindesc neomenia și lipsa de empatie cu care personalul sanitar din cadrul Spitalului Municipal Bârlad îi tratează pe cei vârstnici. Vârstnicii reprezintă o comoară a țării noastre, un dar neprețuit pentru noile generații. Când și de ce s-a pierdut din vedere respectul ce li se cuvinte acestor ființe înțelepte, dar și bogăția spirituală pe care o aduc în viața noastră, ne este imposibil să înțelegem.
Românilor nu le sunt necunoscute aceste acte de brutalitate săvârșite asupra unui vârstnic slăbit de către o infirmieră și un brancardier din cadrul Spitalului Municipal Bârlad. Imaginile brutale distribuite implică o multitudine de întrebări cu privire la standardele legale și de moralitate pe care personalul medical în cauză alege să nu le urmeze. Cu certitudine, personalul în cauză a omis din vedere faptul că „pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoană umană, fără nici o discriminare”, faptul că „pacienţii au dreptul la îngrijiri medicale de cea mai înaltă calitate de care societatea dispune”, dar mai ales faptul că pacientul abordat în această manieră inumană ar fi putut fi membru al familiei lor.
Stimate domnule Ministru, în urma acestui incident șocant, în urma căruia vârstnicul a fost abordat cu o brutalitate absolut nefirească, ați afirmat, fără a vă ante-pronunța, faptul că „oamenii nu au ce căuta în sistemul sanitar, pentru că aici e o chestiune de empatie, de grijă față de pacient și de educație”, fapt pe care nu îl putem decât susține. Este vital ca astfel de evenimente să nu aibă loc în cadrul unităților medicale, la care pacienții apelează pentru a fi tratați, nu agresați fizic ori verbal. În țara noastră, cadrul legislativ, însă și cel al moralității, reglementează dreptul pacientului de a fi „respectat ca persoană umană”.
Această tipologie de comportament manifestat ar fi impus o rezolvare imediată a situației și demiterea urgentă a personalului în cauză din funcție. Conform comunicatului realizat de conducerea Spitalului Municipal de Urgență “Elena Beldiman” Bârlad, „În urma apariţiei în spaţiul public, în cursul zilei de 25 ianuarie 2024, a unei înregistrări audio-video, în care doi salariaţi din cadrul Compartimentului Primire Urgenţe (un brancardier şi o infirmieră) mobilizează brutal un pacient vârstnic, asociat cu un limbaj neadecvat, conducerea s-a autosesizat şi a demarat o anchetă internă pentru analizarea situaţiei. Celor doi angajaţi li s-au solicitat note explicative şi s-a hotărât demararea procedurii disciplinare, Comisia de Disciplină urmând a se întruni în data de 02.02.2024. (…) Până la finalizarea cercetării disciplinare, cei doi angajaţi vor fi atent monitorizaţi de asistentul şef de tură pe întreg parcursul activităţii.”
Ținând seama de seriozitatea și de gravitatea evenimentului menționat precedent, însă și de obligația de a elimina astfel de acte necorespunzătoare din cadrul sistemului de sănătate românesc, vă rugăm să ne comunicați răspunsul punctual pentru următoarele întrebări:
- Stimate domnule Manager, conform comunicatului conducerii, „conducerea s-a autosesizat şi a demarat o anchetă internă pentru analizarea situaţiei. Celor doi angajaţi li s-au solicitat note explicative”. Vă rugăm să ne comunicați ce motive au invocat cei doi angajaţi pentru săvârșirea actelor brutale, asociate cu un limbaj neadecvat?
- Stimate domnule Manager, cu ce periodicitate vă sunt aduse la cunoștință de către pacienții spitalului pe care îl reprezentați nereguli cu privire la comportamentul săvârșit de către angajații instituției? Cât de frecvente sunt cazurile în care pacienții sunt abordați într-o manieră necorespunzătoare și cât de prompt sunt soluționate astfel de situații?
- Stimate domnule Ministru, Stimate domnule Manager, ce măsuri intenționați să implementați pentru a vă asigura de faptul că astfel de evenimente necorespunzătoare nu vor mai avea loc în cadrul Spitalului Municipal Bârlad, dar nici în cadrul altor unități medicale de pe teritoriul României?
- Stimate domnule Manager, conform comunicatului conducerii, „s-a hotărât demararea procedurii disciplinare, Comisia de Disciplină urmând a se întruni în data de 02.02.2024. (…) Până la finalizarea cercetării disciplinare, cei doi angajaţi vor fi atent monitorizaţi de asistentul şef de tură pe întreg parcursul activităţii.” Ținând seama de seriozitatea evenimentului, de repercusiunile asupra pacientului vârstnic, de drepturile pacienților, însă și de lipsa de empatie și de grijă a personalului medical în cauză, cărui motiv se datorează programarea întrunirii Comisiei de Disciplină în data de 02.02.2024, și nu imediat de la săvârșirea evenimentului în cauză? Deși, într-un final, a fost stabilită încetarea raporturilor de muncă, de la data săvârșirii actelor și până la data încetării raporturilor de muncă, personalul sanitar în cauză a fost responsabil de îngrijirea unui număr dat de pacienți.
- Stimate domnule Ministru, ce îi sfătuți și cum le recomandați pacienților să acționeze în cazul în care au fost abordați într-o manieră necorespunzătoare ori lipsită de empatie de către personalul medical?
Nu există răspunsuri