Domnul Mihail Albişteanu:
Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă.
Stimaţi colegi,
Bună ziua!
Declaraţia mea politică se numeşte “Scoateţi Moldova din izolare!”.
De 31 de ani, Moldova a fost lăsată de izbelişte de guvernanţii de la Bucureşti, fiind tratată ca o “rudă săracă”. La nivel regional şi local s-au discutat diverse proiecte care vizau dezvoltarea regiunii de nord-est sau dezvoltarea Moldovei, în general, dar acestea păcătuiau prin aceea că nu îşi coordonau obiectivele, astfel că, cel mai adesea, ajungeau, cu largul concurs al Centrului, să se încurce unul pe celălalt. Capitala a încurajat rivalităţile locale, judeţene, pentru ca rezultatul să fie cel previzibil şi uşor constatabil astăzi – Moldova nu are autostrăzi şi nici alte realizări importante în domeniul infrastructurii.
Ca deputat de Iaşi, voi susţine permanent că autostrada Moldovei, A8, este vitală pentru Iaşi, de asemenea, şi şoseaua de centură. Acestea fiind obiective de infrastructură fără de care oraşul se va sufoca din punct de vedere economic. Legea pentru construirea autostrăzii A8 există, dar guvernanţii nu se grăbesc să pună proiectul în lucru. De 31 de ani, guvernanţii ignoră judeţul Iaşi, al doilea din ţară ca număr de populaţie, oraş care are cea mai mare creştere a zonei metropolitane, în România, după Bucureşti.
Ieşenii şi cele trei asociaţii civice, care şi-au propus, de câţiva ani, să militeze pentru dezvoltarea Moldovei şi pentru realizarea A8, au început să spere, odată cu şansa pe care România a primit-o, aceea de a accesa fonduri prin PNRR. Părea şansa ideală pentru a scoate Moldova din subdezvoltare şi pentru a asigura oraşului Iaşi măcar o legătură rutieră decentă cu restul ţării.
Însă, din ceea ce s-a aflat în spaţiul public în legătură cu ceea ce PNRR prevede pentru judeţul Iaşi, se pare că în ceea ce priveşte autostrăzile, se vor construi doar 3 tronsoane, dintre care două abia dacă ating marginile judeţului, în timp ce despre o porţiune doar din centura ocolitoare a Iaşilor se vorbeşte ca despre o nesigură posibilitate. Principalele trei proiecte care urmează să fie incluse în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă vizează construcţia tronsoanelor de autostradă Focşani – Bacău şi Bacău – Paşcani, care fac parte din A7 şi a unei rute de 30-50 km. între Pipirig – Neamţ şi Moţca – Iaşi, porţiune ce reprezintă unul dintre “capetele” sectorului montan al A8. Însă, dacă pentru tronsoanele din A7 ar urma lansarea licitaţiilor de execuţie până la sfârşitul anului în curs, pentru sectorul din A8 încă nu a fost lansată o dată certă.
De asemenea, PNRR ar trebui să includă construirea unui drum alternativ de intrare în municipiul Iaşi, pe relaţia Leţcani – Uricani, însă studiul de fezabilitate este în lucru doar pe porţiunea Uricani – Dacia, iar Consiliul Judeţean Iaşi şi Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri se acuză reciproc de nerealizarea întocmirii documentaţiei tehnice.
Deci, în lipsa implicării adecvate a autorităţilor centrale, şansele de a se realiza A8 sunt extrem de reduse. Asta, deşi România ar trebui să vadă această autostradă ca pe un obiectiv strategic de interes naţional, pentru că A8 – autostrada Târgu Mureş – Iaşi ar trebui prelungită, cât de curând, până la Chişinău, pentru a deveni cu adevărat Autostrada (re)Unirii Basarabiei cu patria mamă, România.
Desigur, acesta este doar un prim pas, care ar trebui să fie urmat de realizarea altor proiecte majore de infrastructură, cum ar fi, spre exemplu, proiectul Prutului navigabil, care prin investirea a doar două miliarde de euro ar aduce beneficii incalculabile cooperării economice transfrontaliere între România şi Republica Moldova şi, pe cale de consecinţă, proiectului Unirii.
Punerea de acord a politicienilor, de toate culorile, din cele 8 judeţe ale Moldovei, reprezintă un deziderat de maximă importanţă pentru realizarea proiectelor economice şi de infrastructură ale acestei regiuni. Nu trebuie ca judeţele Moldovei să se bată în proiecte, contrapunându-le unul celuilalt. Trebuie să ieşim din logica lui “sau/sau” şi să intrăm în logica lui “şi/şi” – şi A8, şi A7, şi A13, şi Autostrada Nordului, şi centura Iaşilor, şi cea a Bacăului, şi Prutul navigabil.
Mihai Albişteanu, Circumscripţia nr. 24 Iaşi.
Nu există răspunsuri