Adresată: Doamnei Ligia Deca, Ministrul Educației
Doamnei Raluca Turcan, Ministrul Culturii
De Domnul Senator: Adrian Costea
Circumscripţia electorală: 23
Grupul Parlamentar: AUR
Şedinţa Senatului din data de: 04.10.2023
Obiectul întrebării: Învățământul și cultura puse în slujba formării identității naționale
Stimată Doamnă Ministru al Culturii Naționale,
Stimate Doamnă Ministru al Educației Naționale,
Recent, a fost eliminată titulatura „Istoria Românilor” din manualele de liceu, iar informații legate de Epocile străveche și Antică (marile culturi neolitice precum Cucuteni, Hamangia, Gumelnița etc. sau perioada geto-dacă) sunt consemnate laconic.
De asemenea, s-a dovedit că renunțarea la predarea istoriei în ordine cronologică și succesiune logică nu are eficiență, provocând confuzie în procesul instructiv-educativ, mulți profesori de istorie de liceu optând în continuare pentru o abordare clasică a predării istoriei în scopul păstrării clarității în înțelegerea fenomenelor istorice. Abia după ce elevii și-au însușit temeinic istoria în ordinea ei cronologică se poate construi pe această bază o înțelegere sintetică a unor elemente structurale recurente, pe modelul domeniilor de conținut așa cum programa de istorie elaborată în anul 2009 și care a suferit mici modificări recent, modificări care nu au vizat sursa problemei.
În învățământul universitar au dispărut în ultimul deceniu programele de masterat de la universitățile de stat dedicate civilizației antice a geto-dacilor, cea care reprezintă substratul peste care s-a format ulterior poporul român. De menționat că în momentul de față mai există în România doar circa 10 specialiști în arheologia epocii geto-dacice, o parte fiind pensionari. Intenția unor studenți la istorie de a se specializa pe cercetare privind epoca geto-dacă este descurajată (ex. cazul zonei Dobrogei, unde săpăturile arheologice în situri getice sunt blocate).
În anul 2021, statul român a alocat suma de 120.000 euro cercetării arheologice, una derizorie. Încurajarea cercetării arheologice trebuie reluată în primul rând prin deblocarea situației semnalate la siturile din Dobrogea, regiune în care cultura materială a cunoscut toate epocile de evoluție istorică, fiind parte a definirii vechimii poporului român.
De aceea doresc să Vă întreb:
Are Ministerul Educației în vedere reintroducerea în manualele de liceu a titulaturii „Istoria Românilor” și a informațiilor relevante privind perioada veche (marile culturi neolitice precum Cucuteni, Hamangia, Gumelnița etc., perioada geto-dacă) și a unei viziuni care vizează formarea și consolidarea bazei identitare pentru tinerii din România?
Are Ministerul Educației în vedere revenirea la predarea istoriei în ordine cronologică și succesiune logică? Dacă da, când? Dacă nu, de ce nu?
Ce fonduri vor fi alocate de către Ministerul Culturii cercetării arheologice în bugetul din anul 2024 și ce pondere vor avea cercetările arheologice privind epoca geto-dacică?
Nu există răspunsuri