Către: Ministrul Afacerilor Externe
Domnului Bogdan Aurescu
De la: Dorel-Gheorghe Acatrinei,
Deputat AUR, circumscripția electorală nr.35 Suceava
Obiectul întrebării: Tragedia din familia Spătaru putea fi evitată dacă existau măsuri concrete de prevenire a violențelor exercitate de către migranții din zona Calais
Stimate Domnule Ministru,
Asistăm cu neputință la o situație foarte gravă, care de mai bine de zece ani afectează integritatea fizică și psihică a șoferilor de camioane români care sunt nevoiți să ajungă în Marea Britanie prin terminalul din portul Calais. Problemele sunt cauzate de miile de migranți ilegali stabiliți pe malul francez al Canalului Mânecii ce încearcă, prin orice mijloc, să ajungă în Marea Britanie.
Aceștia se organizează în grupuri, de îndată ce traficul de pe autostradă în direcția portului avansează cu viteză mică, și aleg camioanele vulnerabile, totul fiind planificat. Camioanele și bunurile sunt deteriorate, lanțul de aprovizionare fiind în pericol. Spre exemplu, o parte din șoferii profesioniști din Germania, Belgia, Olanda și chiar Franța refuză să mai folosească această rută pentru a traversa în Marea Britanie, deoarece se tem pentru integritatea lor corporală sau de pedepsele aplicate de autorități în cazul în care găsesc migranți în remorca vehiculului. Nordul orașului port francez Calais pare sub controlul traficanților, autoritățile franceze fiind ori neajutorate ori nepăsatoare.
În trecut, migranții se apropiau de această zonă la adăpostul întunericului, între timp, aceștia se năpustesc în plină zi asupra vehiculelor de marfă care traversează Canalul în Marea Britanie, intimidând și amenințând șoferii, totul sub ochii autorităților franceze.
În data de 16 mai 2021, România a fost zguduită de tragedia care s-a produs într-o parcare de pe autostrada A28 din Franța. În noaptea de 15 spre 16 mai, brăileanul Mihai Spătaru, şofer profesionist de TIR, se afla într-o parcare de pe autostrada A28 din Franţa, împreună cu soţia sa, alături de care care făcea echipaj pe camion. La un moment dat, Mihai i-a spus soţiei că merge la toaletă, apoi se va duce să verifice dacă încărcătura este în regulă și dacă lacătul remorcii este intact. Imediat după ce a coborât şi a ajuns în spatele TIR-ului, românul de doar 39 de ani a fost atacat cu o sabie şi înjunghiat de două ori, în inimă şi spate, neavând nicio şansă să se apere.
Soţia sa a văzut scenele de groază însă nu a mai putut face nimic ca să-l salveze pe Mihai. Strigătele disperate ale femeii ar fi fost auzite de ceilalţi şoferi de TIR aflaţi în parcare, însă niciunul nu a coborât, pentru a sări în ajutorul colegului lor, probabil de frică să nu fie atacați la rândul lor.
Tragedia s-a produs în contextul în care Franța devine una dintre cele mai periculoase zone de tranzit pentru șoferii români, oameni care devin victime ale tâlharilor, hoților de motorină sau migranților din zona Calais. Cum ar putea să se apere acești oameni în astfel de cazuri dacă autoritățile franceze se implică mai mult în protejarea migranților, aplicând amenzi usturătoare tocmai șoferilor care, de frică, încearcă să-i îndepărteze utilizând forța.
Au fost înregistrate foarte multe cazuri în care migranții au asaltat camioanele care folosesc această rută rezultând daune materiale considerabile dar și victime din rândul șoferilor. Au existat și situații extreme, în care șoferii au fost nevoiți să lovească atacatorii folosindu-se de camion pentru a se apăra, rezultând numeroase victime și din rândurile migranților. La sfârșitul săptămânii trecute, peste o sută de migranți au blocat șoseaua de centură care duce spre portul Calais și au atacat cu pietre TIR-urile care se îndreptau spre Anglia, încercând astfel să-i oblige pe șoferi să-i urce în remorci.
Autoritățile franceze afișează un grad ridicat de toleranță față de acești migranți, permițându-le chiar să-și construiască case din cartoane la marginea autostrăzii. În situațiile în care sunt găsiți ascunși prin diverse compartimente ale camioanelor, sunt eliberați fără alte sancțiuni. Prin aceste acțiuni ale autorităților, fenomenul este încurajat și perpetuat. Aceste situații au un impact negativ asupra transportatorilor de marfă, punând astfel presiune pe un segment economic deja afectat de migrația forței de muncă.
Față de această situație solicităm deschiderea unor canale de comunicare diplomatice între Romania și Franța care sa aibă ca obiectiv monitorizarea violențelor produse de migranți și aplicarea sancțiunilor prevăzute de legislație pentru descurajarea violențelor și vă adresăm următoarele întrebări:
(1) Care sunt măsurile concrete care s-au întreprins până în prezent de către Ministerul Afacerilor Externe în vederea protejării șoferilor profesioniști care folosesc această rută?
(2) Ce măsuri concrete aveți în vedere pentru prevenirea și evitarea eventualelor situații tragice care s-ar putea înregistra în contextul actual?
(3) Cum se va implica Ministerul Afacerilor Externe în vederea susținerii familiei Spătaru în urma tragediei suferite?
Nu există răspunsuri