Ne aflăm într-un moment critic pentru finanțele țării și economia națională. De aceea, Grupul AUR a inițiat și susține inițiativa legislativă privind extinderea mecanismului de taxare inversă a TVA la toate livrările de bunuri și servicii între persoane impozabile (B2B).
Această măsură nu este un detaliu tehnic, ci o soluție esențială pentru sănătatea economică a României și pentru combaterea evaziunii fiscale endemice. România pierde în fiecare an sume uriașe din TVA necolectată – peste 8,4 miliarde de euro în 2022 – situându-ne pe rușinosul loc 1 în Uniunea Europeană la gap-ul de TVA (diferența dintre cât ar trebui să colectăm și cât colectăm efectiv). Acest lucru nu este doar o statistică; este un furt sistematic din buzunarul românilor cinstiți și o povară apăsătoare pe umerii firmelor corecte. Nu mai putem tolera această hemoragie financiară. Taxarea inversă generalizată a TVA este măsura de urgență și de oportunitate care poate pune capăt acestor pierderi și poate aduce bani în plus la buget fără a crește taxele, protejând totodată mediul de afaceri onest.
Putem obține astfel o lichiditate sporită și investiții accelerate:
Prin taxarea inversă, companiile nu vor mai fi nevoite să plătească TVA către stat la fiecare tranzacție B2B, urmând ca taxa să fie achitată doar la destinația finală a bunurilor/serviciilor. Aceasta înseamnă lichiditate reală injectată în economie, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri), care nu vor mai plăti în avans sume mari de TVA așteptând apoi rambursări întârziate. Capitalul care înainte era blocat în acest circuit se va putea folosi pentru investiții, crearea de locuri de muncă și dezvoltare. În loc să finanțeze involuntar bugetul statului până la rambursare, firmele își vor putea folosi banii pentru extinderea afacerilor și creșterea competitivității lor pe piață. Acest plus de cash-flow va reduce și costurile de finanțare legate de TVA la achiziții (credite-punte, dobânzi), în special pentru companiile care derulează investiții masive sau cele orientate spre export. Pe termen mediu, o economie cu firme mai lichide și capitalizate este o economie mai rezilientă și competitivă pe plan regional.
Echilibrăm condițiile de concurență:
Taxarea inversă elimină avantajul ilicit de care beneficiau până acum firmele evazioniste. În prezent, rețelele de fraudă profită de sistemul TVA în detrimentul firmelor corecte – de exemplu, cei care nu plătesc deloc TVA își pot vinde produsele mai ieftin, distorsionând piața. Prin aplicarea mecanismului de taxare inversă în tranzacțiile B2B, firmele oneste nu vor mai fi victime ale lanțurilor fictive de TVA și ale concurenței neloiale. Vom avea o piață unde toți joacă după aceleași reguli, ceea ce stimulează competiția sănătoasă bazată pe calitate și eficiență, nu pe evaziune. Astfel, mediul de afaceri devine mai predictibil și atractiv pentru investitori, inclusiv pentru cei străini, știind că România își protejează antreprenorii corecți și nu mai “închide ochii” la hoție.
Măsura beneficiază și de importante argumente fiscale:
Combaterea directă a evaziunii și fraudei carusel: Mecanismul de taxare inversă s-a dovedit a fi o metodă eficientă de combatere a evaziunii TVA. În forma actuală, lanțurile de fraudă de tip carusel și firmele fantomă exploatează tocmai faptul că TVA se colectează și se deduce la fiecare verigă a lanțului comercial. Prin inversarea taxării (beneficiarul devine plătitorul TVA, iar furnizorul nu mai înscrie TVA pe factură), dispare stimulentul pentru “carusel” – nu mai ai unde „evapora” TVA-ul neplătit, deoarece taxa nu mai circulă efectiv între companii. În plus, rambursările ilegale de TVA devin imposibile atunci când nu se mai colectează TVA intermediar care apoi să fie cerut înapoi fraudulos. Practic, extinderea taxării inverse taie răul de la rădăcină, făcând inutil întregul mecanism infracțional din jurul TVA-ului. Sectoare unde această măsură a fost deja aplicată (precum construcțiile, comerțul cu metale feroase sau deșeuri) au cunoscut imediat scăderea evaziunii și mai multă transparență fiscală. Este timpul să extindem aceste bune practici la întreaga economie.
Creșterea încasărilor bugetare fără majorarea taxelor:
În fiecare an, România ratează încasarea a aproape o treime din TVA-ul cuvenit, având un gap de ~30% – de peste 5 ori media UE! Aceasta se traduce în pierderi anuale de peste 8 miliarde de euro pentru bugetul statului. Sunt bani cu care s-ar putea construi școli, spitale și autostrăzi, însă astăzi se scurg în conturile evazioniștilor. În loc să punem poveri noi pe umerii contribuabililor onești, trebuie să ne asigurăm că ceea ce este deja datorat se colectează corect. Extinderea taxării inverse a TVA va închide multe dintre robinetele prin care se pierde TVA-ul, contribuind la creșterea gradului de colectare. Estimările din expunerea de motive arată că eliminarea fraudei de tip carusel și a neplăților cauzate de insolvențe/falimente ar aduce un plus substanțial la buget. Cu alte cuvinte, vom avea venituri mai mari la buget fără să mărim niciun impozit, doar prin administrarea inteligentă a celui existent. Aceasta este direcția corectă pentru un stat responsabil: să adune ceea ce i se cuvine, fără a sufoca economia privată. Măsura este construită cu o abordare echilibrată și rațională. Astfel, în cazul tranzacțiilor pretabile consumului final – adică livrări de bunuri sau servicii către beneficiari care nu sunt plătitori de TVA –, taxarea inversă se va aplica doar dacă valoarea facturii depășește plafonul de 22.500 lei. Acest prag existent deja în legislația fiscală pentru plătitori neînregistrați este păstrat, tocmai pentru a preveni complexitatea inutilă în zona operațiunilor de mică valoare și pentru a nu împovăra tranzacțiile uzuale ale gospodăriilor sau microfurnizorilor.
România se poate situa în sfârșit alături de Europa în lupta contra fraudei:
Țara noastră a rămas mult în urmă la acest capitol, în pofida unor eforturi recente de digitalizare și controale sporite. Faptul că România are cel mai mare nivel de fraudă la TVA din UE ar trebui să ne alarmeze pe toți. Adoptarea acestei măsuri ne va alinia cu statele care și-au luat în serios misiunea de a stopa marea evaziune. Mecanisme similare de taxare inversă sunt folosite în UE tocmai în domeniile cu risc ridicat de fraudă, cu acordul forurilor europene Avem deci precedentul și justificarea necesară să cerem extinderea acestui tratament la scară largă. Nu inventăm roata, ci folosim o unealtă testată care a dat rezultate. Mesajul fiscal pe care îl transmitem astfel este clar: frauda nu mai este tolerată, iar cei care au fugit de obligații până acum nu vor mai avea unde să se ascundă.
La nivel operațional măsura aduce de asemena numeroase avantaje:
Simplificare administrativă pentru contribuabili: Taxarea inversă generalizată transformă TVA dintr-o bătaie de cap birocratică într-un mecanism aproape invizibil pentru firmele corecte. În loc să calculeze, să verse și apoi să ceară înapoi TVA de la stat, contribuabilii își vor compensa TVA în cadrul decontului lor lunar, fără fluxuri financiare inutile către buget și înapoi. Astfel, scad costurile de conformare (mai puține resurse cheltuite pe gestionarea TVA și pe solicitări de rambursare) De asemenea, se reduc riscurile pentru firme de a fi prinse accidental în controale complicate sau scheme frauduloase – mecanismul devine mai clar și mai sigur pentru toți cei care vor să respecte legea.
Îmbunătățirea relației dintre firme și ANAF:
Prin reducerea semnificativă a numărului și valorii cererilor de rambursare a TVA, vom ușura munca ANAF și vom diminua interacțiunile tensionate cu companiile. În prezent, multe firme așteaptă cu lunile rambursările de TVA și sunt supuse unor inspecții amănunțite pentru a li se aproba acești bani cuveniți. Pentru instituțiile publice și entitățile neînregistrate în scopuri de TVA – precum organizațiile non-guvernamentale sau unitățile de cult –, inițiativa introduce un mecanism simplificat de plată defalcată a TVA, prin virarea componentei TVA într-un cont special al Trezoreriei. Astfel, se menține caracterul generalizat al mecanismului și în relația cu beneficiari neplătitori de TVA, fără a încărca acești actori cu obligații de înregistrare sau raportare. Măsura asigură colectarea completă și trasabilă a TVA, protejând în același timp simplitatea administrativă a entităților non-economice. Odată cu taxarea inversă extinsă, numărul de rambursări va scădea drastic, deci mai puține controale și mai puțină birocrație pe această temă. Inspectorii fiscali care azi pierd timp verificând facturi pentru rambursări vor putea fi relocați spre combaterea altor evaziuni sau spre îndrumarea contribuabililor, făcând administrația fiscală mai suplă și eficientă. În plus, se vor reduce litigiile dintre contribuabili și Fisc, căci vor fi mult mai puține situații de interpretare sau neînțelegeri legate de rambursări sau de deduceri. Per ansamblu, relația Stat – contribuabil va deveni mai predictibilă și cooperantă, bazată pe prevenție și conformare voluntară, nu pe penalizare ulterioară.
Eficiență și prevenție în administrarea taxelor:
Această măsură transformă fundamental modul de administrare a TVA, trecând accentul de pe reacție (colectezi și apoi încerci să recuperezi ceea ce s-a furat) pe prevenție (previi frauda de la bun început). Practic, statul va închide robinetul fraudelor înainte ca paguba să se producă. Modelul este unul câștigător: o administrație modernă previne, nu doar sancționează. ANAF va putea să se concentreze mai mult pe educarea și asistarea contribuabililor onești și pe prinderea marilor evazioniști, în loc să se împiedice în proceduri greoaie de rambursare sau în vânarea firmelor-fantomă după ce paguba a fost făcută. Simplu spus, vom avea o administrare fiscală mai eficientă și un mediu de afaceri mai sigur.
În concluzie: Adoptarea extinderii taxării inverse a TVA este un act de responsabilitate națională.
Această decizie transmite un semnal ferm că România nu mai tolerează furtul din banul public și că prioritizează protejarea mediului de afaceri cinstit. Vorbim despre o măsură cu impact pozitiv pe multiple planuri – economic, fiscal și operațional – care va aduce beneficii imediate și pe termen lung țării noastre. În loc să asistăm pasivi cum miliarde de euro ne scapă printre degete anual, avem șansa să recuperăm acești bani și să-i punem în slujba cetățeanului. În loc să sufocăm economia cu taxe mai mari, alegem calea inteligentă de a face dreptate: cei corecți să prospere, cei care înșală statul să nu mai aibă unde să o facă.
Din toate aceste motive solicităm sprijinul tuturor forțelor politice pentru a adopta urgent această inițiativă legislativă. Nu este vorba de ideologie, ci de un interes național: acela de a stopa hemoragia financiară și de a da un nou impuls economiei românești. Să arătăm că Parlamentul poate acționa în beneficiul direct al românilor, printr-o măsură curajoasă și justă! România are nevoie de curaj și de viziune. Extinderea taxării inverse a TVA este exact soluția prin care statul își face datoria fără excese birocratice, iar economia respiră mai ușor.

Comments are closed