Cristina Emanuela Dascălu – Întrebare parlamentară – Scăderea numărului de profesori suplinitori și garantarea stabilității corpului didactic pentru anii școlari 2025-2026 și 2026-2027

Adresată:

Domnului Daniel-Ovidiu DAVID, ministrul Educației și Cercetării

De către: Deputat Cristina Emanuela DASCĂLU

Circumscripția electorală: nr. 24 Iași

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 24.11.2025

Obiectul întrebării: Scăderea numărului de profesori suplinitori și garantarea stabilității corpului didactic pentru anii școlari 2025-2026 și 2026-2027

 

Stimate domnule Ministru,

Educația nu poate funcționa pe bază de provizorat. Elevii României au nevoie de profesori stabili, bine pregătiți și motivați, ci nu de soluții temporare care maschează criza din sistem!

Calitatea educației naționale depinde, în mod esențial, de stabilitatea și pregătirea corpului profesoral, însă, din păcate, de mai mulți ani, sistemul de învățământ românesc se confruntă cu o criză profundă a resursei umane, anume un număr mare de posturi didactice sunt ocupate temporar de suplinitori, uneori fără pregătire pedagogică completă.

Această realitate generează o dublă problemă, pe de o parte, scade calitatea actului educațional, afectând performanțele elevilor și încrederea părinților în școală, iar pe de altă parte expune vulnerabilitatea structurală a sistemului, care nu reușește să atragă și să mențină personal calificat pe termen lung.

Totodată, stimate domnule ministru, trebuie spus deschis – problema suplinitorilor nu este doar una administrativă, ci una de viziune politică deoarece reflectă modul în care statul român își prioritizează investițiile în resursa umană și modul în care tratează educația ca pilon strategic al dezvoltării naționale.

În acest context, stimate domnule ministru, vă adresez următoarele întrebări:

1. Ce strategie concretă are Ministerul Educației pentru reducerea semnificativă a numărului de profesori suplinitori în anul școlar 2025–2026, respectiv 2026- 2027 și pentru asigurarea unui corp profesoral stabil, calificat și motivat?

2. Câte posturi didactice sunt în prezent ocupate de suplinitori și care este estimarea ministerului privind evoluția acestor cifre în anul școlar 2025–2026, pe județe și pe niveluri de învățământ?

3. Ce măsuri a adoptat sau urmează să adopte Guvernul pentru creșterea atractivității carierei didactice – inclusiv salarizare, programe de mentorat, facilități pentru debutanți în mediul rural etc.?

4. De ce, în ciuda promisiunilor făcute în ultimii ani, nu s-a reușit implementarea unui plan național de titularizare accelerată care să permită suplinitorilor calificați să devină titulari în condiții transparente și predictibile?

5. Există un calendar concret de acțiuni prin care Ministerul Educației se angajează ca, până la începutul anului școlar 2026–2027, să reducă procentul suplinitorilor sub 10% din totalul cadrelor didactice? Dacă da, vă rog să îl prezentați.

6. În ce mod intenționează ministerul să colaboreze cu universitățile și inspectoratele școlare pentru a crea programe de formare și reconversie profesională destinate suplinitorilor calificați și necalificați?

Solicit răspuns în scris.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE