Adresată:
Domnului Daniel-Ovidiu DAVID, Ministrul Educației și Cercetării
De către: Deputat Silviu-Octavian GURLUI
Circumscripția electorală: nr. 24 Iași
Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 04.11.2025
Obiectul întrebării: Abandonul școlar și închiderea unităților de învățământ – cazul școlilor rurale cu infrastructură de calitate, dar blocate cu lacăt
Domnule Ministru,
În multe localități rurale din România, și mai ales în județul Iași (exemplu recent: o școală din satul Obrijeni (comuna Popești, Iași) închisă cu lacăt ruginit de peste doi ani, deși dispune de mobilier, centrală termică modernă, apă și condiții adecvate pentru elevi), unități de învățământ complet funcționale au fost abandonate în mod administrativ. Elevii sunt astfel obligați să facă naveta câțiva kilometri prin zone dificile, uneori peste dealuri sau în condiții meteorologice severe, fără asigurarea unor mijloace de transport decente sau sigure.
Aceste situații conduc în mod clar la inducerea unor probleme majore:
- creșterea riscului de abandon școlar;
- diminuarea accesului egal la educație pentru copiii din mediul rural;
- pierderea legăturii afective a copilului cu comunitatea școlară locală;
- depopularea satelor și accentuarea dezechilibrelor educaționale;
- nevalorificarea investițiilor publice deja realizate (școli modernizate, dotate, dar blocate).
În cadrul discuțiilor locale, nu am observat nicio alternativă pentru desfășurarea de activități extra-curriculare sau pentru utilizarea școlii măcar ca spațiu educațional comunitar (laboratoare de știință, cluburi de practică, cercuri educative, after-school rural sau activități didactice recreative). Mai mult, nu am putut evidenția până la această oră, un mecanism public transparent prin care comunitatea locală să solicite redeschiderea unei astfel de școli dacă numărul de elevi crește sau dacă există soluții educaționale alternative.
Ținând seama de toate aceste aspecte, vă rog să răspundeți punctual la următoarele întrebări:
1. Care este numărul exact al școlilor din România care au fost închise în ultimii 5 ani, deși dispun de infrastructură școlară funcțională (încălzire, apă, săli adecvate)?
2. Ce criterii sunt folosite pentru a decide închiderea unei școli și în ce măsură sunt consultați părinții și comunitatea locală?
3. Există o strategie națională de redeschidere a școlilor rurale închise în cazul creșterii populației școlare sau al identificării unor soluții educaționale suplimentare (ex: clase simultane, laboratoare comunitare, programe after-school)?
4. Ce măsuri are Ministerul pentru prevenirea abandonului școlar în comunitățile unde elevii sunt obligați să parcurgă distanțe mari spre alte unități?
5. Intenționați să introduceți posibilitatea legală ca școlile rurale închise să fie utilizate pentru activități educaționale complementare (laboratoare, cercuri de fizică, muzică, activități STEM, practică tehnologică, educație pentru natură etc.), chiar și în regim extracurricular?
6. Aveți în vedere finanțarea unui program național de revitalizare a școlilor rurale abandonate și integrarea acestora în programele „Școala după școală” sau „Șansa a doua”?
Vă rog să transmiteți răspunsul în termenul legal, în scris și în format electronic editabil.


Comments are closed