Adresată:
Domnului Daniel-Ovidiu DAVID, Ministrul Educației și Cercetării
De către: Deputat Silviu-Octavian GURLUI
Circumscripția electorală: nr. 24 Iași
Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 04.11.2025
Obiectul întrebării: Situația școlii din satul Obrijeni, comuna Popești, județul Iași – motivele închiderii, transportul elevilor, starea clădirii și situația școlilor similare închise la nivelul județului
Domnule Ministru,
Vă adresez prezenta întrebare pentru a clarifica situația unității de învățământ din satul Obrijeni, comuna Popești, județul Iași, închisă de mai mulți ani, deși clădirea este vizibil degradată prin neutilizare, iar elevii sunt nevoiți să se deplaseze către alte școli. Din discuțiile cu locuitorii reiese că:
1. unitatea ar fi fost închisă de mai mult timp, fără o soluție educațională locală (măcar extracurriculară);
2. elevii fac naveta la alte școli din zonă, o parte cu mijloace auto, o parte pe jos, pe distanțe considerabile;
3. clădirea (care a dispus în trecut de dotări esențiale) este nefolosită în interes educațional, degradându-se accelerat.
În acest context, vă rog respectuos să îmi comunicați:
A. Situația punctuală – Școala din satul Obrijeni (comuna Popești)
1. Data și actul administrativ (hotărâre/decizie) prin care s-a dispus închiderea școlii din Obrijeni; motivarea oficială (efective scăzute, reorganizare, lipsă cadre, alte motive).
2. Numărul de elevi afectați la momentul închiderii și numărul actual de copii din satul Obrijeni care urmează cursurile în alte unități (defalcat pe cicluri: preșcolar, primar, gimnazial/liceal – dacă e cazul).
3. Școlile de destinație către care sunt redirecționați elevii (denumire unitate, localitate), distanța, timpul mediu de deplasare și rutina zilnică (orar plecare/întoarcere).
4. Modalitatea de transport: tipul mijlocului (microbuz școlar/transport public/alte soluții), rutele folosite în Comuna Popești, frecvența, siguranța (omologare, verificări, personal însoțitor), responsabilul (UAT Popești/ISJ/alt operator).
5. Decontarea navetei: dacă se asigură integral, parțial sau deloc; sumele decontate lunar/elev și sursa de finanțare.
6. Starea clădirii:
- ultima expertiză tehnică (data, concluzii);
- evaluarea DSE (securitate la incendiu), autorizații/avize în vigoare;
- costurile de întreținere/conservare suportate de UAT Popești/ISJ în ultimii 3 ani;
- măsuri de pază și protecție a clădirii și bunurilor.
7. Utilizarea educațională a spațiului: de ce nu este folosit măcar pentru activități extracurriculare (laboratoare STEM, cluburi, after-school rural, meditații remediale, activități pentru copii în weekend/vacanțe) sub coordonarea UAT Popești/Asociația de
părinți/ISJ?
8. Plan de redeschidere sau reconversie: dacă există scenarii pentru redeschidere (total/parțial, clase simultane) sau reconvertire educațională (centru educațional comunitar, hub de practică, cabinet consiliere, laborator științe) și calendar/condiții pentru aceste scenarii.
B. Situația la nivelul județului Iași
9. Numărul total de școli/structuri școlare închise în ultimii 5 ani în județul Iași, defalcat pe an, UAT și nivel de învățământ (cu evidențierea cazurilor din Comuna Popești).
10. Pentru fiecare dintre acestea: motivul închiderii, numărul de elevi afectați și unitățile de destinație.
11. Modalitatea de transport și decontarea navetei pentru elevii relocați (procente de acoperire, sume medii/lună/elev).
12. Starea clădirilor acestor școli: câte sunt neutilizate, câte au fost reconvertite (și în ce), câte au fost relocate altor servicii publice și câte sunt în degradare; costurile de întreținere/conservare suportate din fonduri publice.
13. Strategia ISJ Iași pentru revitalizarea spațiilor școlare închise: criterii de redeschidere (ex.: creșterea populației școlare, soluții pedagogice flexibile, clase simultane), respectiv criterii de reconversie educațională.
14. Programe și finanțări disponibile pentru transport școlar sigur, after-school rural, laboratoare itinerante și centre educaționale comunitare în spațiile școlare închise (PNRR, buget național, fonduri județene/locale).
15. Mecanismul de consultare a părinților și comunității înainte de închiderea/redeschiderea/reconversia unei școli; existența unui portal public cu situația actualizată a școlilor/structurilor închise și a criteriilor de redeschidere.
Vă solicit respectuos un răspuns scris la fiecare punct, în termenul legal, cu date defalcate, tabele și copii ale actelor administrative relevante (acolo unde este posibil), inclusiv cu informarea ISJ Iași și UAT Comuna Popești.
Vă rog să transmiteți răspunsul în termenul legal, în scris și în format electronic editabil.


Comments are closed