Lavric Sorin – Întrebare – Implicarea organizațiilor neguvernamentale, a fundațiilor și a asociațiilor în reformele din domeniul educației subsecvente Legii 141/2025

Adresată: Domnului prof. univ. dr. psih. Daniel-Ovidiu DAVID, ministrului Educației și Cercetării

De către: Senator Sorin LAVRIC

Circumscripția electorală: nr. 29 – Neamț

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Obiectul întrebarii parlamentare: Implicarea organizațiilor neguvernamentale, a fundațiilor și a asociațiilor în reformele din domeniul educației subsecvente Legii 141/2025

Stimate domnule ministru,

Implicarea organizațiilor neguvernamentale, a fundațiilor și diverselor asociații în problemele din domeniul educației este un fapt arhicunoscut. Organizațiile neguvernamentale iau poziții în multiple probleme educaționale, propun soluții, punându-și expertiza la dispoziția organelor ministeriale pe marginea unor proiecte legislative.

Cu toate acestea, încă nu s-a adus la cunoștința opiniei publice românești, în acord cu principiul transparenței, contribuția organizațiilor neguvernamentale, a fundațiilor și a asociaților din România la reformele concepute și  implementate de Ministerul Educației și Cercetării înainte de începerea noului an școlar 2025-2026, adică reformele subsecvente Legii 141/2025. Printre acestea se numără:

  • Creșterea normei didactice de la 18 ore la 20 de ore pe săptămână, fără compensare salarială suplimentară;
  • Comasarea haotică a școlilor, fără criterii clare și fără consultarea comunităților afectate, are efecte devastatoare;
  • Eliminarea unor categorii de burse, inclusiv cele pentru performanță internațională și burse de reziliență;
  • Limitarea plății cu ora pentru cadrele didactice, plăți ce au scăzut sub jumătate față de anul anterior;
  • Stabilirea unor hotărâri metodologice pentru normele didactice și reorganizarea unităților școlare.

Având în vedere cele de mai sus, vă solicit respectuos să ne răspundeți la următoarele întrebări:

  1. Care sunt organizațiile neguvernamentale, fundațiile și asociațiile cu ajutorul cărora Ministerul Educației și Cercetării a conceput reformele subsecvente Legii 141/2025? Vă rugăm să ne detaliați: numele organizației neguvernamentale, a fundației, ori a asociației implicate, denumirea conducătorului fiecăreia și a membrilor din organizațiile menționate implicate în proces.
  2. Care au fost propunerile organizațiilor neguvernamentale, ale fundațiilor și asociațiilor la fiecare dintre reformele ministerului subsecvente Legii 141/2025? Vă rugăm ca pentru fiecare măsură (articol de lege) să ne specificați propunerile oferite de un anumit/sau mai multe organizații neguvernamentale. De exemplu, pentru creșterea normei didactice de la 18 la 20 au contribuit organizația/organizațiile neguvernamentale „x” cu propunerile „y”.
  3. În ce alte proiecte Ministerul Educației și Cercetării colaborează în prezent cu organizațiile neguvernamentale? Pentru fiecare proiect din prezent vă rugăm să ne precizați organizația neguvernamentală implicată, fundația, ori asociația.
  4. Vă rugăm să ne furnizații lista organizațiilor neguvernamentale, a fundațiilor și asociațiilor care colaborează cu actualul ministru al Educației și Cercetării de la preluarea mandatului.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE