Ciprian Paraschiv – Întrebare parlamentară – Pentru o educație de calitate – solicitare de clarificări și măsuri concrete

Adresată:

Domnului Daniel-Ovidiu DAVID, Ministrul Educației și Cercetării

De către: Deputat Ciprian Constantin PARASCHIV

Circumscripția electorală: nr. 24 Iași

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 24.09.2025

Obiectul întrebării: Pentru o educație de calitate – solicitare de clarificări și măsuri concrete

 

Stimate domnule ministru,

Am descoperit cu îngrijorare în cadrul portalului de specialitate edupedu.ro, mai exact în cadrul rubricii acestuia „Profesorul anonim”, un set de întrebări care, pe de o parte, rezumă câteva dintre elementele cele mai fierbinți ale problematicii din sistemul de educație actual, iar pe de altă parte, se îndreaptă către dumneavoastră, domnule Ministru. În contextul analizei pe care Președintele Nicușor Dan a anunțat că o va solicita.

Astfel că, după cum spune și titrarea celor 20 întrebări, „din cancelarie” preiau direct acest strigăt sub formă de întrebări și vi le adresez, încredințat că doar prin răspunsuri punctuale, cu un grad de concretețe real, putem contribuit eficient la îmbunătățirea durabilă a sistemului de educație.

1. Câte catedre, pe discipline, la nivel de județ, au rămas libere și sunt ocupate în acest an de profesori necalificați sau suplinitori care au luat mai puțin de nota 5 la titularizare?

2. Câte ore, la plata cu ora, sunt ținute de profesori necalificați sau cu notă mai mică de 5 la concursul de titularizare?

3. Câți profesori predau alte discipline decât cea pe care o au pe diplomă în acest an școlar. Să se vadă clar care sunt disciplinele „acoperite” de profesori care au alte specializări?

4. Câte catedre de matematică, fizică, chimie și TIC au rămas libere, deși erau scoase la titularizare în acest an?

5. Câți absolvenți de facultate renunță la profesia didactică în primii 3 ani de la angajarea pe perioada determinata sau nedeterminata?

6. Câte școli nu au spații disponibile pentru a pune in orar orele remediale de la învățământul primar (dacă ar fi puse în orar ar decala programul de după amiază și clasele ar termina după ora 19.00)?

7. Câte clase, din total, au depășit numărul de 30 elevi pe clasă în urma transferurilor făcute în această toamnă (acest fapt duce la supraaglomerarea unor licee și depopularea altora)?

8. Câți profesori au norma didactică de 20 de ore în mai mult de două școli, la nivel de județ/sector?

9. Care este fișa postului unui profesor, în care să fie precizat numărul de ore la clasă, respectiv 20, dar și numărul de ore necesar pentru pregătirea celor 20 de ore de predare?

10. Câți profesori tineri, care corespund acestui profil profesional și psihologic, capabili să ducă un asemenea volum de muncă fără să se uite la salariul pe care îl primesc, estimează ministerul că vor intra în sistem în următorii ani?

11. Câți dintre profesorii cu experiență și rezultate la clasă au timp pentru activități de mentorat?

12. Câți copii din mediul rural/urban fac naveta pe nivel – primar, gimnaziu, liceu, la nivel de județe?

13. Analiza abandonului școlar pe anul școlar trecut, la nivel de județe. Studiile făcute de minister pentru identificarea cauzelor care au determinat abandonul școlar la nivel local și măsurile de prevenire a abandonului școlar, în funcție de cauzele identificate.

14. Analiza situației rezultatelor din anul școlar trecut de la bacalaureat pe medii – urban mare, urban mic și rural. La nivel național, statistica nu are relevanță, nici măcar la nivel de județ.

15. Câte școli și licee nu au laboratoare dotate, funcționale, în care să se facă, constant, orele de științe (fizică, chimie, biologie). Și câte sunt folosite ca săli de clasă, din lipsa spațiului?

16. Ce arată evaluările inițiale la clasa a V-a? Câți copii trec de la învățători la profesori fără să știe să scrie și să citească coerent? Câți nu știu să facă niște calcule elementare, tabla înmulțirii sau împărțirea?

17. Câți absolvenți de facultate de anul acesta, care s-au înscris la examenul de titularizare și l-au susținut, au și ocupat posturi în acest an școlar în învățământ, comparativ cu anul 2023-2024?

18. Care este numărul total de absențe la nivel liceal. Motivarea absențelor, într-un număr impresionant, care maschează absenteismul, nu a fost luată în discuție de nimeni în ultimii ani pentru a fi combătută?

19. Cum este cuantificat, la nivelul școlilor, volumul diferit de muncă al profesorilor și cum este recompensat? Exemplu – un profesor care predă o disciplină prezentă la examenele naționale, care susține ore de pregătire suplimentară, care evaluează teste scrise în fiecare modul, pentru sute de elevi, care pregătește copii pentru performanță sau remedial pentru examene și un profesor care nu are legătură cu examenele naționale, care susține la clasă un singur test scris pe un an școlar, care nu are alte activități conexe disciplinei predate.

Solicit răspuns scris.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Adresată: Domnului Liviu-Ionuț MOȘTEANU, Ministrul Apărării Naționale De către: Deputat Daniel-Cătălin […]