Monica Iagăr – Declarație politică – Penitenciarul Baia Mare fuzionează, prin absorbție, cu Penitenciarul Satu Mare, care se desființează.

În ceea ce privește proiectul  de modificare a HG 1518/2024  privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, forma propusă prevede la art. I alin.1 lit b faptul că “ Penitenciarul Baia Mare fuzionează, prin absorbție, cu Penitenciarul Satu Mare, care se desființează. ”

Referitor la propunerea de transformare a Penitenciarului Satu Mare în secție exterioară a Penitenciarului Baia Mare, vă transmitem, prin prezenta, un punct de vedere argumentat care evidențiază inoportunitatea, vulnerabilitățile, repercusiunile precum și eventualele consecințe negative ale unei astfel de decizii.

Penitenciarul Satu Mare funcționează ca instituție de sine stătătoare, având o structură organizatorică, logistică și operațională adaptată specificului județului Satu Mare, precum și nevoilor comunității și ale persoanelor private de libertate. Penitenciarul Baia Mare, la rândul său, deservește o zonă cu particularități distincte, gestionând deja un volum semnificativ de activitate.

Penitenciarul Satu Mare dispune în administrare conform extraselor de carte funciara  de o suprafață de  44 ha, teren care poate fi utilizat în vederea construirii unei unități penitenciare noi cu capacitate de cazare  mare și cu respectarea suprafeței minime de cazare obligatorii pe care Statul Roman și-a asumat-o prin semnarea memorandurilor internaționale, ca urmare  a obligăriii de cărtea Curtea Europeana a Drepturilor Omului la plata unor despăgubiri civile ca urmare a încălcării anumitor drepturi în perioada detenției, fenomenul de supraaglomerare fiind principalul factor care duce la acordarea daunelor morale persoanelor private de libertate.

        Propunerea de a transforma Penitenciarul Satu Mare într-o secție exterioară subordonată Penitenciarului Baia Mare aduce în discuție o serie de implicații cu potențial negativ asupra performanței sistemului penitenciar, a resurselor umane, a calității actului de reintegrare socială, cât și asupra comunității locale. În statul de funcții al Penitenciarului Satu Mare există un numar de 46 de funcții vacante  din care un număr de  20 funcții  pot fi radiate și acordate Penitenciarului Baia Mare, suplimentând astfel statul de organizare a acestei unități penitenciare.Totodată Penitenciarul Satu Mare, își exprimă acordul ca personalul angajat al unității noastre cu domiciliul în Județul Maramureș să fie transferat la Penitenciarul  Baia Mare.

      În continuare menționăm faptul că, Penitenciarul Satu Mare deservește județele  Satu Mare, Sălaj și Bihor și în ceea ce privește custodierea persoanelor private de libertate cu domiciliul în aceste județe, aceste unități administrativ teritoriale aflându-se în jurisdicția Curții de Apel Oradea, în timp ce Penitenciarul Baia Mare deservește județele Maramureș, Cluj și Bistrița, unități administrativ teritoriale aflate în jurisdicția Curții de Apel Cluj Napoca.

      La nivelul unității noastre s-au depus eforturi constante și susținute în vederea consolidării unei echipe manageriale stabile și eficiente, pe toate liniile de muncă și în toate sectoarele de activitate, activitate ce a impus eforturi și sacrificii susținute în vederea eficientizării activității desfășurate de personal calificat, în mod profesionist.

În ultimii ani, la nivelul Penitenciarului Satu Mare, au fost ocupate prin concurs, în mod transparent, de către personal calificat și specializat următoarele funcții de conducere:

•​director adjunct reintegrare socială;

•​șef serviciu financiar – contabilitate (contabil șef);

•​șef serviciu logistică, educație, asistență psihosocială;

•​șef birou resurse umane și formare profesională;

•​Șefi secție (3), șefi de tură (4)

​funcții specializate (ofițer economist, educatori, ofițer SSM, ofițer MSU, ofițer asigurare tehnico-materială, inginer agronom, medic veterinar, tehnician veterinar, agent electrician, conducător auto, agent casier, inginer constructor, agent șef garaj etc.)

Acest progres profesional a permis demararea și susținerea unor investiții majore în infrastructură (condițiile de muncă ale personalului) prin identificarea, transformarea și renovarea birourilor pentru agenții supraveghetori, dar și alte spații unde își desfășoară personalul unității activitatea profesională, precum și condițiile de detenție ale deținuților, efectuându-se lucrări de amploare asupra unor camere de deținere și realizarea unui spațiu conform pentru acordarea dreptului la vizită intimă, precum și reparații curente constante, în vederea alinierii acestora la un nivel cât mai apropiat de standardele impuse de autoritățile europene, inclusiv crearea unei camere speciale pentru asigurarea garanțiilor de 3 m2 oferite de autoritățile române.

La momentul actual, capacitatea de cazare, calculată la 4 m2 este de 264 de locuri și există instalate un număr de 453  de paturi. În prezent unitatea fiind dotată cu paturi pe maxim 2 nivele.

Conform Memorandumului Guvernamental din februarie 2024, Penitenciarul Satu Mare figurează printre cele șase penitenciare propuse pentru mutare la periferia orașului, nicidecum pentru transformarea în secție exterioară a altui penitenciar  .

Scopul este modernizarea infrastructurii și îndeplinirea cerințelor de siguranță publică și normele legale de detenție.

Penitenciarul Satu Mare funcționează în prezent la un grad de supraaglomerare de aproximativ 164% având în custodie în medie între 410 – 440 de deținuți clasificați în regim deschis și semideschis, în prezent (21.08.2025) fiind încarcerați 441 de deținuți.

În prezent, majoritatea deținuților custodiați au domiciliul în județele Satu Mare, Sălaj și Bihor și condamnați de instanțe de judecată arondate Curții de Apel Oradea, asigurând stabilitate în ceea ce privește respectarea prevederilor legale referitoare la executarea pedepsei privative de libertate în cea mai apropiată unitate de domiciliul deținuților prevăzută de Legea nr. 254/2013.

În ceea ce privește deservirea instanțelor de judecată arondate (Judecătoria Satu Mare, Tribunalul Satu Mare, Judecătoria Carei, Judecătoria Negrești Oaș), au fost prezentați fizic 955 de deținuți la instanțele de judecată de către personalul Penitenciarului Satu Mare, fiind înregistrat un rulaj mare de deținuți la aceste instanțe de judecată.

În vederea respectării drepturilor deținuților prevăzute de reglementările legale în vigoare în domeniul execuțional penal, transformarea Penitenciarului Satu Mare într-o secție exterioară a Penitenciarului Baia Mare ar genera costuri suplimentare în ceea ce privesc audiențele directorului unității pentru misiuni la secția exterioară pentru audiențe, refuzuri de hrană, incidente operaționale etc..

De asemenea, ar fi generate cheltuieli suplimentare pentru personalul de specialitate (ofițer MSU, ofițer SSM, ofițer IT, agent arhivă pentru misiuni zilnice la secția exterioară în vederea desfășurării activității specifice.

În ceea ce privește activitatea procedurală pentru deținuți, ținând cont de faptul că cele două unități sunt arondate la două Curți de Apel distincte, Penitenciarul Baia Mare fiind arondat Curții de Apel Cluj, în timp ce Penitenciarul Satu Mare fiind arondat Curții de Apel Oradea, va crește exponențial riscul depășirii termenelor legale de aducere la cunoștință și prelucrarea a actelor juridice legale, crescând semnificativ riscul nerespectării dreptului la apărare al deținuților, încălcare cu impact major asupra bunului mers al Penitenciarului și al Administrației Naționale a Penitenciarelor în subsidiar.

Desfășurarea comisiilor prevăzute de lege (comisia de selecționare la muncă, comisia de liberare deținuți, comisia de disciplină deținuți) desfășurate în zile distincte din cauze legate de cuantumul de muncă desfășurată ar genera costuri zilnice de transport pentru administrația penitenciarului, ducând totodată și la ineficiența personalului implicat, fiind angrenați zilnic la o navetă de 3 – 4 ore din programul de 8 ore stabilit.

În anul 2025, până în prezent, au fost analizați în comisia de selecționare la muncă un număr de 916 deținuți.

În anul 2025, până în prezent, au fost analizați în comisia de liberare un număr de 210 deținuți, dintre care au liberat condiționat 87 de deținuți și au liberat în termen 36 de deținuți, actele administrative întocmite, implică în mod direct prezența factorilor de conducere în unitate.

În anul 2025, până în prezent, au fost analizați în comisia de stabilire, individualizare și schimbare a regimului de executare un număr de 356 deținuți.

În anul 2025, până în prezent, au fost analizați în comisia de disciplină deținuți un număr de 93 deținuți.

În ultimele 6 luni au fost efectuate 207 audiențe de către judecătorul de supraveghere a privării de libertate.

În ultimele 6 luni au fost efectuate 494 de audiențe cu deținuții de către directorul penitenciarului.

În ultimele 6 luni au fost efectuate 124 de audiențe cu deținuții de către directorul adjunct pentru siguranța deținerii și regim penitenciar.

În anul 2025 au fost primiți în penitenciar în baza protocoalelor încheiate cu IPJ Satu Mare și IPJ Sălaj un număr de 149 de deținuți nou depuși, au fost transferați 420 de deținuți și au fost primiți 419 deținuți, aspect ce subliniază o creștere constantă a numărului de deținuți, raportat la începutul anului.

În cadrul serviciului evidența deținuți și organizarea muncii au fost gestionate aproxiamtiv 6878 acte procedurale.

În anul curent au fost efectuate 20 de curse speciale în vederea transferării deținuților din categoriile speciale (femei, minori, tineri) în vederea executării pedepselor în unitățile penitenciare de profil.

Toate aceste aspecte implică un număr crescut de eforturi atât din punct de vedere uman cât și financiar. Relocarea personalului la Baia Mare ar conduce la creșterea exponențială a eforturilor deja ridicate pentru astfel de misiuni.

Relocarea factorilor de conducere la Penitenciarul Baia Mare ar duce la îngreunarea activității de efectuare a audiențelor cu deținuții și mai ales generarea de costuri suplimentare atât din punct de vedere financiar prin asigurarea transportului personalului între cele două unități, cât și din punct de vedere al timpului și eficienței factorilor de conducere în executarea activităților zilnice.

În prezent, Penitenciarul Satu Mare desfășoară activități lucrative cu deținuți în interiorul penitenciarului (în interesul locului de deținere), dar și în exteriorul penitenciarului la patru puncte de lucru exterioare, dintre care G.A.Z. Zootehnie și G.A.Z. Legumicultură (în interesul locului de deținere) și FPS Flexibles România (aproximativ 60 km de unitate) , S.C. Woco Pipe System S.R.L. (aproximativ 10 km de unitate) (activități lucrative remunerate), respectiv S.C. DeLonghi România SRL (aproximativ 12 km de unitate).

Transformarea Penitenciarului Satu Mare în secție exterioară ar genera dificultăți vădite în gestionarea contractelor existente cu beneficiarii externi precum și diminuarea capacității de atragere de beneficiari noi pentru înființarea de puncte lucru noi, capacitatea de comunicare fiind redusă semnificativ prin mutarea conducerii unității la o distanță de 70 de km de zona de interes.

Mai mult, la nivelul Penitenciarului Satu Mare există în derulare un proiect în cadrul G.A.Z.-ului de înființare a unui pavilion de 100 de deținuți clasificați în regim deschis, cu posibilitate de extindere la un număr ridicat de pavilioane, mai ales datorită suprafeței ridicate disponibile în cadrul G.A.Z.-ului.

În ceea ce privește activitatea desfășurată de Penitenciarul Satu Mare la punctele de lucru exterioare cu beneficiari, în prezent există un punct de lucru S.C. FPS Flexibles Romania S.R.L. unde își desfășoară activitatea între 10 și 16 deținuți clasificați în regim deschis la program de 8 ore zilnic. Relația interinstituțională între Penitenciarul Satu Mare și beneficiar fiind una prolifică și bine închegată datorită legături strânse de comunicare între acestea, și un punct de lucru S.C. Woco Pipe Sistem S.R.L. unde își desfășoară activitatea între 10 și 40 de deținuți zilnic, în funcție de necesitățile beneficiarului, activitate, unde, datorită apropierii între conducerea unității și cea a beneficiarului se mențin bune relații de comunicare și colaborare.

Cele două puncte de lucru cu beneficiar generează venituri proprii considerabile, în prezent, în luna iulie, îndeplinind aproximativ 78% din Planul anual de venituri obținute din prestări servicii.

Începând cu data de 25.08.2025 se va deschide un punct de lucru nou la SC DeLonghi SRL cu un efectiv de 16 deținuți, unde, în urma discuțiilor purtate, pe termen scurt și mediu efectivul de deținuți necesar pentru acest punct de lucru va crește în mod considerabil (32-50 de deținuți).

La punctul de lucru G.A.Z Zootehnie se lucrează în program de 3 schimburi, Penitenciarul Satu Mare având în custodie un efectiv de 48 de capete bovine (17 capete vaci de lapte, 29 de capete tineret mascul , femele și viței și 2 capete juninci) și de 192 de suine, loc în care  își desfășoară activitatea un număr total de 10 deținuți clasificați în regim deschis.

Ferma deține Registrul Individual al Exploatațiilor și de asemenea medicul veterinar întreprinde toate demersurile necesare pentru efectuarea acțiunilor obligatorii prevăzute în Programul Acțiunilor de supraveghere, prevenire, control si eradicare a bolilor la animale, precum și demersurile pentru identificare, crotaliere și înscriere in Baza Națională de date SNIIA a fiecărei mișcări de animale.

În anul 2024 a fost obținută o cantitate de aproximativ 92.000 litri lapte, iar din acesta au fost valorificate produse prin procesarea lui în brânză (telemea și brânză dulce) și smântână pentru diversificarea meniului acordat persoanelor private de libertate.

Unitatea noastră deține un punct de sacrificare suine, acesta fiind autorizat de Direcția Sanitar Veterinară începând cu anul 2019. Astfel, se economisește o sumă importantă pentru sacrificarea suinelor, întrucât la abatoarele specializate costul unei sacrificări este de aproximativ 1 leu/kg în viu.

Ferma de suine din cadrul Penitenciarului Satu Mare în prezent este populată cu 192 capete. În fermă se găsesc animale performante cu înaltă valoare biologică, specializate pentru producția de carne și efectiv de matcă (scroafe de reproducție).

Însămânțările, atât la suine cât și la bovine se efectuează de către tehnicianul veterinar, achiziționându-se doar material seminal.

Ferma de suine este autorizată de DSVSA Satu Mare și are codul de exploatație RO 1369089034.

Certificatul de sănătate pentru carnea obținută în urma sacrificărilor este efectuat de către medicul veterinar al unității, nefiind necesare cheltuieli pentru analize de laborator.

În anul 2024, planul de producție estimat în cadrul sectorului vegetal a fost depășit cu aproximativ 20%. În anul 2025, până în prezent au fost înregistrate depășiri ale planului atât la producția de spanac și dovlecel, cât și la producția de triticale (acestea fiind recoltate).

La punctul de lucru G.A.Z. Legumicultură se lucrează în program de 9 ore zilnic, de luni până vineri și își desfășoară activitatea, în interesul locului de deținere, între 10 și 40 de deținuți clasificați în regim semideschis, în funcție de lucrările agricole planificate și de condițiile climatice.

În activitatea desfășurată la nivelul G.A.Z. -ului Penitenciarului Satu Mare sunt angrenați si  următorii polițiști de penitenciare specializați în domeniu:

Sector vegetal  – 1 inginer agronom (ocupat);

Sector zootehnic – 1 medic veterinar (ocupat) și 1 tehnician veterinar (ocupat);

Sector economic – 1 gestionar comun pentru ambele (ocupat), cotă parte din activitatea zilnică o desfășoară 1 economist de sector (ocupat) și 1 responsabil economic (ocupat), concomitent cu alte activități.

Suprafețele de teren agricol administrate de către penitenciar (conform inventarului domeniului public al statului anexa HG) însumează aproximativ 42 hectare, fiind cultivate, conform planurilor de producție aprobate de către Administrația Națională a Penitenciarelor.

În anul 2024, unitatea a realizat venituri din valorificarea produselor obținute excedentar în GAZ către salariați în valoare de 8.000 lei, în special din vânzarea de carcasă porc, dar și produse lactate.

Hrana bovinelor este asigurată exclusiv din producția realizată la GAZ, în acest fel nefiind necesare angajarea de cheltuieli suplimentare.

De asemenea, efectivul de bovine este înregistrat încă din anul 2010 în Baza Națională de date (SNIIA) și are atribuit codul de exploatație nr. RO 1369089009 în Registrul Național al Exploatațiilor (RNE).

Prin specificul propriu de activitate și a patrimoniului deținut, Penitenciarul Satu Mare asigură persoanelor private de libertate custodiate posibilitatea implicării în activități lucrative specifice în cadrul structurii organizatorice proprii unității, activități care fac parte din procesul de dezvoltare a abilităților și cunoștințelor profesionale, necesare unei bune reintegrări sociale.

În ultimii ani, activitatea desfășurată la nivelul instituției s-a evidențiat printr-un caracter intens și dinamic, susținut de un efort colectiv constant, pe toate palierele funcționale, care a condus la consolidarea unei echipe manageriale stabile și eficiente.

Din punct de vedere financiar, la data prezentei, din totalul de 2.252.000 de lei ce trebuie produși din venituri proprii în anul 2025, unitatea noastră a produs 1.675.800 de lei, adică 74% din veniturile planificate, fără a ține cont de veniturile suplimentare din noul punct de lucru cu care s-a semnat contractul.

În ceea ce privesc aspectele negative create odată cu transformarea Penitenciarului Satu Mare în secție exterioară a Penitenciarului Baia Mare se numără și:

-​Pierderea tuturor autorizațiilor sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor pentru activitățile: reproducție, creștere și îngrășare suine, creșterea, reproducția bovinelor de lapte și carne, punct de sacrificare suine, bloc alimentar, popotă cadre, autospecialele frigorifice;

-​Înlocuirea documentelor de înmatriculare pentru tot parcul auto și mașini agricole;

-​Pierderea tuturor autorizațiilor de funcționare și a verificărilor ISCIR pentru echipamentele de la centrala termică;

-​Modificarea cadastrelor și a cărților funciare a tuturor clădirilor și a terenurilor aflate în administrarea Penitenciarului Satu Mare;

-​Volumul de muncă al compartimentului economico-administrativ al Penitenciarului Satu Mare va fi mult mai ridicat prin comasarea a încă 2 unități, fapt ce va conduce la o organizare defectuoasă și ineficientă a activității, având în vedere specificul agro-zootehnic al Penitenciarului Satu Mare;

-​Ca entitate cu statut propriu, Penitenciarul Satu Mare are propriul buget, conducere, conturi și capacitate decizională – ceea ce îi permite să gestioneze eficient resursele, să inițieze proiecte locale și să răspundă rapid la provocări specifice.

-​În cazul transformării într-o secție exterioară, toate deciziile ar fi centralizate la Penitenciarul Baia Mare, ceea ce poate îngreuna alocarea resurselor sau implementarea de proiecte în mod agil.

-​Menținerea drept entitate juridică independentă îi permite să continue aceste programe fără a fi necesară o restructurare administrativă costisitoare sau întârziată, evitând întreruperile cauzate de reorganizări.

În ceea ce privește domeniul reintegrare socială, la nivelul Penitenciarului Satu Mare activitățile specifice pot fi organizate și desfășurate în condiții optime, fără a fi necesar preluarea anumitor atribuții de către altă unitate penitenciară (conform propunerilor Penitenciarul Baia Mare).

Acest aspect poate fi susținut de faptul că funcțiile de conducere specifice domeniului reintegrare socială sunt ocupate prin concurs. Astfel că funcția de șef serviciu educație a fost ocupată prin concurs în anul 2018, funcția de șef serviciu asistență psihosocială a fost ocupată prin concurs în anul 2023, iar funcția de director adjunct reintegrare socială în anul 2022, asigurându-se astfel o stabilitate a actului managerial, care a condus la orientarea, coordonarea și motivarea resurselor umane și materiale existente pentru atingerea obiectivelor stabilite.

De-a lungul timpului la nivelul Penitenciarului Satu Mare, s-au depus eforturi considerabile în vederea desfășurării demersurilor de educație, asistență psihologică și socială la standarde ridicate, în condiții optime, aceste aspecte fiind fundamentale pentru asigurarea procesului de reintegrare socială a persoanelor private de libertate și prevenirea reiterării comportamentului infracțional.

Astfel că la acest moment, la nivelul unității există spații amenajate și dotate corespunzător, după cum urmează: Capela – spațiu destinat desfășurării activităților moral religioase; Biblioteca – spațiu destinat desfășurării activităților educaționale, de informare, studiu, lectură; Atelier ocupațional – spațiu destinat desfășurării activităților educaționale de tip hobby; Stație radio – spațiu destinat desfășurării activităților educaționale, de informare; Sala de sport – spațiu destinat desfășurării activităților sportive; Sală de clasă – spațiu destinat desfășurării activităților de școlarizare; 2 cluburi – destinate desfășurării activităților și programelor educaționale; 2 cabinete de psihologie – destinate desfășurării activităților și programelor de asistență psihologică; 1 cabinet consiliere socială – destinate desfășurării activităților și programelor de asistență socială

În ceea ce privește atingerea scopului pedepsei, acela de formare a unei atitudini corecte față de ordinea de drept, față de muncă, precum și față de normele de conviețuire socială s-au făcut pași semnificativi, cu resursele umane avute la dispoziție, cu resurse materiale limitate și cu atragerea unui număr semnificativ de parteneri. În acest sens vă supunem atenției câteva dintre demersurile derulate pe parcursul anului 2025. Astfel că peste 250 deținuți din cei custodiați au fost implicați până la acest moment în programe educative, de asistență psihologică și asistență socială.

S-a pus un accent deosebit pe compensarea deficitului educațional prin participarea persoanelor private de libertate la procesul de instruire școlară, la nivel primar și gimnazial. Activitatea de instruire școlară se desfășoară în colaborare cu Centrul de Educație Incluzivă Satu Mare. In anul de învățământ 2024 – 2025 s-au desfășurat cursuri școlare pentru clasele I – VIII. Pe parcursul anului școlar au frecventat cursurile un număr de 30 deținuți.  Au absolvit un număr de 16 deținuți.

Referitor la activitatea de formare profesională, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Satu Mare a cuprins în Planul de formare profesională al agenției, pentru anul 2025, organizarea și derularea cursului ”Competențe digitale de utilizare a tehnologiei informației ca instrument de învățare și cunoaștere”. Cursul ”Competențe digitale de utilizare a tehnologiei informației ca instrument de învățare și cunoaștere” a fost organizat până la acest moment cu 1 grupă de deținuți, cu un număr total de 15 deținuți, toți participanții absolvind.

De asemenea, în vederea facilitării oportunității de identificare a unui loc de muncă după punerea în libertate, un număr de 9 deținuți au participat la Bursa locurilor de muncă, activitate organizată în colaborare cu AJOFM Satu Mare în luna mai a anului 2025. Tot în același scop s-au realizat demersuri în vederea derulării unor cursuri de formare profesională cu Asociația pentru Implementarea Democrației. În acest sens a fost semnat protocolul de colaborare, iar începând cu luna august se vor desfășura la nivelul unității atât activități de informare, consiliere mediere a muncii, cât și activități de formare profesională în meseria de ajutor bucătar și ospătar.

Activitățile educative derulate la nivelul Penitenciarului Satu Mare sunt orientate spre cunoaștere, autocunoaștere, dezvoltare personală, stimulare aptitudinală, vocațională, petrecere a timpului liber sau creație: concursuri tematice, activități artistice (activități tehnico aplicative, muzică, pictură, desen), activități de difuzare a culturii (dezbateri, creație literară, teatru, vizionare filme), activități destinate deținuților analfabeți.

Un rol semnificativ în procesul de reintegrare socială a persoanelor private de libertate îl au activitățile organizate în comunitate, în exteriorul locului deținere sub diferite forme de tipul întâlnirilor cu membrii de familie, vizite la obiective turistice, vizite la mănăstire. În acest sens au fost organizate un număr de 9 ieșiri în comunitate, cu implicarea unui număr de peste 70 deținuți.

Persoanele private de libertate, apte din punct de vedere medical, participă la activitățile sportive organizate în sala de sport în baza Orarului activităților sportive, planificarea fiind realizată în concordanță cu orarul de desfășurare activităților la curțile de plimbare. ​

În ceea ce privește structura personalului din punct de vedere al resurselor umane și al formării profesionale, vă reiterăm următoarele aspecte:

La nivelul Penitenciarului Satu Mare sunt prevăzute 243 de posturi (67 ofițeri, 176 agenți), încadrate 199 de posturi (43 ofițeri, 156 agenți) și 46 de posturi vacante. Din totalul de personal încadrat, au fost identificați doar 4 polițiști care îndeplinesc condițiile de pensionare la limită de vârstă și 2 polițiști de penitenciare care pot beneficia de pensie de serviciu anticipată parțială. Acest aspect relevă și subliniază un impact major asupra efectivului de personal care urmează să fie relocat la Penitenciarul Baia Mare în vederea îndeplinirii atribuțiilor de serviciu raportat la numărul de persoane necesar pentru menținerea activității Penitenciarului Satu Mare raportat la condițiile specifice unei secții exterioare și personalul relocat nevoit să efectueze zilnic naveta la Penitenciarul Baia Mare.

Unul dintre principalele argumente în susținerea menținerii structurii actuale îl reprezintă drepturile salariale ale polițiștilor de penitenciare, în special acordarea compensației lunare pentru chirie sau rată la locuință.

Vă aducem la cunoștință faptul că, în prezent, un număr total de 78 de polițiști de penitenciare beneficiază de dreptul la compensație a chiriei sau a ratei, după cum urmează:

•​39 de polițiști de penitenciare beneficiază de dreptul de compensație a ratei; (costuri totale 43.316 lei/lună, 3 SEAPS, 1 Evidență, 13 administrativ, 22 SDRP)

•​42 de polițiști de penitenciare beneficiază de dreptul de compensație a chiriei (costuri totale 44.084 lei/lună, 1 SEAPS, 1 Medical, 2 Evidență, 9 Administrativ, 29 SDRP)

•​22 de polițiști de penitenciare beneficiază de dreptul de compensație a navetei (costuri totale 12944,70 lei/lună, 5 – administrativ, 1 medical, 1 SEAPS, 15 SDRP)

Chiar și această situație, mutarea activității la Penitenciarul Baia Mare va genera o creștere semnificativă a costurilor de transport pentru instituție. Distanța zilnică dus-întors între domiciliul personalului și noul loc de muncă va fi considerabil mai mare decât cea actuală, ceea ce va conduce la majorarea cheltuielilor aferente decontului transportului și a timpului de deplasare la Penitenciarul Baia Mare (între 3-4 ore zilnic dus-întors).

Având în vedere distanța de aproximativ 70 km, deplasare efectuată pe drumuri naționale supraaglomerate, precum și tranzitarea întregului oraș Baia Mare, a cărui infrastructură rutieră este deja suprasaturată, cheltuielile efectuate cu personalul pentru desfășurarea navetei implică în mod cert și fără echivoc un impact negativ semnificativ din punct de vedere financiar asupra bugetului unității, care, și în prezent se află la limita de supraviețuire economică.

Mai mult, datorită traficului coroborat cu distanța mai sus menționată, pentru fiecare zi de muncă de 8 ore, respectiv 12 ore, sunt necesare încă minim 3 ore de navetă zilnică pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu. Astfel, activitatea efectuată în mod real ar fi de aproximativ 11 ore zilnic, respectiv 15 ore zilnic pentru fiecare polițist de penitenciare care trebuie să își îndeplinească atribuțiile de serviciu la Penitenciarul Baia Mare.

Din totalul de 199 de polițiști de penitenciare încadrați, 103 beneficiază de drepturile prevăzute mai sus.

În prezent, la nivelul penitenciarului există 4 persoane încadrate în familie monoparentală, 65 de polițiști de penitenciare au în intreținere copii minori (113 copii), sunt 7 polițiste de penitenciare aflate în concediu creștere și îngrijire copii și 5 polițiste de penitenciare se află în concediu prenatal.

Activitatea de navetă desfășurată de personalul relocat la Penitenciarul Baia Mare poate avea consecințe semnificative asupra echilibrului psihologic și emoțional al angajaților. Durata prelungită a navetei reduce semnificativ timpul disponibil pentru activitățile personale și familiale, generând un sentiment crescut de frustrare și nemulțumire. În contextul familial, această situație poate afecta calitatea relațiilor interpersonale, crescând riscul apariției tensiunilor și conflictelor în familie.

Pe plan profesional, stresul acumulat în urma unei navete obositoare poate duce la scăderea capacității de concentrare, motivației și implicării în activitățile de serviciu, traducându-se printr-un randament mai scăzut și o eficiență diminuată. Lipsa unui echilibru sănătos între viața personală și cea profesională poate contribui, de asemenea, la apariția fenomenelor de burnout, absenteism sau chiar dorința de schimbare a locului de muncă.

Pe lângă acestea, trebuie subliniat faptul că incertitudinea generată de intenția de desființare a unității are un impact psihologic profund asupra personalului. Din perspectivă psihosocială, un astfel de context este perceput ca o amenințare la adresa stabilității profesionale și personale, generând anxietate, stres anticipativ și un sentiment acut de insecuritate. Aceste manifestări psihologice pot perturba semnificativ funcționarea optimă a personalului, influențând negativ capacitatea de concentrare, luarea deciziilor și eficiența în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu.

De asemenea, percepția lipsei de control asupra propriului parcurs profesional și sentimentul de lipsă de recunoaștere din partea instituției pot conduce la scăderea motivației intrinseci, un element esențial pentru menținerea angajamentului și performanței în profesii cu grad ridicat de stres operațional, cum este cea din sistemul administrației penitenciare. Într-un astfel de climat organizațional, angajații tind să manifeste comportamente pasive, să-și reducă implicarea activă în procesul muncii și să adopte o atitudine defensivă sau de retragere emoțională.

Acumularea acestor factori de risc psihologic poate conduce, în timp, la demotivare cronică, scăderea satisfacției față de muncă și chiar intenția de părăsire a sistemului. Toate aceste elemente contribuie la diminuarea coeziunii organizaționale, afectând stabilitatea și funcționarea eficientă a structurii penitenciare pe termen mediu și lung.

La nivelul Penitenciarului Satu Mare sunt ocupate prin concurs următoarele funcții de conducere:

-​director adjunct reintegrare socială;

-​șef serviciu logistică;

-​șef serviciu financiar contabilitate (contabil șef);

-​șef serviciu educație;

-​șef serviciu asistență psihosocială;

-​șef birou resurse umane și formare profesională;

-​șefi secție (3 posturi din 4 prevăzute);

-​șefi de tură (4 posturi din 5 prevăzute)

Din totalul de funcții de conducere ocupate prin concurs, un singur ofițer îndeplinește condițiile de pensionare la limită de vârstă, ceea ce reflectă o echipă managerială activă și implicată în buna desfășurare a activității la nivelul Penitenciarului Satu Mare.

Desființarea funcțiilor de conducere ar genera un puternic efect negativ asupra personalului. Pe de o parte, eliminarea acestor poziții ar conduce la demotivare accentuată, întrucât funcțiile de conducere reprezintă nu doar un sprijin organizațional, ci și un element de recunoaștere profesională și de dezvoltare a carierei pentru angajați. Pe de altă parte, lipsa unei structuri clare de conducere ar crea vulnerabilități semnificative în gestionarea activităților zilnice, în coordonarea resurselor umane și materiale, precum și în asigurarea regimului și siguranței în penitenciar.

În absența acestor funcții, există riscul ca personalul rămas să se confrunte cu disfuncționalități operaționale, dificultăți în luarea deciziilor rapide și coerente, dar și cu o scădere a responsabilizării, ceea ce poate afecta negativ securitatea și buna funcționare a instituției.

Totodată, având în vedere faptul că posturile de conducere au fost ocupate recent (2019 – 2025)  prin proceduri transparente și concursuri recente, unitatea nu dispune în prezent de un temei solid pentru a justifica desființarea acestora în fața unor posibile litigii sau procese administrative. Această situație creează un risc major ca, în cazul unor contestații, deciziile privind reorganizarea să fie contestate și chiar anulate, ceea ce ar putea conduce la pierderea proceselor juridice. În consecință, unitatea s-ar confrunta cu efecte juridice și financiare nefavorabile, inclusiv obligația de a menține sau reface structura de personal, dar și cu deteriorarea imaginii instituționale. Prin urmare, este esențial ca orice decizie privind structura funcțiilor de conducere să fie fundamentată pe analize temeinice și să țină cont de aspectele legale, pentru a preveni vulnerabilitățile administrative și riscurile asociate.

Mai mult, transformarea Penitenciarului Satu Mare într-o secție exterioară presupune trecerea de la un management autonom la unul subordonat. Acest lucru ar putea genera:

•​Pierderea capacității de adaptare rapidă la situațiile locale și a flexibilității decizionale;

•​Diminuarea rolului conducerii locale și demotivarea personalului de conducere;

•​Îngreunarea procesului de luare a deciziilor urgente, datorită unui flux ierarhic mai complex;

•​Riscul ca nevoile specifice comunității să nu mai fie prioritizate, fiind subsumate intereselor unei structuri centrale mai îndepărtate geografic și administrativ.

De asemenea, o astfel de comasare a celor două unități penitenciare, ar genera și alte dificultăți operaționale și logistice precum:

•​Întârzierea intervențiilor rapide în situații de urgență (incidente, transferuri, probleme medicale);

•​Încărcarea suplimentară a personalului Penitenciarului Baia Mare, care va trebui să gestioneze o unitate aflată la distanță semnificativă;

•​Dificultăți în asigurarea fluxului eficient de materiale, hrană, echipamente și personal de specialitate;

•​Creșterea riscurilor privind siguranța deținuților și a personalului, ca urmare a diminuării controlului direct asupra activităților zilnice;

•​Reducerea eficienței implementării programelor de reintegrare socială și a celor educaționale, adaptate specificului local.

•​Posibile reduceri de personal sau redistribuiri care pot duce la instabilitate profesională și fluctuație de personal calificat;

•​Scăderea motivației angajaților ca urmare a pierderii identității instituționale și a perspectivei de avansare în cadrul unei structuri autonome;

•​Dificultăți în comunicarea interinstituțională și riscul apariției unor disfuncționalități în coordonarea activităților specifice.

Penitenciarul Satu Mare are parteneriate stabile cu instituții locale, ONG-uri și reprezentanți ai comunității, dezvoltate pe parcursul anilor. O subordonare la distanță ar putea conduce la:

•​Slăbirea colaborărilor și a proiectelor comune pentru reintegrarea socială a foștilor deținuți;

•​Pierderea particularităților locale în conceperea și implementarea programelor educaționale, culturale și de asistență socială;

•​Dificultăți în adaptarea programelor la schimbările sociale și economice din județul Satu Mare.

Deși la prima vedere, reorganizarea ar putea părea o soluție pentru reducerea costurilor, realitatea poate fi diferită:

•​Creșterea cheltuielilor cu deplasările și logistica, având în vedere distanța dintre Baia Mare și Satu Mare;

•​Necesitatea investițiilor suplimentare în sisteme de comunicare și coordonare între cele două locații;

•​Cheltuieli neprevăzute generate de o administrare la distanță;

•​Reducerea eficienței utilizării resurselor locale deja existente.

•​Cheltuieli suplimentare de personal, în cazul personalului pentru care va fi necesară măsura repartizării la alte unități din sistem și care în prezent deține locuințe proprietate personală neafectate de decontarea ratei/a unei părți din rată, va fi nevoie de decontarea de chirii/transport după caz, sume care pot depăși costurile de aceeași natură cu personalul unității din prezent

Modificarea statutului Penitenciarului Satu Mare poate conduce la:

•​Contestații din partea angajaților sau a comunității locale;

•​Riscul pierderii încrederii publicului față de sistemul penitenciar și față de capacitatea instituției de a oferi siguranță și reintegrare socială;

•​Posibile neconcordanțe cu reglementările naționale și internaționale privind tratamentul persoanelor private de libertate, dacă reducerea autonomiei conduce la diminuarea calității serviciilor oferite de penitenciar.

•​Statutul de unitate de sine stătătoare permite luarea deciziilor adaptate realităților locale și răspunderea rapidă la situații neprevăzute, transformarea în secție exterioară ar conduce la centralizarea deciziei, la o birocratizare excesivă și implicit, la o scădere a eficienței operaționale

•​Pentru sistemul juridic

Instanțele din județ (Judecătoria Satu Mare, Tribunalul Satu Mare, Curtea de Apel Oradea) ar trebui să colaboreze cu alte unități penitenciare pentru executarea măsurilor privative de libertate. Asta ar însemna:

•​Transporturi mai dese și mai costisitoare ale deținuților pentru prezentarea la procese.

•​Prelungirea duratei procedurilor (deoarece aducerea deținuților la termene ar necesita coordonare suplimentară).

•​Încărcarea altor penitenciare (Oradea, Baia Mare, Zalău, Gherla), ceea ce ar putea accentua problema supraaglomerării.

•​Probațiunea și parchetele: lipsa unui penitenciar local ar însemna comunicări mai greoaie cu administrația penitenciarelor unde ar fi transferați deținuții sătmăreni.

•​Pierdere de specializare locală: penitenciarele au programe educative, de reintegrare și colaborări locale; acestea s-ar întrerupe.

1. Instanțele de judecată

Judecătoria și Tribunalul Satu Mare ar fi cele mai afectate. Fără un penitenciar local:

Deținuții ar trebui transportați din Baia Mare, Oradea sau Zalău.

Aceasta ar genera întârzieri la termene, cheltuieli suplimentare și riscuri logistice.

Instanțele din Sălaj și nordul Bihorului (care se bazează parțial pe proximitatea Penitenciarului Satu Mare) ar trebui și ele să își reorganizeze practicile, crescând presiunea asupra penitenciarelor vecine.

Se creează riscul ca România să fie sancționată de CEDO pentru prelungirea duratei procedurilor judiciare din cauza dificultății de a aduce deținuții la proces.

2. Parchetele

Parchetele de pe lângă judecătorii și tribunale trimit frecvent deținuți în arest preventiv sau executare.

Lipsa unui penitenciar local înseamnă:

● dificultăți la efectuarea audierilor cu inculpați deja arestați;

● creșterea timpilor de soluționare a cauzelor;

● riscuri de securitate și costuri suplimentare pentru escorte.

● Poliția / Jandarmeria

● Poliția ar trebui să asigure transportul și escorta deținuților la distanțe mult mai mari (ex. Baia Mare – Satu Mare ~60 km, Oradea – Satu Mare ~140 km, Gherla – Satu Mare ~180 km).

● Asta înseamnă:

● resurse consumate (combustibil, personal, timp),

● scăderea eficienței operativului local, risc crescut de incidente pe timpul transportului.

4. Serviciul de Probațiune

Probațiunea colaborează cu penitenciarele pentru evaluări, planuri de reintegrare, liberări condiționate.

În lipsa Penitenciarului Satu Mare, comunicarea s-ar complica, dosarele ar dura mai mult, iar activitatea judecătorului de supraveghere a privării de libertate ar fi mult îngreunată.

5. Baroul și avocații

Avocații din Satu Mare, Zalău și chiar Oradea se deplasează frecvent la penitenciar pentru a discuta cu clienții.

Desființarea penitenciarului ar obliga la drumuri lungi și costisitoare, ceea ce ar duce la:

● costuri mai mari pentru clienți,

● reducerea accesului efectiv la apărare (contrar art. 6 CEDO).

Se creează inegalitate regională: în nord-vestul țării ar exista zone cu deficit de capacitate penitenciară, iar altele (ex. Gherla, Aiud) ar fi supraîncărcate.

Accesul la justiție ar fi afectat disproporționat în aceste trei județe, încălcând principiul proximității și al executării pedepsei aproape de comunitatea de proveniență (recomandat și de Consiliul Europei).

Având în vedere argumentele expuse mai sus, apreciem că transformarea Penitenciarului Satu Mare în secție exterioară a Penitenciarului Baia Mare nu este oportună, fiind de natură să afecteze negativ atât activitatea sistemului penitenciar, cât și interesele comunității locale, ale personalului și ale persoanelor custodiate.

Ținând cont de toate argumentele prezentate mai sus, Penitenciarului Satu Mare desfășoară activități multiple și complexe atât din punct de vedere operativ, cât și în domeniul logistic, financiar și de reintegrare socială, care, sub nicio formă nu pot fi gestionate de personalul unei secții exterioare, deoarece în cel mai scurt timp s-ar instaura efectul de burnout precum și o gravă fluctuație de personal, care nu va găsi motivație în activitatea desfășurată și va alege părăsirea sistemului, considerându-se nedreptățit, surescitat și nemotivat în vederea îndeplinirii activității cu profesionalism și dedicație.

Raportat la dinamica de personal prezentă la nivel sistemic, dorință vizibil diminuată de accedere în sistem, aplicarea unei astfel de reforme ar suplimenta deficitul de personal cu un posibil exod al personalului angajat la nivel de sistem, aspecte ce ar genera mai multe efecte negative dezastruoase precum, scăderea drastică a nivelului de profesionalism și specializarea în rândul personalului angajat și care urmează să intre în sistem, surescitarea și suprasolicitarea personalului rămas în sistem.

Din punct de vedere al imaginii publice a sistemului penitenciar, o astfel de reformă ar duce la afectarea gravă a statutului polițistului de penitenciare dar și a statutului sistemului penitenciar românesc.

Apreciem că Penitenciarul Satu Mare trebuie să continue în forma actuală de organizare, cu păstrarea tuturor funcțiilor ocupate, raportat și la activitățile cotidiene complexe desfășurate de personalul unității. Transformarea unității în secție exterioară este de natură să genereze cheltuieli suplimentare de personal și cheltuieli operaționale în plus față de situați actuală. Astfel, recomandăm menținerea actualului statut de autonomie al Penitenciarului Satu Mare, continuarea dezvoltării sale ca instituție de sine stătătoare, precum și identificarea unor soluții alternative, dacă este cazul, pentru eficientizarea activității.

O soluție nefavorabilă solicitării noastre, ar putea genera pe termen scurt și mediu diverse forme de protest precum și alte măsuri care ar îngreuna sau chiar bloca activitatea penitenciarului precum și a altor instituții de stat conexe.

Raportat la argumentele și soluțiile alternative prezentate mai sus, vă solicităm respectuos analizarea cu obiectivitate și maximă responsabilitate oportunitatea de a nu desființa Penitenciarul Satu Mare și de a nu-l transforma în secția exterioară a Penitenciarului Baia Mare, acțiune ce ar crea atât un prejudiciu de imagine județului Satu Mare, cât și un prejudiciu moral pentru onoarea județului nostru.

Distribuie acest articol!