Adresată:
Domnului Marian-Cătălin PREDOIU, viceprim-ministru, Ministrul Afacerilor Interne
De către: Deputat Petre PUȘCAȘU
Circumscripția electorală: nr. 31 Prahova
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 07.08.2025
Obiectul întrebării: Clarificări privind respectarea termenilor de referință ai contractului pentru inginerul de construcții din cadrul UIP și utilizarea resurselor Jandarmeriei Române
Stimate Domnule Ministru,
Guvernul României a primit de la Banca Internațională pentru Reconstrucție şi Dezvoltare (BIRD) un împrumut în valoare de 40 000 000 euro pentru finanțarea Proiectului privind „Consolidarea Infrastructurii şi a Pregătirii pentru Situații Critice de
Urgență“, acordul de împrumut fiind ratificat prin Legea 92/2020.
În cadrul Componentei 3 – Managementul proiectului, sunt finanțate o serie de servicii de consultanță care vin în sprijinul activităților Unității de implementare a Proiectului, prestate de către un consultant- Inginer constructor.
Termenii de referință pentru funcția: Inginer constructor 2 (Consultant individual, selecție națională), referință: RO-GIRG-360249-CS-INDV, publicați pe siteul Jandarmeriei Române la secțiunea Achiziții publice, prevăd următoarele: „Inginerul constructor va lucra de la biroul UIP, de la distanță și va face vizite pe teren la obiectivele de investiții din Proiect. Modalitatea și volumul de lucru lunar va fi convenită cu Clientul, în Planul de Lucru, pentru luna următoare. Se estimează un număr total de maxim 60 de vizite în teren, cam 2 vizite pe lună (în medie 1 zi per vizită). Costurile legate de efectuarea vizitelor pe teren sunt în sarcina Consultantului și nu vor fi decontate ulterior de către Client. Astfel de costuri vor fi considerate a fi incluse în remunerația Consultantului.”
Cu toate acestea, în cadrul anumitor deplasări în teren (la obiectivele de investiții), consultantul căruia i-a fost atribuit contractul a fost însoțit de șofer din cadrul Jandarmeriei Române și a utilizat mijloace auto aparținând Jandarmeriei Române, fapt care contravine prevederilor termenilor de referință potrivit cărora toate costurile acestor vizite sunt suportate de către consultant și sunt inclusiv în remunerația fixă a acestuia.
În acest context, vă solicit să îmi răspundeți la următoarele întrebări:
1) Cine a aprobat utilizarea resurselor logistice ale Jandarmeriei Române (șofer, autovehicul etc.) pentru aceste vizite pe teren efectuate de consultant, în condițiile în care termenii de referință ai contractului specifică faptul că aceste cheltuieli sunt exclusiv în sarcina sa?
2) Care este valoarea estimativă a acestor deplasări suportate de instituție (combustibil, personal, uzura etc.), deși în mod legal ele ar fi trebuit suportate de consultant?
3) A fost efectuat vreun control intern sau audit asupra respectării clauzelor contractuale de către respectivul consultant? Dacă da, vă rog să precizați concluziile.
4) Au fost modificați termenii de referință ulterior publicării acestora în transparență, pentru a permite suportarea acestor costuri de către beneficiar/client? Dacă da, în ce condiții, prin ce document și cu aprobarea cui?
5) Considerați că acest comportament denotă o posibilă formă de favorizare sau tratament preferențial pentru respectivul consultant, în contradicție cu principiile de eficiență și legalitate în cheltuirea fondurilor publice?
Solicit răspuns în scris.
Comments are closed