„Dacă chiar am avea 2,5 miliarde de euro din banii românilor, pe ce și-ar dori clujenii să îi cheltuim? O întrebare care ar fi trebuit pusă de primarul Emil Boc și de echipa sa încă de când au venit cu ideea metroului clujean. Sau, măcar, înainte să fi plătit unei firme turcești peste 200 de milioane de euro, nu?
Clujul are nevoie de soluții reale pentru mobilitate, dar întrebarea esențială rămâne aceeași: care ne sunt prioritățile?
În timp ce județele din jurul Clujului și-au construit centuri rutiere, la noi traficul a devenit un dezastru zilnic. Și nu pentru că nu ar exista soluții, ci pentru că o centură – un „must-have” pentru un oraș de talia Clujului – a fost ignorată în favoarea unui proiect „grandios”, dar extrem de greu de realizat.
Cifrele care spun totul: metroul Clujului, un proiect evaluat la 2,2 miliarde de euro (plus TVA), cu 19 stații și 21 km de linie în 8 ani, a fost semnat în septembrie 2023 cu firme din Turcia, Franța și România.
La momentul semnării: PNRR acoperea 300,3 milioane de euro – o sumă care nici măcar nu acoperea TVA-ul.
Restul finanțării venea din: 2,03 miliarde de euro contribuție națională și 429 milioane de euro TVA.
Primăria Cluj-Napoca urma să contribuie cu aproximativ 10 milioane de euro.
Însă, între timp, finanțările PNRR s-au pierdut din cauza greșelilor și a birocrației, iar acum proiectul depinde aproape exclusiv de banii din bugetul național – un buget aflat deja într-o „gaură neagră” – și de banii clujenilor.
Mai este un proiect ce poate fi implementat? E firesc să ne întrebăm acest lucru. Mai trebuie să cheltuim pe el? Bună întrebare. Cine, însă, e în măsură să ne răspundă? Clujenii, aș zice eu, dar trebuie ca autoritățile să își dorească să îi asculte.
Plăți deja efectuate, deși finalizarea era… în aer. În mai puțin de un an, s-au plătit deja sume uriașe către constructori:
– 19 ianuarie 2024: 34.426.036,74 lei și 181.189.667,04 lei.
– 13 iunie 2024: 1.914.511,13 lei, 7.476.019,64 lei și o garanție de 1.300.177,34 lei.
– 23 iulie 2024: 3.045.328,69 lei, 11.891.775,88 lei și o garanție de 2.068.134,93 lei.
– 2 septembrie 2024: 137.704.146,95 lei și 724.758.668,17 lei către constructorul turc.
În total, peste 200 de milioane de euro din banii clujenilor au fost deja cheltuiți pentru un proiect a cărui finalizare este tot mai incertă, din moment ce finanțările europene au fost pierdute și nu există claritate asupra resurselor financiare viitoare.
Centură, metrou, altceva? Care sunt adevăratele priorități? Dacă am avea 2,5 miliarde de euro, pe ce și-ar dori clujenii să îi cheltuim?
1. Pe proiectul metroului clujean?
2. Pe prioritizarea centurii Clujului, o soluție mai ieftină, rapidă și eficientă, care ar reduce imediat aglomerația și, totodată, pe alte priorități precum locuințe accesibile, spitale, școli, crearea de locuri de muncă, facilități sportive, etc.?
3. Sau poate chiar pe autostrăzi, pentru a lega Clujul de București și de alte puncte strategice, ceea ce ar aduce beneficii reale tuturor?
Centura ocolitoare este soluția folosită în toate marile orașe europene înainte de a trece la soluții subterane complexe. La noi însă, s-a ales altfel. Fără logică și fără respect pentru banii românilor, spun mulți – mai ales că metroul nu rezolvă tranzitul de mare volum din jurul orașului, așa cum ar fi făcut o centură.
Pentru traficul actual al Clujului, centura ar fi fost soluția imediată, logică și necesară. Un metrou poate fi gândit ca o soluție pe termen lung, dar numai după ce infrastructura rutieră de bază (centuri + legături rapide cu autostrăzile) este complet funcțională. Așa zic specialiștii.
Dacă ar fi existat RESPECT, un referendum local ar fi trebuit organizat înainte ca Primăria să angajeze plăți uriașe. Banii orașului sunt ai comunității, nu ai administrației. Consultarea publică și deciziile responsabile ar fi demonstrat interes pentru ceea ce vor oamenii.
Poate că visul metroului sună bine pe hârtie, dar Clujul are nevoie, în primul rând, de soluții realiste, etapizate și fezabile.
Care sunt acestea? Să ne întoarcem la specialiști și la comunitate, nu?
Deciziile nu sunt deloc ușoare în această fază: ori apare o soluție salvatoare, miraculoasă, ori suntem într-un punct critic în care trebuie să decidem oprirea lucrărilor – fie suspendare pentru câțiva ani buni, până apare o oportunitate de finanțare, fie oprire definitivă.
Așadar, oameni buni, cer primarului Boc și președintelui Tișe reuniune urgentă!
Le cer în mod deschis și oficial domnului primar și, totodată, domnului președinte al Consiliului Județean: să reunească de urgență toți reprezentanții actorilor sociali clujeni pentru o informare corectă și pentru consultare asupra directivei de urmat în ceea ce privește proiectul metroului. Nu se poate să continuăm în neștire să cheltuim, fără garanții că vor exista și beneficii pentru cetățeni.
Vorbim de banii noștri, ai tuturor. În Cluj e nevoie de centură, de spitale, școli și grădinițe. E nevoie de locuințe la prețuri normale pentru familiile tinere, de fluidizarea traficului și de oportunități pentru cei mulți.
Mediul de afaceri, mediul academic, societatea civilă per ansamblu trebuie să aibă un cuvânt de spus.
Ideea referendumului local, la rândul său, nu trebuie abandonată!
Clujeni, ne dăm mâna?” a declarat deputatul AUR, Ramona Ioana Bruynseels.
Comments are closed