Adresată:
Domnului Daniel-Ovidiu DAVID, Ministrul Educației și Cercetării
De către: Deputat George-Nicolae SIMION
Circumscripția electorală: nr. 42 București
Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 20.06.2025
Obiectul întrebării: Simplificarea, debirocratizarea și digitalizarea sistemului de învățământ românesc
Domnule ministru,
Din cauza lipsei de viziuni și a coerenței, sistemul educațional românesc se află în pragul colapsului – profund politizat, decuplat de realitate, fără o bază solidă care să dea naștere unor cariere și mereu reformat și supus unor strategii gândite de personaje fără nicio legătură cu domeniul – sacrificând, deopotrivă, destinele copiilor și ale dascălilor.
Discuțiile despre debirocratizare și norma didactică au apărut și în contextul în care Guvernul României și-a asumat, prin programul de guvernare 2024–20281, o serie de măsuri care ar fi trebuit să aducă o reformă reală în zona administrativă a educației, însă, în buna tradiție politicianistă de la noi, se pare că toate aceste obiective au rămas, doar pe hârtie, fiind contrazise chiar de recentele afirmații pe care le-ați făcut, domnule ministru, dintre care, cea mai îndepărtată de realitate fiind aceea că profesorii trebuie să stea opt ore pe zi în școală.
Având în vedere cele expuse, domnule ministru, vă rog să îmi transmiteți, răspunsuri punctuale la următoarele întrebări care au în vedere simplificarea, debirocratizarea și digitalizarea sistemului de învățământ, următoarele:
1. În ce stadiu se află revizuirea proceselor administrative și de management în sistemul educațional și digitalizarea acestora pe criterii de eficiență și logică a proceselor?
2. În ce etapă s-a ajuns, efectiv, în ceea ce privește simplificarea proceselor administrative din managementul educațional și reducerea sarcinilor birocratice pentru cadrele didactice, astfel încât acestea să se poată concentra mai mult pe actul educațional și pe dezvoltarea profesională? S-a renunțat la completarea caietelor de procese verbale solicitate asiduu de comisiile ARACIP venite în inspecții?
3. Există o practică unitară pentru asigurarea transparenței privind activitatea unităților de învățământ și a instituțiilor de învățământ superior?
4. Referitor la diminuarea numărului de documente solicitate în activitatea didactică – fișe, procese verbale, rapoarte etc – câte dintre acestea au fost eliminate din atribuțiile cadrelor didactice până în prezent?
5. În ce stadiu s-a ajuns cu reorganizarea inspectoratelor școlare, conform legii în vigoare, în vederea eficientizării, descentralizării și debirocratizării activității de management școlar, precum și pentru un nivel de sprijin mai ridicat pentru școli?
Comments are closed