Adresată:
Domnul Sorin-Mihai GRINDEANU, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii
De către: Deputat George-Nicolae SIMION
Circumscripția electorală: nr. 42 București
Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 03.04.2025
Obiectul întrebării: Niciun tronson de cale ferată din PNRR nu are șanse să fie finalizat până în 2026!
Domnule ministru,
Sistemul feroviar românesc este în pragul colapsului – numai în anul 2024, numărul de pasageri a scăzut cu 4%, transportul de marfă cu 11%, iar în 2025, managementul CFR Călători a anulat 25% din trenuri fără ca măcar să anunțe publicul. Este clar, domnule ministru, că, în acest ritm, în câteva decenii nu vor mai exista trenuri de călători în România!
Conform regulilor PNRR, statele UE trebuie să returneze fondurile primite pentru proiectele din PNRR-urile naționale nefinalizate până la sfârșitul anului 2025.
Evident, responsabili pentru avansarea prea lentă a investițiilor feroviare sunt CFR, managementul Ministerului Transporturilor, dar și Guvernul, care nu a observat la timp disfuncționalitățile ce blochează absorbția fondurilor disponibile.
Într-un interviu acordat StartupCafe, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, domnul Marcel Boloș, afirma că avem un buget total de 20 de miliarde de euro pe care îl poate accesa România pentru infrastructura feroviară, prin Politica de Coeziune și PNRR, ceea ce însemnă, cu adevărat, o oportunitate istorică.
Având în vedere cele expuse, domnule ministru, vă rog să îmi transmiteți ce sume au fost contractate, până în prezent, pentru modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare din România, dar și câte proiecte finanțate prin PNRR, în ceea ce privește infrastructura feroviară, vor rămâne nefinalizate până la sfârșitul anului 2025, precum și care este situația în cazul locomotivelor reconstruite prin PNRR.
Solicit răspuns în scris.
Comments are closed