Adresată: | Domnului Florin-Vasile CÎȚU, prim-ministru al României Domnului Virgil-Daniel POPESCU, ministru al Energiei | ||
De către: | Boris VOLOSATÎI Deputat circumscripția nr. 43 pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara graniţelor ţării | ||
Obiectul: | Interconectarea sitemelor de transport electric ale României și Republicii Moldova. | ||
Stimate domnule prim-ministru,
Stimate domnule ministru,
România și Republica Moldova sunt state înrudite care împărtășesc aceeași istorie, limbă, cultură, spiritualitate și aspirație de viitor.
Problematica interconectărilor transfrontaliere a sistemelor de transport electric ale României și Republicii Moldova este gestionată de compania de transport și sistem CN Transeledctica SA, aflată în subordonarea Ministerului Energiei.
Proiectele de interconexiune a sitetemelor electroenergetice ale celor două state românești – România și Republica Moldova – sunt proiecte strategice, cu rol esențial în atingerea obiectivului de consolidare a securității energetice a spațiului românesc, dar și a regiunii sud-est-europene.
Guvernele de la București și Chișimău au semnat, în luna mai 2015, un Memorandum de Înțelegere privind realizarea proiectelor necesare interconectării rețelelor de gaze naturale și energie electrică din România și Republica Moldova.
În cadrul Memorandumului de la Chișinău, din mai 2015, au fost promovate trei proiecte strategice de interconectare a rețelelelor de energie electrică, și anume:
- interconexiunea electrică Isaccea-Vulcănești-Chișinău și stația back-to-back aferentă;
- interconexiunea electrică Iași-Ungheni-Strășeni și și stația back-to-back aferentă;
- interconexiunea electrică Suceava-Bălți și stația back-to-back aferentă.
Memorandumul bilateral din mai 2015 a precedat semnarea, în iunie 2017, a Acordului asupra condițiilor de intreconectare a sistemelor electroenergetice din Republica Moldova și Europa Continentală. Acordul în cauză a fost semnat între Rețeaua Europeană a Operatorilor de Transport și Sistem în domeniul Energiei Electrice (ENTSO-E) și Întreprinderea de Stat Moldelectrica. Acest acord prevede ca în maximum 1 an, deci până în iunie 2018, să fie efectuaste teste de funcționare izolată a sistemului electroenergetic al Republicii Moldova, iar până în iunie 2019 să fie efectuate și teste de funcționare interconectată cu sistemul electroenergetic european continental.
Totodată, Compania CNTE Transelectrica SA oferă sprijin și consiliere operatorilor de transport și sistem din Republica Moldova și conduce, în cadrul ENTSO-E, proiectul pe termen mediu de interconectare asincronă prin Stație back-to-back la Vulcănești.
În anul 2018 guvernul de la București a comunicat oficial că realizarea Stației back-to-back de la Vulcănești se poate implementa până în anul 2022 și că pentru soluția LEA 400 kV Iași-Ungheni-Strășeni era necesar să se construiască suplimentar o stație de 400 kV la Iași și LEA de 400 kV până la aceasta, deoarece în anul 2018 în zonă exista doar rețea de 220 de kV, a cărei capacitate era ocupată pentru alimentarea consumului din zonă.
În zilele de 26 și 27 septembrie 2017 a avut loc la Chișinău o întâlnire între reprezentanții Transelectrica și Moldelectrica unde s-a menționat că în zona Iași nu exista rețea de 400 kV și nu era prevăzut în acel moment nicio reconstrucție, opinia părții române fiind că nu se mai confirma fezabilitatea realizării LEA 400 kV Strășeni-Ungheni-Iași. Evident, interesul firesc al României era să purceadă la construcția Stației de 400 kV la Iași și a rețelei de 400 kV până la aceasta pentru a nu compromite proiectul strategic de interconectare energetică a celor două state românești pe zona centrală a Basarabei.
Recent (30 aprilie 2021), președintele Republicii Moldova, Maria Sandu, i-a cerut guvernului de la Chișinău să urgenteze realizarea proiectului strategic de interconectare a rețelelor electrice ale Republicii Moldova cu sistemul de transport electric al României, subliniind că stația electrică „back-to-back” de la Vulcănești și linia electrică Vulcănești-Chișinău ar fi urmat să fie date în exploatare în 2019, însă lucrările la acest proiect nu au început nici astăzi.
Având în vedere cele menționate și dată fiind importanța strategică a acestor proiecte de securitate energetică, vă rugăm respectuos să ne comunicați:
- Care este stadiul actual al lucrărilor construcție a stației back-to-back la Vulcănești și dacă încheierea acestor lucrări se va putea realiza până la începutul anului 2022, așa cum a comunicat anterior guvernul de la București.
- Care este stadiul actual al lucrărilor de construcție a LEA 400 kV Vulcănești-Chișinău și pentru când este preconizată încheierea acestor lucrări.
- Care este stadiul actual al lucrărilor de construcție a stației back-to-back la Bălți și pentru când este preconizată încheierea acestor lucrări.
- Care este stadiul actual al lucrărilor de construcție a LEA 400 kV Suceava-Bălți atât pe tronsonul din România, cât și pe cel din Republica Moldova și pentru când este preconizată încheierea acestor lucrări.
- Care este stadiul actual al lucrărilor de construcție a Stației de 400 kV de la Iași și a LEA de 400 kV până la aceasta.
- Care este stadiul actual al lucrărilor de construcție a LEA 400 kV spre Ungheni-Strășeni-Chișinău și pentru când este preconizată încheierea acestor lucrări.
- Care este orizontul concret de timp în care România va putea începe exportul de curent electric în Republica Moldova.
- Ce decizii au adoptat și ce măsuri au întrepins sau au în vedere Ministerul Energiei și, respectiv, Guvernul României pentru accelerarea procedurilor privind documentația necesară implementării proiectului strategic de interconectare a celor două state românești (aprobarea parametrilor tehnici, construcția Stației de 400 kV la Iași și a rețelei aferente, Hotărâri de guvern de expropriere, de scoatere din fondul forestier, de scoatere din fondul agricol, de transfer de administrație, autorizarea construcțiilor, obținerea avizelor expirate etc.).
Nu există răspunsuri