Adresată: Domnului Ministru al Afacerilor Externe,Bogdan Aurescu
De către: dl. Deputat Acatrinei Dorel Gheorghe
dl. Deputat Puscasu Lucian Florin
Circumscripția electorală nr.35, Suceava
Grup Parlamentar AUR
Obiectul întrebării: Eficientizarea activității consulatului din Milano
Domnule ministru,
Milioane de români trăiesc, astăzi, în afara țării, în majoritate oameni tineri, cu spirit întreprinzător, deschiși la nou și capabili să facă față provocărilor.
România are una dintre cele mai mari rate de creștere anuală a emigrării, de 7,3% în 2015. Ca tendință, emigrarea va continua și în decada următoare. Românii din afara țării alcătuiesc, din punct de vedere sociologic, un mozaic în interiorul căruia se pot distinge elemente comune, dar și foarte multe caracteristici și preocupări divergente. În bună masură, această populație răspândită pe toate continentele, împărtășește interesul pentru evoluția României și dorința de a rămâne conectată.
Libera circulație reprezintă o valoare fundamentală și o componentă esențială a proiectului european. În bună parte, mobilitatea în interiorul Uniunii Europene dă măsura succesului integrării europene. Trebuie înțeles si respectat dreptul fiecăruia de a decide unde dorește să trăiască și de a-și realiza propriul proiect de viață. Este binevenită contribuția tuturor la dezvoltarea României, fie că aleg să revină acasă, fie că doresc să sprijine Țara de la distanță.
Din 2015, serviciile consulare se fac doar pe bază de programare online. Ministerul Afacerilor Externe a creat un sistem informatizat care le permite românilor din străinătate să se programeze, să obțină informații, să evite birocrația și statul la rând cu orele. În teorie, totul a fost organizat transparent si usor.
În realitate, site-ul de programări are și el slăbiciunile lui. Atunci când funcționează fără probleme, te poți programa pentru serviciile consulare (dacă ești norocos) peste vreo patru, cinci luni. În funcție de serviciul pe care îl soliciți. Când se blochează sau nu te descurci, te poți duce personal și dacă ești norocos (și prinzi liber) ești primit și rezolvi problema. Dar asta cu vizita personală e valabilă numai dacă locuiești aproape, pentru că fără programare riști să te duci degeaba.
Mulți români care încearcă să se programeze online pentru schimbarea pașaportului, de exemplu, află că o pot face abia peste șase luni.
A se vedea o investigatie digi24: https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/cum-au-construit-romanii-smecheri-din-diaspora-o-afacere-din-care-se-imbogatesc-pe-spinarea-romanilor-disperati-1210093
De asemenea Gazeta Românească precizează că: La Consulatul General din Milano, oamenii sunt ținuți în stradă, cu copii în brațe: ”Statul în ploaie este sănătos!”
In urma comunicării cu românii din diaspora, problemele de la Consulatul din Milano care trebuie rezolvate în timp scurt sunt următoarele:
1. Numirea unui Consul general si stoparea interimatului actual.
2. Reorganizarea platformei de prenotări a Consulatului.
3. Organizarea unui Call center și dinamizarea comunicării cu românii din diaspora.
4. Dublarea numarului de persoane care lucrează cu publicul si extinderea spatiului.
Față de această situație vă rugăm să ne precizați, Domnule ministru, pentru corecta informare a cetățenilor un răspuns concret la următoarele întrebări:
- Când veți dubla numărul de angajati care lucreaza cu publicul și când veți mări spațiul alocat relațiilor cu publicul la consulatul din Milano?
- Când veți eficientiza softul privind programările online și când veți pune la dispoziția românilor un call center?
- Care este data la care veți numi un consul general cu puteri depline?
Nu există răspunsuri