Adresată: Domnului Sorin GRINDEANU, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii
De Domnul Senator Adrian Costea
Circumscripţia electorală: 23 Ialomița
Grupul Parlamentar: AUR
Şedinţa Senatului din data de: 26.03.2024
Obiectul întrebării: Utilizarea liniei ferate cu ecartament normal Fălciu-Cantemir pentru transportul de mărfuri între România si Republica Moldova fără schimbarea boghiurilor
Stimate Domnule Ministru,
Între România şi Republica Moldova există de mai multe decenii o linie de cale ferată cu ecartament normal (de 1,435 metri) în zona Fălciu (judeţul Vaslui, România) și Cania (raionul Cantemir, Republica Moldova).
Această cale ferată trece peste podul feroviar Fălciu-Cantemir şi continuă încă 14 kilometri în interiorul Republicii Moldova.
Staţiile de cale ferată Prut I şi Prut II din Republica Moldova, ca staţii ale singurei linii de cale ferată cu ecartament normal, au fost utilizate foarte eficient în perioada ocupaţiei sovietice pentru exportul şi importul de mărfuri din şi către statele membre CAER şi cele din sud-estul Europei.
După căderea URSS această linie de cale ferată a fost folosită pentru transportul de pasageri între ambele maluri aIe Prutului. Gara Fălciu a fost renovată cu fonduri europene. În prezent transportul de călători între România și Republica Moldova pe această cale ferată este întrerupt.
Este cunoscut că restul liniilor ferate din Republica Moldova sunt cu ecartament rusesc (mai lat, respectiv 1,524 metri), iar pentru comunicațiile feroviare între cele două state românești (punctul Ungheni – Nicolina Iași) este necesară schimbarea de fiecare dată, la trecerea în ambele sensuri, a boghiurilor (cuplu de 4 roți) vagoanelor, operațiune costisitoare și cronofagă.
Având în vedere cele prezentate, vă rugăm să ne comunicați:
- Motivele pentru care linia de cale ferată Fălciu – Cantemir nu este utilizată pentru transportul de mărfuri între România și Republica Moldova, în special pentru transportul de cereale, inclusiv al celor provenind din Ucraina, pentru care acum se folosesc căile terestre rutiere sau eventual fluviale.
- Dacă Guvernul României, respectiv Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, și Guvernul Republicii Moldova au în vedere utilizarea liniei ferate Fălciu–Cantemir pentru transportul de mărfuri, inclusiv cereale provenind din Ucraina.
- În cazul unui răspuns pozitiv la punctul precedent, vă rugăm să ne prezentați un calcul financiar-economic privind avantajele pe care le prezintă utilizarea liniei ferate Fălciu-Cantemir pentru transportul de mărfuri.
- Care este punctul de vedere al Guvernului Republicii Moldova privind acest subiect.
Orice alte informații legate de această temă sunt binevenite.
Nu există răspunsuri