Boris Volosatîi – întrebare către M.A.E. – Piedicile ridicate artificial și sistematic de către partea ucraineană în calea înființării Institutului Cultural Român (ICR) de la Kiev cu filială la Cernăuți.

Adresată: Domnului Bogdan Lucian AURESCU, ministru al Afacerilor Externe

De către: Deputat Boris VOLOSATÎI, vicepreședinte al Comisiei pentru comunitățile   de români din afara granițelor țării

Circumscripția: nr. 43 pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara graniţelor ţării

Data: 10/04/2023

Obiectul întrebării: Piedicile ridicate artificial și sistematic de către partea ucraineană în calea înființării Institutului Cultural Român (ICR) de la Kiev cu filială la Cernăuți.

Stimate domnule ministru,

Înființarea Institutului Cultural Român Kiev cu filială la Cernăuți este prevăzută de Hotărârea de Guvern nr. 492/2004.

Kievul dispune, începând cu anul 2007, de un Centru Cultural și de Informare al Ucrainei la București și, începând cu 18 decembrie 2009, de o Casă de Cultură Ucraineană la Timișoara, în timp ce România nu dispune de niciun Institut Cultural în Ucraina. Constatăm astfel lipsa de reciprocitate efectivă între Ucraina și România pe planul schimbului de Centre sau Institute Culturale.

La 13 martie 2017, la o distanță de 10 ani de la înființarea Centrului Cultural și de Informare al Ucrainei la București, Ministerul Afacerilor Externe a comunicat: ”În ceea ce privește ICR Kiev, inaugurarea festivă a acestuia a fost amânată, de mai multe ori, de partea ucraineană, care a invocat, folosindu-se de prerogativele din legislația internă, diverse rezerve față de sediile potențiale identificate de partea română. În contextul în care, după 2014, dialogul româno-ucrainean a căpătat o nouă dinamică, există motive întemeiate pentru a spera la o atitudine mai cooperantă a autorităților de la Kiev în pregătirea inaugurării la Kiev. (…)

Pentru deschiderea ambelor institute (ICR Moscova și ICR Kiev – nota noastră), MAE are prevăzute în bugetul său pentru anul 2017 sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor de natură administrativă, conform atribuțiilor sale legale. Astfel, alocările bugetare prevăzute nu prezintă riscul întârzierii procesului de operaționalizare a celor două institute.

Ministerul Afacerilor Externe va continua să coopereze cu Institutul Cultural Român, pe de o parte și cu autoritățile ucrainene și ruse, pe de altă parte, în vederea deschiderii, cât mai curând posibil, a (…) ICR Kiev”. 

La 20 noiembrie 2017 Ministerul Afacerilor Externe a transmis: ”1. Ministerul Afacerilor Externe continuă dialogul cu autoritățile ucrainene cu scopul de a crea condițiile necesare deschiderii și funcționării la parametri firești a ICR Kiev și a filialei ICR Kiev de la Cernăuți. În momentul de față, printre variantele de sediu pe care le avem în analiză se numără atât opțiunea unui spațiu reprezentativ în centrul capitalei ucrainene ca sediu ICR, cât și o posibilă mutare a ambasadei României la Kiev într-o clădire nouă, care să dispună și de condițiile necesare găzduirii ICR Kiev. Deocamdată, evaluarea opțiunilor nu a fost finalizată, dar demersurile logistice vor continua în paralel cu cele politice. Considerăm că publicarea adreselor opțiunilor posibile ar fi contraproductivă și ar risca să întârzie și mai mult deschiderea ICR Kiev și a filialei sale de la Cernăuți. MAE va continua să caute, cu calm și perseverență, identificarea unei soluții politice și logistice care să permită inaugurarea ICR Kiev și filiala ICR Kiev de la Cernăuți.

2. Întărirea cooperării Ucrainei cu Uniunea Europeană și mai ales apropierea Ucrainei de UE aduce beneficii, în primul rând, cetățenilor români și ucraineni, inclusiv etnicilor români din Ucraina. Drept urmare, apreciem că orice blocare sau întârziere a acestui proces ar aduce prejudicii cetățenilor români și ucraineni, inclusiv celor peste 400.000 de români din Ucraina”.

De asemenea, la 25 iulie 2018 Ministerul Afacerilor Externe a transmis: ”Ministerul Afacerilor Externe are  permanent în atenție crearea condițiilor necesare deschiderii și funcționării ICR Kiev și a filialei ICR Kiev de la Cernăuți. În prezent, este în curs de derulare procesul de selecție a ofertelor pentru asigurarea sediului în care va funcționa Institutul de la Kiev. Odată finalizat acest proces, vor putea fi demarate procedurile pentru amenajarea sediului astfel încât să corespundă nevoilor de reprezentare și de derulare a proiectelor de promovare culturală”.

La 23 iulie 2020 Ministerul Afacerilor Externe a transmis: ”În lipsa unui acord bilateral care să reglementeze înființarea și funcționarea unor institute culturale de sine stătătoare la Kiev și București și având în vedere beneficiile generate de aplicabilitatea Convenției de la Viena sub aspectul imunităților și privilegiilor, la nivelul MAE continuă demersurile pentru operaționalizarea ICR Kiev și a filialei sale din Cernăuți ca secții culturale în cadrul Ambasadei României la Kiev, respectiv în cadrul Consulatului General al României la Cernăuți, în aceleași condiții în care a fost deschis și Centrul Cultural și de Informare al Ucrainei la București. Aceasta va permite ca ansamblul activităților culturale să se desfășoare sub egida și coordonarea secției culturale a misiunii diplomatice.

Demersurile în acest sens derulate anterior anului 2019 au vizat, printre altele: evaluarea integrată la nivelul Ministerului Afacerilor Externe – Ministerului Culturii – Institutului Cultural Român a oportunității politico-diplomatice și culturale, precum și a posibilităților de susținere financiară și logistică (sediu, cheltuieli de personal, buget administrativ, buget cultural); tatonarea voinței partenerului, inclusiv prin raportare la practica altor institute culturale naționale la Kiev, cu atenție specială asupra statutului institutului și al personalului în țara de reședință; completarea cadrului juridic intern, precum și identificarea resurselor bugetare necesare atât funcționării, cât și implementării proiectelor unui institut cultural la Kiev; identificarea și închirierea unuii sediu, rezolvarea aspectelor logistice aferente. Demersurile au stagnat după ce, în luna mai 2019, Ambasada României la Kiev a fost notificată asupra faptului că imobilul identificat pentru a servi ca sediu al ICR Kiev, care primise toate avizele necesare pentru a fi închiriat, a devenit indisponibil din voința proprietarului.

Actuala conducere a MAE a evaluat stadiul preparativelor pentru operaționalizarea ICR Kiev în cadrul secției culturale a Ambasadei și a reluat demersurile necesare care includ stabilirea în mod concret a parametrilor financiari și de personal în cooperare cu conducerea Institutului Cultural Român și, în paralel, obținerea consimțământului părții ucrainene asupra unei noi clădiri la Kiev”.

La 21 octombrie 2021 ne-ați transmis: ”În vederea deschiderii ICR Kiev cu filiala la Cernăuți (…) sunt în curs demersuri vizând operaționalizarea institutului din capitala ucraineană și, ulterior, a filialei acestuia ca secții culturale ale Ambasadei României la Kiev, respectiv Consulatului General al României la Cernăuți. (…)

Ambasada României de la Kiev a întreprins demersuri pentru identificarea unei clădiri pretabile desfășurării activității culturale a Institutului Cultural Român de la Kiev. Partea ucraineană a invocat probleme de natură tehnică în legătură cu imobilele identificate ca sedii pentru ICR Kiev, probleme care nu ar fi permis funcționarea. Cu toate acestea, partea română a acționat în consecință, reluând demersurile pentru identificarea unor spații potrivite și de obținere a consimțământului folosirii acestora în scopul deschiderii ICR Kiev și a filialei de la Cernăuți. Inițiativele referitoare la identificarea unui nou sediu adecvat desfășurării acțiunilor culturale s-au derulat la un ritm mai lent decât cel preconizat, inclusiv din cauza declanșării pandemiei de COVID-19.

În prezent, se impune reluarea dialogului cu conducerea Institutului Cultural Român pentru analizarea modalității optime de operaționalizare a ICR Kiev și a filialei sale de la Cernăuți și identificarea unor soluții juridice și logistice care să permită atingerea obiectivelor în acord cu interesele părții române și normele dreptului internațional. (…)

Operaționalizarea Institutului Cultural Român de la Kiev și a filialei de la Cernăuți este menită să contribuie atât la sprijinirea afirmării valorilor culturale și spirituale ale persoanelor aparținând minorității române din Ucraina, dar și la consolidarea relațiilor bilaterale în sfera culturală dintre cele două state”.

Din cele comunicate de către Ministerul Afacerilor Externe rezultă în mod clar că, de-a lungul ultimilor 15 ani, partea ucraineană s-a opus constant înființării Institutului Cultural Român la Kiev și a filialei sale la Cernăuți, invocând în mod invariabil pretexte și formulând ”rezerve” în legătură cu imobilele identificate de partea română pentru închirierea ca sedii ale acestora. Exprimăm opinia că o asemenea atitudine este lipsită de respect față de partea română și constituie o formă de sabotare a schimburilor culturale dintre cele două state, dar și a comunității române din Ucraina, aflată în dificultate culturală tot mai accentuată și supusă riscului major de aculturație.

Având în vedere cele expuse mai sus, și constatând că nu am primit răspuns la toate punctele întrebării noastre parlamentare nr. 2628A/13.10.2021, vă rugăm respectuos să ne comunicați, fără a invoca dificultăți legate de pandemie sau de războiul rus de agresiune din Ucraina:

  1. Câte clădiri din Kiev și, respectiv, Cernăuți au fost identificate de partea română, din 2004 până în prezent, ca potențiale sedii ale ICR Kiev și filialei la Cernăuți. Totodată, vă rugăm să specificați câte asemenea clădiri au fost identificate de partea română după 21 octombrie 2021, data ultimului dumneavoastră răspuns.
  2. Dacă după 21 octombrie 2021 partea română a obținut sau nu consimțământul părții ucrainene asupra unor noi clădiri ca potențiale sedii pentru ICR Kiev și filiala la Cernăuți. În cazul în care partea ucraineană, prevalându-se de prerogativele din legislația internă, a formulat din nou, rezerve față de sediile potențiale ICR Kiev și filiala sa la Cernăuți, vă rugăm să indicați de ce natură sunt aceste rezerve și dacă partea română le-a acceptat sau nu ca valabile.
  3. Ce a întreprins concret Ministerul Afacerilor Externe, ca formă adecvată de condiționare sau presiune rezonabilă justificată, în dialogul cu autoritățile ucrainene de după 2007 pentru asigurarea reciprocității pe planul schimburilor de Centre/Institute Culturale și care a fost reacția autorităților de la Kiev?
  4. Care este voința părții ucrainene privind înființarea ICR Kiev și a filialei sale din Cernăuți constatată ca urmare a tatonării ”voinței partenerului, inclusiv prin raportare la practica altor institute culturale naționale la Kiev”?
  5. Care sunt statele care au în cuprinsul Ucrainei Institute sau Centre Culturale naționale similare ca statut cu Institutul Cultural Român?
  6. Cu ce s-au finalizat demersurile pentru operaționalizarea ICR Kiev și a filialei sale din Cernăuți ca secții culturale în cadrul Ambasadei României la Kiev, respectiv în cadrul Consulatului General al României la Cernăuți?
  7. Motivele pentru care, din anul 2004 până în prezent, România nu a inițiat, negociat și încheiat cu Ucraina un acord bilateral care să reglementeze înființarea și funcționarea unor institute culturale de sine stătătoare la Kiev și București. În cazul în care asemenea inițiative ale părții române au existat, vă rugăm să precizați care a fost, de fiecare dată, reacția și poziția părții ucrainene.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Guvernul Ciolacu nu doar că a condus țara către colaps economic, dar a transformat România […]
Senatorul AUR, Petrișor Peiu, atrage atenția asupra unui nou abuz grav al lui Marcel Ciolacu, […]
Mihai Enache, liderul deputaților AUR, invită românii la mitingul organizat sâmbătă, 1 martie, pentru demiterea […]
Liderul senatorilor AUR, Petrișor Peiu, a afirmat că moțiunea de cenzură va fi depusă săptămâna […]