Gurlui Silviu – Lege pentru modificarea și completarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023

CĂTRE,

BIROUL PERMANENT AL CAMEREI DEPUTAȚILOR

În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată, și cu prevederile art. 92 alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările ulterioare, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată „Lege pentru modificarea și completarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 spre dezbatere și adoptare.

În temeiul art. 111 alin. (1) din Constituția României, republicată, vă adresăm rugămintea de a solicita Guvernului să comunice punctul de vedere asupra prezentei propuneri legislative.

De asemenea, adresăm rugămintea de a solicita avizele Consiliului Legislativ și Consiliului Economic și Social.

INIȚIATOR:

Deputat AUR Silviu-Octavian Gurlui  ___________________

EXPUNERE DE MOTIVE

Într-un secol marcat de transformări ale Pământului, tehnologii emergente și provocări complexe, sistemul educațional trebuie să devină nu doar un spațiu de formare intelectuală, ci și un mediu de pregătire concretă pentru viață.

Educația românească are nevoie de o reconectare profundă cu realitatea naturală, științifică și socială. Astfel, din această perspectivă, inițiativa legislativă privind introducerea disciplinei opționale „Ora Naturii” răspunde unei nevoi urgente și structurale.

Noua disciplină își propune să redea copiilor legătura vie cu natura și știința aplicată, prin lecții interactive de fizică, chimie, biologie și geografie, desfășurate în laboratoare moderne, complet echipate.

Inițiativa dorește să ajute elevii să înțeleagă și să facă față provocărilor actuale: de la fenomene naturale extreme până la educația ecologică și responsabilitatea civică.

1. Fundamentele actuale ale propunerii

Propunerea legislativă vizează introducerea, în toate unitățile de învățământ preuniversitar, a unei noi discipline opționale ofertate, denumită „Ora Naturii”, axată pe:

– învățarea științelor aplicate, în special prin demonstrații, experimente și activități interdisciplinare;

– formarea unei relații active cu mediul natural;

– dezvoltarea spiritului critic și a gândirii logice prin observație directă;

– reconectarea elevului cu natura și cu știința într-un mod practic, interactiv și formativ.

2. Poziționarea la nivel mondial și național

La nivel global, educația pentru știință aplicată și învățare în natură este promovată intens, fiind urmărită integrarea educației în natură în disciplinele de bază.

Spre deosebire de alte țări, în România există sincope majore în înțelegerea științifică a fenomenelor naturale și a relației dintre om și mediu, rezultatele testelor PISA indicând dificultăți constante în domeniile științelor, dat fiind că accesul elevilor la laboratoare reale sau experiențe în natură este profund inegal.

În România, performanța medie în știință a tinerilor de 15 ani este de 428 de puncte, comparativ cu o medie de 485 de puncte în țările OCDE, iar rezultatele ulterioare nu sunt îmbucurătoare, dat fiind că rezultatele medii din 2022 au rămas neschimbate la matematică, lectură și știință, comparativ cu nivelul anului 2018.

Cu toate că fenomene precum cutremurele, inundațiile, incendiile, seceta extremă sau poluarea devin tot mai frecvente, în rândul tinerilor nu a fost insuflată o cultură a siguranței și prevenției.

3. De ce este „Ora Naturii” mai necesară ca oricând în secolul XXI

Astăzi, când ne confruntăm cu:

– intensificarea transformărilor naturale și modificărilor antropice ale mediului înconjurător;

– pericole generate de dezinformare, lipsă de educație științifică și pasivitate socială;

– fragilizarea relației om-natură prin urbanizare excesivă și tehnologizare haotică,

revenirea la spiritul „Orei Naturii” nu este un simplu gest simbolic, ci o măsură strategică de reconstrucție educațională, care trebuie să profite din plin de mijloacele moderne pe care le avem astăzi la dispoziție (echipamente performante, rețele educaționale) și cadre didactice bine pregătite.

În plus, având în vedere avansurile științifice și tehnologice, disciplina va putea integra conținuturi fundamentale din fizică aplicată, chimie, biologie, geografie, educație ecologică și cultură generală științifică.

4. Continuitate cu trecutul, adaptare pentru viitor

Noua „Ora Naturii” este o formă evoluată, adaptată contextului actual, dar fidelă rădăcinilor românești, a educației aplicate, fiind o punte între ceea ce am avut valoros în trecut și ceea ce trebuie să învățăm astăzi pentru a face față provocărilor viitorului.

În esență, este îmbinată memoria cu modernitatea, fiind o investiție educațională, civică și culturală în copiii României.

Având aceste argumente în vedere, vă solicităm sprijinul dumneavoastră în vederea promovării acesteia.

INIȚIATOR:

Deputat AUR Silviu-Octavian Gurlui  ___________________

LEGE pentru modificarea și completarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023

Parlamentul României adoptă prezenta lege

Art. I – Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 88, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:

«(5) Oferta națională de discipline opționale ale învățământului gimnazial și liceal include și „Istoria, robia și deportarea romilor” și „Ora Naturii” ca discipline școlare modulare opționale.»

2. La articolul 88, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (71), cu următorul cuprins:

«(71) Programa școlară, manualele, materialele didactice și metodologiile specifice pentru disciplina „Ora Naturii” se elaborează de către Ministerul Educației și Cercetării, în colaborare cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.»

3. La articolul 88, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (91), cu următorul cuprins:

„(91) Cadrele didactice care predau disciplina prevăzută la alin. (71) pot beneficia de pregătire profesională și cursuri de perfecționare de specialitate, în țară sau în străinătate, sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării.”

Art. II – Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

De către Domnul Senator: Nicolae VlahuCircumscripția electorală: Nr. 14 ConstanțaGrupul […]
Adresată de către: Senator Eugen-Cristian ȘIPOȘ                                 Circumscripția electorală: Nr.13, Cluj […]
Susținută de către Domnul Senator: Chelaru Mircia Circumscripția electorală: Nr. […]
Adresată: Domnului Sorin-Mihai GRINDEANU, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii                    Domnului […]