“Planul Guvernului de a compensa preţul combustibilului cu 50 de bani pe litru, timp de trei luni”
Se spune că inflaţia legată de conflictul din Ucraina ar putea fi plafonată de instrumentele Comisiei Europene, ceea ce nu se resimte la nivelul consumatorilor de rând. Preţurile estimate pentru benzină şi motorină cresc de la o zi la alta în ţările europene, iar preţurile interne ale combustibilului variază. De asemenea, şoferii din alte ţări europene se plâng de preţurile mari la combustibil.
Guvernul a decis să compenseze preţul combustibilului la pompă cu 50 de bani pe litru, timp de trei luni. Nu putem cheltui 50 de bani decât în supermarketuri, îi punem în coşul de cumpărături şi ne plimbăm cu ei, de multe ori nici nu avem la ce să-i folosim. Ştim că această subvenţionare de 50 de bani se va termina repede, la fel ca şi cele două miliarde de lei, din care jumătate vor veni de la bugetul de stat.
Compensarea preţului de combustibili va avea o sumă fixă per litru şi nu un procent din preţ, iar Guvernul va evalua după trei luni cum s-au schimbat preţurile şi dacă acestea au scăzut sau nu. Pentru că nimeni nu poate prezice cum va evolua piaţa petrolului dincolo de acest orizont de timp pe termen scurt, Guvernul va pune în aplicare această măsură doar pentru trei luni.
Aşadar, compensarea ar urma să intre în vigoare doar în iulie, august şi septembrie, potrivit premierului. În plus, s-a negociat doar cu OMV Petrom – pentru 0,25 bani, unde Guvernul vine cu cealaltă parte de 0,25 bani. Cu acest set de măsuri, Guvernul intenţionează să reducă impactul creşterii inflaţiei, precum şi efectele numeroaselor crize cu care ne confruntăm.
Coaliţia de guvernare întârzie să ia măsuri pentru a face faţă creşterii tot mai mari a costurilor carburanţilor, care au depăşit nouă lei/litru. PSD aruncă vina pentru creşterea costurilor de carburanţi în totalitate pe umerii ministrului energiei, Virgil Popescu, căruia i-au cerut să prezinte “imediat” coaliţiei un pachet de soluţii.
Nu ştim, însă, dacă coaliţia doreşte, pe de altă parte, să impună un preţ maxim sau să limiteze adaosul pe lanţul comercial. Obiectivul final al coaliţiei este un preţ de aproximativ 7 lei pe litru. Într-o economie de piaţă, cererea şi oferta decid preţul. Această variantă a provocat cozi lungi la benzinăriile din Ungaria. Asta vrem să facem acum, să stăm la coadă pentru benzină?
În timp ce coaliţia transferă de la un partid la altul bomba creşterii preţurilor la carburanţi, şoferii români protestează în mod regulat la benzinării. Aceştia au avertizat că, dacă majorarea preţurilor la carburanţi nu se opreşte până la sfârşitul lunii, vor organiza cea mai mare manifestaţie din ţară.
Între timp, protestele la benzinăriile din capitală continuă. Şoferii, supăraţi că preţul benzinei creşte de la o zi la alta, au format o coadă şi au cumpărat doar câteva picături de combustibil pentru mai puţin de un leu. În mai multe situaţii, angajaţii benzinăriilor au sunat la 112, dar poliţiştii nu au putut acţiona, întrucât manifestanţii nu încălcau nicio lege.
Nu avem niciun răspuns cu privire la modul în care costurile combustibilului au ajuns la acest nivel. Românii ies în stradă. în timp ce preţul benzinei creşte exploziv. În aceste condiţii, cred că ar fi fost rezonabil ca acele măsuri să se iniţieze încă de la începutul anului 2022, astfel încât câştigurile suplimentare faţă de anul trecut să fie împărţite consumatorului român.
Trebuie folosite toate resursele pentru a reduce preţul combustibilului! Guvernul trebuie să acţioneze imediat şi să susţină interesele românilor!
Nu există răspunsuri