Domnul Lilian Scripnic:
Bună ziua!
Declaraţia mea politică de astăzi se intitulează: “Nici Cîţu şi nici Arafat nu vor mai putea restrânge la nesfârşit drepturile şi libertăţile constituţionale ale românilor”.
Doamnelor şi domnilor parlamentari,
Alianţa pentru Unirea Românilor şi-a manifestat solidaritatea faţă de românii care au protestat, în ultimele zile, faţă de restricţiile abuzive impuse de actualul Guvern în timpul pandemiei. Drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor din ţara noastră au fost călcate în picioare vreme de 13 luni – dintre care două luni în timpul stării de urgenţă şi 11 luni în timpul stării de alertă.
Pentru ca nici Cîţu, nici Arafat şi nimeni din actualii sau viitorii guvernanţi să nu mai poată restrânge la nesfârşit drepturile şi libertăţile cetăţenilor prevăzute în Constituţie, am decis să modificăm legea care le permite acest lucru. În baza Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, starea de alertă, instituită prima oară în 15 mai 2020, a fost prelungită de 10 ori, de fiecare dată cu 30 de zile.
Iniţiativa legislativă de modificare a Legii nr. 55/2020, pe care o voi depune în această săptămână în Parlament, prevede că măsurile dispuse pe durata stării de alertă, ce vizează restrângerea exerciţiului unor drepturi sau a unor libertăţi fundamentale, pot fi dispuse pentru o perioadă de maximum 90 de zile de la instituirea stării de alertă. Deci, după 3 luni, sub umbrela stării de alertă, Guvernul va putea lua doar măsuri excepţionale de management, de organizare, nu de restrângere a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor. Va putea organiza, de exemplu, spitalele, sistemul de intervenţie în situaţii de urgenţă, testarea, vaccinarea, va putea achiziţiona prin proceduri speciale echipamente medicale şi medicamente, dar nu se va mai putea restrânge dreptul la educaţie, la muncă, la circulaţie, libertatea de întrunire şi asociere etc.
De altfel, Constituţia României stipulează că exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru situaţii speciale, inclusiv pentru apărarea sănătăţii publice. Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie însă să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii. Această soluţie este solid susţinută de jurisprudenţa CCR care susţine că esenţa legitimităţii constituţionale a restrângerii exerciţiului unui drept sau al unei libertăţi este dată de caracterul excepţional şi temporar al acesteia.
Prin urmare, într-o societate democratică, regula este cea a exercitării neîngrădite a drepturilor şi libertăţilor fundamentale, restrângerea acestora fiind prevăzută ca excepţie. Prin iniţiativa de modificare a Legii nr. 55/2020, AUR propune limitarea în timp a impunerii, pe cale de excepţie, a unor decizii dictatoriale – pentru revenirea planificată la regulile de bază ale unei societăţi democratice. Este un act de dreptate pentru români şi de responsabilizare a Guvernului, un act pe care vă invităm să îl susţineţi fără partizanat politic.
Vă mulţumesc.
Deputat AUR, Scripnic Lilian, Circumscripţia electorală nr. 18 Galaţi.
Mulţumesc.
Nu există răspunsuri