Adresată: Domnului Horia Miron Constantinescu, președinte al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor
De către: Senator Andrei BUSUIOC
Circumscripția electorală: nr. 39, Vaslui
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 14/11/2023
Obiectul întrebării: Desfășurarea acțiunilor de control privind activitatea operatorului economic SC Lidl Discount SRL și închiderea temporară a punctelor de lucru
Stimate domnule președinte,
Potrivit celor mai recente relatări de presă, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor „a desfășurat, în ultimele zile, o amplă campanie de verificare a modului în care sunt respectate prevederile legale în vigoare, în domeniu, în magazinele operatorului economic SC Lidl Discount SRL”, fiind verificate 295 de locații ale lanțului de magazine. Acest demers s-a încheiat prin aplicarea a „757 amenzi contravenționale în valoare de circa 7,5 milioane lei; 113 avertismente; oprirea definitivă de la comercializare a produselor neconforme, în valoare de peste 120.000 lei; oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor pentru 23 puncte de lucru; propunerea închiderii temporare a unității pe o perioadă de până la 6 luni, pentru 4 unități, din județele Botoșani, Galați și Giurgiu; propunerea închiderii temporare a unității pe o perioadă de la 6 luni la 12 luni pentru 7 puncte de lucru, din Regiunea București-Ilfov; propunerea emiterii deciziei de încetare a practicii comerciale incorecte pentru 43 unități.”
În acest sens, dorim să ne exprimăm recunoștința și aprecierea față de seriozitatea și implicarea dovedite în cadrul campaniei de verificare întreprinsă de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. Rezultatele controalelor demonstrează neglijența operatorului economic SC Lidl Discount SRL și lipsa de responsabilitate față de consumatorul ce îi asigură cifra de afaceri și locul de lider pe piața de retail alimentar. În cadrul societății românești, acolo unde multitudinea de operatori economici duc o luptă continuă cu scopul obținerii de profit, cu scopul câștigării locului de lider, dar și cu scopul diversificării portofoliului de clienți, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor prezintă un rol absolut necesar în ceea ce privește supervizarea respectării standardelor din domeniul comerțului și în ceea ce privește respectarea drepturilor consumatorilor și ale clienților.
Considerăm faptul că recentele decizii de sancționare aplicate de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor operatorului economic SC Lidl Discount SRL se vor dovedi benefice, atât în ceea ce privește încetarea practicilor comerciale incorecte și a practicilor ce privesc încălcarea standardelor de siguranță și de calitate susținute de către anumiți operatori economici de pe piața de retail alimentar, cât și în ceea ce privește creșterea gradului de conștientizare a consumatorului cu privire la prezența acestor practici comerciale în industria de retail alimentar.
De asemenea, sperăm ca deciziile recente de sancționare aplicate de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor să determine creșterea gradului de implicare a consumatorilor privind sesizarea neregulilor la care sunt supuși, respectiv atunci când produsele comercializate încalcă standardele de calitate și atunci când acestea pot influența în sens negativ siguranța cetățenilor prin comercializarea lor pe piața națională.
Având în vedere cele menționate mai sus, vă rugăm să ne comunicați răspunsul la următoarele întrebări:
- Care sunt punctele de lucru aparținând operatorului economic SC Lidl Discount SRL care au fost sancționate prin măsura opririi temporare a prestării serviciilor și pe ce durată vor fi aceste puncte de lucru închise?
- Care sunt neregulile constatate de către comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor ce au determinat aplicarea sancțiunii de închidere temporară a punctelor de lucru menționate precedent?
- Ținând seama de multitudinea de nereguli ce au fost descoperite de către comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor ca urmare a derulării campaniei de verificare a modului în care sunt respectate prevederile legale în vigoare, în magazinele operatorului economic SC Lidl Discount SRL, dar ținând seama și de gravitatea faptelor, precum și implicațiile negative ale acestor nereguli asupra consumatorilor, vă rugăm să ne comunicați dacă odată cu deschiderea punctelor de lucru închise temporar, vor fi efectuate controale în magazinele operatorului economic SC Lidl Discount SRL cu frecvență mai ridicată?
- Care va fi modalitatea prin intermediul căreia Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor va monitoriza și va evalua remedierea neregulilor identificate în punctele de lucru ale operatorului economic SC Lidl Discount SRL?
Nu există răspunsuri