Adresată: Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Directorului General Pistol Cristian, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii Grindeanu Sorin Mihai
De către: Senator Andrei BUSUIOC
Circumscripția electorală: nr. 39, Vaslui
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 28/06/2023
Obiectul întrebării: Calitatea îndoielnică a asfaltului turnat în ultimii ani impune verificarea șoselelor și a porțiunilor de drum cu scopul minimizării accidentelor auto realizate prin derapare
Stimați domni,
Ca urmare a faptului că presa din ultimii ani întruchipează numeroase articole de știre în care sunt prezentate accidente auto rezultate prin alunecarea autovehiculelor și ca rezultat al numeroaselor cereri provenite din partea cetățenilor îngrijorați pentru siguranța lor și pentru siguranța celor din jurul lor, dorim să vă aducem la cunoștință faptul că șoselele și porțiunile de drum realizate în ultimii ani prin turnarea și sigilarea unui asfalt de calitate contestabilă necesită o verificare riguroasă. Această inspecție este necesară în principal, dar nu se limitează doar la atât, pe porțiunile de drum unde se petrec accidente auto rezultate prin derapare, în special în cazul acelor accidente auto realizate prin alunecare care nu se petrec pe vreme nefavorabilă, de ploaie sau de ninsoare.
Nemulțumirile cetățenilor cu privire la calitatea îndoielnică a asfaltului turnat în ultimii ani mi-au fost aduse la cunoștință în mod direct, însă acestea pot fi observate și indirect prin analiza părerilor împărtășite de cetățeni pe forumuri, bloguri sau prin intermediul comentariilor oferite pe platformele de socializare. Alături de această contrarietate bine fondată a populației ce are în vizor accidentele auto produse pe asfaltul alunecos, mass-media ne-a adus la cunoștință, de asemenea, în ultimii ani, rezultatele nefaste ale turnării unui asfalt într-o manieră delăsătoare și a folosirii unui sigilant de drumuri nepotrivit.
Astfel, articolul de știre denumit EXCLUSIV/FOTO/VIDEO. Iată momentul producerii accidentului rutier grav de astăzi din Pasul Mestecăniș prezintă un accident auto grav realizat prin alunecarea unui autovehicul pe o porțiune de drum. Însă, deși articolul de știre este extrem de îngrijorător în ceea ce privește siguranța șoferilor, secțiunea de comentarii ilustrează faptul că pe respectiva porțiune de drum se produc accidente mai frecvent decât cele ilustrate prin intermediul mass-media. Un cetățean a afirmat faptul că „Menționez că am pățit-o și eu în Pasul Mestecăniș acum câteva săptămâni să derapez cu motocicleta și să și cad. Într-un mod în care îmi stârnește suspiciuni, aveam 30 km/h maxim într-o curbă și roata mi-a derapat de parcă eram pe gheață.”. Un alt cetățean susține faptul că „Calitatea covorului asfaltic de pe toată raza județului Suceava este de cea mai proastă calitate din toată țara.”, iar un al treilea prezintă situația sa, prin care „Și eu m-am învârtit de două ori, la viteză foarte mică, în curbele de pe șosea. Dacă drumul este umed, viteza duce 100% la producerea de accidente. Dovadă stau parapeții făcuți praf aproape pe mai toată lungimea Pasului Mestecăniș.”.[1] Cu privire la respectiva porțiune de drum, cetățenii și-au manifestat nemulțumirea și în cadrul platformelor de socializare, unde au susținut faptul că deraparea, chiar și în condiții de vreme favorabilă, este frecventă, iar în condiții de vreme nefavorabilă accidentele se produc în lanț.
Însă, asfaltul alunecos nu reprezintă o dificultate doar în județul Suceava. Chiar și capitala României se confruntă cu accidente auto în lanț realizate prin deraparea pe șosea. Articolul de știre Accidente în lanț în București, din cauza asfaltului alunecos. Martori: „Derdeluș în miezul verii” prezintă o serie de accidente în lanț care s-au petrecut din cauza carosabilului alunecos. Șoferii au învinovățit firma de salubrizare, însă reprezentanții societății au negat posibilitatea ca apa utilizată de către ei pentru curățare să reprezinte cauza alunecării.[2] Alături de acest articol de știre, blog-urile dedicate șoferilor prezintă, de asemenea, situația carosabilului alunecos din capitală. Aici, șoferii își prezintă cazurile de derapare pe șoselele din București, ce se petrec indiferent de starea vremii sau de sectorul în care se conduce autovehiculul.[3]
Alături de județul Suceava și de București, fenomenul șoselelor alunecoase este observat și în Cluj. Prin intermediul articolului Cluj. Se alunecă serios! Andrei: „Am observat ca pe toate străzile din oraș, asfaltul este umed și alunecos. La pornire rotile patinează, iar la frânare se aluneca destul de bine, posibil și în curbe sa îți fuga spatele.Oare avem parte de …” s-au prezentat informații conform cărora pe mai multe străzi din Cluj s-au produs derapaje serioase, chiar și cu utilizarea roților de iarnă, pe anumite străzi din oraș, în special pe cele asfaltate în ultimii ani.[4] Aici, cauzele alunecării pe carosabil sunt dezbătute de șoferi. Se menționează faptul că „E vorba de anumite străzi din oraș, în special cele asfaltate în ultimii ani, e un amestec păcătos de bitum cu pietriș, probabil prost ales de firmele de casă ale primăriei.”, „ strada Pavlov era perfect uscată, iar în paralel Moților era umedă…”.[5]
Sibiul reprezintă un alt oraș în cadrul căruia s-au semnalat probleme privind alunecarea pe șosele. „A devenit sesizabil pentru mulți dintre șoferii sibieni faptul că, în ciuda temperaturilor exterioare pozitive, asfaltul multor străzi din oraș este alunecos.”.[6] Însă, și în cadrul orașului Deva s-a observat acest fenomen de derapare pe șosele. Aici, fenomenul de derapare determină accidente grave, în principal, atunci când plouă: „Situaţia de la ieşirea din Deva seamănă foarte mult cu cea din vara lui 2011. Atunci, în urma reabilitării DN 7 s-a constatat că asfaltul devenea extrem de alunecos pe timp de ploaie. Au fost câteva accidente grave într-o singură zi, între Spini şi Orăştie. Şoferii reclamau faptul că vehiculele pierdeau aderenţa la cea mai mică frână sau mişcare greşită. Presa centrală a dezvăluit apoi că problemele de aderenţă ar fi fost provocate de o soluţie de impermeabilizare a stratului de asfalt aplicată de firma care s-a ocupat de reabilitarea drumului.”[7]
Așadar, problemele privind alunecarea autovehiculelor pe șosele și calitatea îndoielnică a asfaltului turnat în ultimii ani pot fi observate pe diverse porțiuni de drum, aparținând diferitelor regiuni și județe ale României, fenomenul nefiind unul concentrat într-o anumită zonă dată și petrecându-se chiar și pe vreme favorabilă. În cadrul celor amintite anterior, au fost prezentate doar o serie de informații din anumite regiuni, cazurile de accidente prin derapare pe șoselele alunecoase pe vreme favorabilă regăsindu-se într-un număr mult mai ridicat.
Folosirea incorectă a unui sigilant de drumuri poate duce la deraparea autoturismelor pe șosele. Există două scenarii principale în care materialul de etanșare va determina ca asfaltul să devină alunecos. În primul scenariu, atunci când se aplică pentru prima dată materialul de etanșare, acesta va fi alunecos până când se va usca. Însă, nu ar trebui să existe trafic auto pe șosea cât timp materialul de etanșare este încă umed. În cel de-al doilea scenariu, dacă materialul de etanșare nu este amestecat corespunzător, acesta poate determina ca șoseaua să fie alunecoasă, chiar și după ce materialul de etanșare s-a uscat. În plus, stratul de etanșare nu va atinge durata sa de viață completă, ceea ce va genera repetarea lucrării mai devreme decât s-a estimat inițial, determinând costuri neprevăzute. Adăugarea de nisip industrial în amestecul de etanșare reprezintă un punct extrem de important, deoarece îmbunătățește tracțiunea, ajutând la prevenirea derapajelor și alunecărilor.[8]
De asemenea, etanșarea unei șosele poate determina ca aceasta să devină alunecoasă, în funcție de materialul de etanșare utilizat și în funcție de suprafața șoselei. Însă, sigilarea unei șosele reprezintă o parte necesară a întreținerii șoselei și a prelungirii duratei de viață a acesteia. Alegerea sigilantului adecvat care să se potrivească cu materialul șoselei este esențială, deoarece poate diminua numărul de derapaje, în special pe vreme de ploaie.[9]
Având în vedere faptul că pe raza teritoriului României pot fi constatate o multitudine de accidente auto ce se petrec din cauza derapării, inclusiv pe vreme favorabilă, dorim să vă aducem la cunoștință următoarele întrebări:
Întrebare 1. Considerați faptul că ar trebui ca drumurile și porțiunile de drum din România, acolo unde au fost semnalate de-a lungul timpului accidente auto realizate din cauza derapării, în principal accidentele auto realizate pe vreme favorabilă, să fie supuse unor verificări riguroase în ceea ce privește calitatea asfaltului și a sigilantului de drumuri?
Întrebare 2. Sunteți de părere ca, în urma verificării drumurilor, porțiunile de drum unde vor fi contestate nereguli sau care vor prezenta o posibilitatea crescută de accidente rutiere realizate prin derapare pe vreme favorabilă să fie refăcute, cu scopul minimizării accidentelor auto?
Întrebare 3. Având în vedere numărul ridicat de accidente rutiere realizate prin derapare pe vreme favorabilă pe anumite porțiuni de drum, de ce acestea nu pot fi regăsite în cadrul Dispeceratului CNAIR, https://andnet.ro/dispecerat/? Considerați faptul că aceste porțiuni de drum ar trebui semnalate?
[1]https://www.monitoruldedorna.ro/?p=295084&fbclid=IwAR3UccvXnvw37Q6VFt13wOqtdM6bKWimVqCt9IiFh5kF7IQKTrbY52-S_Ig
[2] https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/social/accidente-in-lant-in-bucuresti-din-cauza-asfaltului-alunecos-martori-derdelus-in-miezul-verii-1331270
[3] https://motociclism.ro/topic/756717-bucuresti-asfalt-alunecos-sau-mi-se-pare-mie/
[4] https://clujcapitala.ro/2019/12/08/cluj-se-aluneca-serios-andrei-am-observat-ca-pe-toate-strazile-din-oras-asfaltul-este-umed-si-alunecos-la-pornire-rotile-patineaza-iar-la-franare-se-aluneca-destul-de-bine-posibi/
[5] https://clujcapitala.ro/2019/12/08/cluj-se-aluneca-serios-andrei-am-observat-ca-pe-toate-strazile-din-oras-asfaltul-este-umed-si-alunecos-la-pornire-rotile-patineaza-iar-la-franare-se-aluneca-destul-de-bine-posibi/
[6] https://www.turnulsfatului.ro/2020/02/04/de-ce-rdquo-aluneca-soselele-sibiului-rdquo-in-aceasta-perioada-doua-variante-sarea-si-praful-164284
[7] https://glasul-hd.ro/pericolul-ascuns-de-la-iesirea-din-deva-asfaltul-de-pe-sensul-de-iesire-din-resedinta-de-judet-spre-santuhalm-devine-foarte-alunecos-cand-ploua/
[8] https://www.dirtworkscapecod.com/uncategorized/will-sealer-make-the-pavement-slippery-how-do-we-prevent-this/#:~:text=When%20sealant%20is%20first%20applied,after%20the%20sealant%20has%20cured
[9] https://www.cohesivehomes.com/sealed-driveway-slippery
Nu există răspunsuri