Andrei Busuioc – Interpelare – Obligativitatea utilizării biocombustibilului în România determină efecte negative precum defecțiuni ale autovehiculelor, creșterea costului de transport, creșterea prețului alimentelor etc

Adresată: Prim-ministrului Nicolae Ionel Ciucă

De către: Senator Andrei BUSUIOC 

Circumscripția electorală: nr. 39, Vaslui

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Data: 07/06/2023

Obiectul întrebării: Obligativitatea utilizării biocombustibilului în România determină efecte negative precum defecțiuni ale autovehiculelor, creșterea costului de transport, creșterea prețului alimentelor etc

Stimate domnule Prim-ministru,

Ca urmare a faptului că am primit numeroase întrebări de la cetățeni având ca subiect obligativitatea utilizării biocombustibilului în România începând cu data de 1 Iunie 2023, vă aduc la cunoștință o serie de informații extrase din studii, articole și știri, informații care au ca scop reliefarea dezavantajelor biocombustibililor în raport cu fiabilitatea vehiculelor, creșterea consumului de combustibil, dar și o serie de dezavantaje ale biocombustibilului asupra mediului înconjurător și asupra cetățenilor. De asemenea, deși măsura a fost impusă doar cu câteva zile în urmă, cetățenii afirmă că au observat deja cum cantitatea de motorină sau benzină cu care alimentau în mod regulat nu mai este suficientă pentru a-și duce la bun sfârșit sarcinile cotidiene.

Utilizarea biocombustibililor în România a început cu data de 1 Iunie 2023. Ca urmare, procentele de biocombustibil ce sunt regăsite în benzina și motorina românească sunt de 8%, respectiv 6,5%. O serie de studii au demonstrat că utilizarea biocombustibilului duce la o creștere a consumului de combustibil în autoturisme, deci și a costurilor de transport. În plus, deoarece vehiculele mai vechi nu sunt proiectate pentru a funcționa cu biocombustibil, cei care se bazează pe acestea pentru transport pot întâmpina probleme tehnice.

Această măsură a fost propusă de Comisia Europeană cu scopul de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră. Pentru a se asigura că măsura va fi respectată de toți operatorii economici, Guvernul a modificat Ordonanța de urgență a Guvernului 80/2018 prin Ordonanța de urgență a Guvernului numărul 33 12/05/2023, pentru a include obligația de a comercializa numai benzină și motorină în amestec cu biocombustibili, atât la importator, la locul de distribuție a carburanților, la producător, cât și la operatorul locului de distribuție.[1]

Numeroase studii au arătat cum utilizarea biocombustibilului reduce kilometrii parcurși și face ca automobilele mai vechi să se defecteze spontan. De asemenea, în unele  articole de presă apar informații neliniștitoare din alte țări, cum ar fi Suedia, unde șoferii au descoperit că autovehiculele lor au început să funcționeze precar și faptul că prețul combustibilului a crescut.[2]

Suprafața agricolă necesară pentru a produce suficient biocombustibil a fost menționată, de asemenea, în cadrul știrilor curente, iar acest necesar de suprafață este alarmant. În Europa, aceste date indică faptul că aproximativ 8 milioane de hectare de teren sunt utilizate în prezent pentru culturi destinate producției de bioetanol, iar aproximativ 34 de milioane de hectare sunt utilizate pentru  culturi de producere a biodieselului. Pornind de la ipoteza că un hectar de teren este necesar pentru a hrăni patru persoane, cele 42 de milioane de hectare de teren utilizate pentru a crea biocombustibil ar putea hrăni zece milioane de oameni. În 2050, ar fi nevoie de aproximativ 154.000 de milioane de hectare de teren dacă tot biocombustibilul ar fi produs din plante, acest teren fiind suficient pentru a hrăni 38 de milioane de persoane.[3] Situația necesarului de teren agricol utilizat pentru producția de biocombustibili reprezintă un dezavantaj major al impunerii utilizării de biocombustibil, luând în considerare importanța utilizării acestui teren agricol pentru hrănirea unei populații care se află într-o continuă creștere.

Putem observa numeroase raportări ale defecțiunilor motoarelor ca urmare a utilizării de biodiesel, precum deteriorarea componentelor esențiale și scăderea performanței motorului. O analiză amănunțită a demonstrat faptul că majoritatea acestor probleme sunt atribuite utilizării combustibilul biodiesel de calitate inferioară și sunt asemănătoare cu problemele cauzate de motorina simplă de calitate inferioară. Cu toate acestea, unele dintre probleme (mai ales cele legate de utilizarea autovehiculului în anotimpul rece) sunt cauzate de proprietățile naturale ale combustibilului biodiesel, mai degrabă decât de calitatea scăzută a combustibilului. Următoarele probleme ale motorului sunt tipice atunci când se utilizează biodiesel: depunerile de pe injectoare pot afecta diferite procese interne, performanța este afectată de depunerile din pompa de injecție, diluarea uleiul de lubrifiere, motorul refuză să pornească pe vreme rece, scurgeri  din conducta de combustibil și înfundarea filtrului de combustibil.[4]

Eficiența reprezintă unul dintre principalii indicatori ai impactului ecologic al unui combustibil. În ciuda faptului că este o sursă de combustibil foarte dăunătoare, benzina este incredibil de eficientă datorită produsului în sine și infrastructurii care s-a dezvoltat în jurul acesteia. Biocombustibilul, chiar și în cantități infime, necesită volume enorme de biomasă pentru a fi produs. Spre deosebire de benzină, acest biocombustibil are o densitate energetică mult mai mică, ceea ce reduce și eficiența sa. De asemenea, chiar dacă este susținut adesea faptul că biocombustibilul poate ajuta mediul înconjurător, dacă nimeni nu și-l poate permite, acesta nu poate fi utilizat și nu îi poate ajuta pe cetățeni. Va trebui să utilizăm mai mult biocombustibil, deoarece acesta nu este atât de eficient pe cât ar putea fi. Experții au demonstrat că acest lucru duce frecvent la costuri mai ridicate decât cele ale benzinei. Un alt dezavantaj al biocombustibililor este dat de caracterul coroziv ale acestora. Prin urmare, în prezent, nu sunt potriviți pentru utilizarea în conducte (de asemenea, în motoarele auto). În plus, dacă se dorește trecerea către biocombustibili, autovehiculele trebuie modificate astfel încât să se asigure o bună funcționare a acestora.[5]

Chiar dacă anumite amestecuri de biocombustibili pot fi mai puțin costisitoare decât benzina sau motorina standard, acestea nu oferă neapărat aceeași eficiență sau distanță de deplasare din cauza diferenței de densitate a combustibilului. Prin urmare, dacă trecem la un amestec de biocombustibil, s-ar putea constata faptul că autovehiculul trebuie alimentat mai frecvent.[6]

Studiul denumit Compatibility of Biodiesel with Petroleum Diesel Engines de Hannu Jääskeläinen, W. Addy Majewski prezintă următoarele grupe de potențiale probleme ce pot apărea ca urmare a utilizării de combustibili biodiesel:

  1. Compatibilitatea materialelor – În funcție de modelul și anul de fabricație al motorului, componentele motorului care intră în contact cu combustibilul pot fi fabricate din materiale incompatibile.
  2. Diluarea uleiului – La toate motoarele există posibilitatea ca o parte din combustibil să ajungă în carterul motorului și să dilueze uleiul de lubrifiere. În timp, combustibilul acumulat poate afecta capacitatea uleiului din motor. Ceea ce se întâmplă cu uleiul de lubrifiere și cu componentele motorului care intră în contact cu amestecul ulei/combustibil poate avea un impact asupra durabilității și longevității motorului.
  3. Echipamentul de injecție a combustibilului – Impactul asupra injectoarelor de combustibil, filtrelor și altor componente ale sistemului de alimentare cu combustibil poate cauza o deteriorare semnificativă a performanței motorului.
  4. Sistemul de control al emisiilor – Catalizatorii și filtrele de particule pot fi afectate negativ de combustibilii biodiesel. Poate rezulta o creștere a emisiilor motorului sau o durabilitate redusă a componentelor pentru emisii.[7]

De asemenea, studiul susține că ori de câte ori se modifică compoziția combustibilului în sistemul de alimentare, compatibilitatea materialelor reprezintă o preocupare majoră. Proiectanții sistemelor de combustibil încorporează materiale pe baza testelor de laborator și a datelor istorice disponibile. Astfel, schimbările în compoziția combustibilului și introducerea combustibililor alternativi creează adesea probleme neprevăzute în ceea ce privește componentele metalice din sistemul de combustibil.[8]

Conform studiului Biodiesel carbon intensity, sustainability and effects on vehicles and emissions de Francisco Posada, Chris Malins, Anil Baral, The International Council on Clean Transportation, fiabilitatea vehiculelor poate suferi din cauza efectelor negative ușoare, dar nu neglijabile, ale biodieselului. Literatura de spaecialitate susține că performanțele autovehiculelor și eficiența combustibilului sunt influențate de densitatea energetică redusă a biocombustibililor. În cazul biodieselului, s-a observat o anumită pierdere de putere la sarcina maximă a autovehiculului. De asemenea, atunci când se utilizează biodiesel, majoritatea studiilor au constatat o creștere a consumului specific frânării.

Dezavantajele biocombustibilului includ, de asemenea, determinarea creșterii consumului de apă, probleme privind securitatea alimentară, utilizarea excesivă de îngrășăminte și defrișările. În ceea ce privește creșterea consumului de apă, anumite culturi care produc biocombustibil necesită o cantitate alarmantă de apă și, prin urmare, pot pune presiune asupra resurselor locale de apă. Având în vedere securitatea alimentară, conform regulii economice a cererii și ofertei, cererea crescută privind cultivarea unei anumite culturi alimentare poate duce la creșterea prețurilor pentru alimente specifice. Astfel, populația din regiunea respectivă, dar nu numai, se poate confrunta cu inaccesibilitate privind anumite alimente, deoarece prețurile sunt mai mari. În ceea ce privește utilizarea îngrășămintelor, culturile care contribuie la producerea de biocombustibil pot necesita o cantitate mai mare de îngrășăminte, deoarece creșterea acestora este mai rapidă atunci când se utilizează îngrășăminte. Utilizarea excesivă de îngrășăminte poate dăuna mediului înconjurător. De asemenea, anumiți oameni de știință susțin faptul că producerea unei cantități suficiente de biocombustibil ar putea necesita mai mult combustibil petrolier decât se preconizează. Acest lucru se datorează faptului că ar putea exista o cerere mai mare de utilizare a tractoarelor (și a vehiculelor agricole similare) și a vehiculelor de transport.[9] Despădurirea reprezintă o altă consecință îngrijorătoare a producției de biocombustibili, deoarece vom asista la o cerere mai mare de plantare a unor culturi specifice, culturi care vor înlocui pădurile.[10] Una dintre cele mai îngrijorătoare probleme cu care ne confruntăm în prezent este hrănirea unei populații care va ajunge la 9,6 miliarde de oameni până în 2050. Acest obiectiv este și mai dificil de atins, deoarece cultivarea terenurilor pentru producerea de biocombustibili intră în concurență cu producția de hrană.[11]

Ca atare, ceea ce se poate înțelege ca urmare a prezentării  studiilor și articolelor este faptul că utilizarea biocombustibilului duce la o creștere a consumului de combustibil în autoturisme, alături de alte numeroase dezavantaje. Această creștere a consumului de carburant generează implicit și o creștere a costurilor de transport. Aplicabil în situația dată, principiul „cauză și efect” al utilizării biocombustibililor generează mari îngrijorări în rândul populației. Această îngrijorare are ca fundament creșterea prețurilor la raft la alimente, din cauza costurilor mai mari de transport al produselor. Având în vedere faptul că prețul combustibilului va avea de suferit, mașinile agricole și cele de transport marfă vor impune ca o sumă mai ridicată să fie cheltuită pentru a obține și livra alimentele. Nu ar fi pentru prima dată când produsele la raft s-au scumpit din pricina creșterii costurilor de transport, amintindu-ne astfel evenimentele de anul trecut, atunci când prețul motorinei și al benzinei depășise pragul de 10 lei/litru.

Creșterea costului alimentelor ca urmare a introducerii biocombustibililor reprezintă un fenomen studiat și confirmat. Conform articolului Biofuels policies drive up food prices, say over 100 studies, politicile europene în domeniul biocombustibililor au generat, într-adevăr, creșterea prețurilor alimentelor la nivel mondial. Acest fapt a fost confirmat prin centralizarea a peste 100 de studii economice privind impactul asupra prețurilor la alimente din cauza creșterii cererii de biocombustibili obținuți din culturi alimentare. Cererea ridicată de biodiesel a determinat creșterea prețului uleiurilor vegetale din UE, cum ar fi uleiul de rapiță, uleiul de palmier, soia și floarea-soarelui.[12]

Ca urmare a înaintării către dumneavoastră a acestor informații, doresc să vă adresez următoarea întrebare:

Întrebare

În condițiile curente, respectiv în situația în care cetățenii se confruntă cu scumpiri ale combustibilului generate de adăugarea de biocombustibili, se preconizează faptul că românii vor fi nevoiți să găsească noi soluții pentru a-și duce la bun sfârșit sarcinile cotidiene și pentru a economisi. Se pare că alternativa ce poate genera cea mai justificabilă economie pe termen lung este cea a achiziționării unui autovehicul electric. Însă, deși statul subvenționează achiziția de vehicule electrice, sumele ce necesită a fi achitate de către cetățenii români depășesc cu mult puterea lor financiară. Astfel, românii nu se află în ipostaza de a-și permite achiziția de vehicule electrice, chiar dacă sunt subvenționate, iar, dacă românii și le-ar permite, utilizarea acestora este pusă sub semnul întrebării întrucât nu există suficiente stații de încărcare electrice.

În această situație în care românii sunt împinși spre a căuta noi alternative (respectiv achiziția de autoturisme electrice), însă se află în imposibilitatea de a acționa astfel, considerați  că soluția  adecvată  ar fi  eliminarea obligativității utilizării biocombustibilului?

În concluzie, chiar dacă biocombustibilul prezintă anumite efecte pozitive asupra mediului, aceste efecte pot fi ușor plasate în umbra efectelor negative, efecte precum defrișările, utilizarea excesivă a îngrășămintelor, necesitatea unei cantități enorme de apă pentru a susține culturile ce produc biocombustibil, necesitatea de a utiliza mai mult petrol pentru a produce biocombustibil, incapacitatea de a hrăni o populație care se află în continuă creștere, casarea vehiculelor mai vechi și creșterea consumului de combustibil al autovehiculelor. De asemenea, alături de dezavantajele expuse, putem estima și unele efecte negative complementare, respectiv scumpirea alimentelor la raft.


[1] https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/270165

[2] https://autolatest.ro/stiri/in-suedia-soferii-de-masini-diesel-si-benzina-sunt-penalizati-pentru-ca-alimenteaza-combustibili-scumpi-de-o-calitate-extrem-de-slaba/

[3] https://www.bursa.ro/biocombustibilii-folositi-in-activitatea-de-transport-nu-trebuie-sa-ia-painea-de-la-gura-oamenilor-47863947

[4] https://extension.psu.edu/using-biodiesel-fuel-in-your-engine

[5] https://www.conceptcarcredit.co.uk/biofuel-biodiesel-pros-cons/#L10

[6] https://www.ratecity.com.au/car-loans/articles/biofuel-alternative-to-conventional-transport-fuels

[7] https://dieselnet.com/tech/fuel_biodiesel_comp.php

[8] https://dieselnet.com/tech/fuel_biodiesel_comp.php

[9] https://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/biofuels/10-disadvantages-of-biofuels.htm

[10] https://environment.co/biofuels-pros-and-cons-things-you-should-know/

[11] https://www.theguardian.com/environment/2015/jan/29/biofuels-are-not-the-green-alternative-to-fossil-fuels-they-are-sold-as

[12] https://www.transportenvironment.org/discover/biofuels-policies-drive-food-prices-say-over-100-studies/

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Președintelui AUR, George Simion, i s-a restricționat astăzi accesul în incinta Parchetului General, acolo unde a mers pentru a depune o solicitare de restituire a telefonului mobil, confiscat în mod abuziv de procurori. „E o țară în care procurorii au voie să te ridice în mod […]
Toți cei șase europarlamentari AUR au aderat la Grupul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni (ECR). „Ne-au cântat prohodul, dar s-au înșelat! Europarlamentarii AUR vor activa în cadrul Grupului Conservatorilor și Reformiștilor Europeni (ECR), cel mai important grup conservator din Parlamentul European. Sper ca alături de celelalte guverne […]
Importanți lideri conservatori din Europa îl susțin pe liderul AUR, George Simion, în cursa pentru Cotroceni. Printre ei se află și Jaroslaw Kaczynski, președintele partidului „Lege și Justiție”, din Polonia, care a transmis, de altfel, un videoclip în care își arată aprecierea față de lupta pe […]
În vizita sa în Munchen cu ocazia Campionatului European de Fotbal, George Simion s-a întâlnit și cu românii stabiliți în Germania, cărora le-a mulțumit pentru susținere și le-a vorbit despre sistemul corupt care a acaparat țara. „Mulțumesc că ne-ați votat, mulțumesc că mulți dintre voi sunteți […]
Alianța pentru Unirea Românilor și-a lansat sâmbătă, 15 iunie, candidatul la alegerile prezidențiale, în persoana lui George Simion. Evenimentul a avut loc la Arenele Romane, în prezența a peste 7.000 de membri și simpatizanți AUR. „Noi știm să depunem efort. Poate de aceea sunt singurul care […]
Președintele Consiliului Național de Conducere al AUR, Claudiu Târziu, a declarat astăzi, la Bruxelles, că au trecut trei zile de la închiderea urnelor și, totuși, președintele AEP Toni Greblă refuză să explice de ce nu se anunță rezultatele finale. „Încercăm să înțelegem cum e posibil ca […]