Către: Domnului Florin CÎȚU
Prim-Ministru al României
De la: Deputat Dorel Gheorghe ACATRINEI
Circumscripția electorală nr. 35, Suceava
Obiectul inerpelării: După pachetul de Mobilitate 1, o nouă lovitură aplicată transportatorilor români!
Domnule Prim-ministru,
Pe masa Guvernului României se află un proiect de ordonanță de urgență al cărei efect se va resimți direct în tarifele de primă RCA, atât la nivelul asiguraților persoane fizice cât și la cele juridice. Proiectul acestei ordonanțe, ce se referă, în principal, la introducerea obligatorie a decontării directe în polița RCA, apare într-un context total neprielnic din punct de vedere al pieței asigurărilor și va conduce, în fapt, la o creștere necontrolată a tarifelor de primă.
Cum urmează să fie afectați cei asigurați prin implementarea decontării directe pentru asigurările RCA în contextul fenomenelor de dezechilibru generate de samsarii de reparații?
Prezentăm, în continuare, funcționarea decontării directe: avem un accident între 2 vehicule, iar asiguratorul vehiculului păgubit (A) va plăti către clientul său o despăgubire, iar, apoi, va deconta către asiguratorul vehiculului „vinovat” (B) această sumă de bani.
De ce vor crește tarifele?
Dacă asiguratorul A are garanția că orice sumă plătită cu titlu de despăgubire, va fi recuperată de la asiguratorul B, nu va mai avea niciun interes să controleze valoarea acestei despăgubiri deoarece majoritatea acestor despăgubiri se achită direct unităților de reparații, acestea vor putea factura orice și oricât.
Însuși procesul de decontare directă va anihila orice încercare a unor asiguratori de a controla costul despăgubirilor, iar aceste majorări vor conduce imediat la majorări ale primelor de asigurare, pentru că niciun asigurator nu va putea absorbi o astfel de creștere a cuantumului daunelor.
De ce tarifele vor scăpa de sub control?
Niciun asigurator nu va putea calcula cu exactitate cât de puternic va fi afectat de acest procedeu de decontare. Adică, asiguratorul B nu o să știe cât de permisiv va fi asiguratorul A în acceptarea unor tarife de manoperă de 800 de lei/oră, adaosuri de 100% la prețul pieselor de schimb sau costuri de 200 de Euro pe zi privind închirierea unui autovehicul.
De asemenea, nimeni nu va putea estima impactul efectului de contagiune. Adică, cele câteva mii de service-uri care facturează, în prezent, 150 lei pe oră de manoperă și oferă discount-uri la prețul pieselor de schimb, iar întrebarea care se pune este dacă vor rămâne la acest nivel, sau vor adopta tarife majorate de 5 ori?
Prin urmare, asiguratorul B își va adăuga la tarif o marjă de siguranță suficient de mare încât să evite pierderi, iar când nu cunoști exact nivelul acestei marje, aceasta poate fi situată între 0 și 200 %, conducând, astfel, la creșterea explozivă a tarifelor de primă care deja au trecut printr-o creștere în ultimele luni, estimată la o medie de 15% față de tarifele din perioada 2019-2020.
Introducerea în lege a samsarilor de despăgubiri va genera o speculă generalizată în care victima este, în fapt, înșelată de acești samsari.
Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF) refuză să elimine contractele de mandat precum și cesiunea de creanțe, prin modificarea legii, în acord cu practica internațională, din motive ușor de intuit, însă propune această ordonanță de urgență care are un singur obiectiv major – sprijinirea samsarilor în detrimentul asiguraților persoane fizice și juridice, victime colaterale ale intereselor financiare de milioane de euro.
Față de această situație și avînd în vedere că domeniul de reglementare este piața transporturilor, solicităm răspunsul la interpelare în două puncte:
(1) Care este punctul de vedere al dumneavoastră, domnule prim-ministru și al Guvernului României față de această ordonanță de urgență precum și modul în care veți proteja funcționarea optimă a acestei piețe cu impact direct asupra locurilor de muncă și al veniturilor la bugetul de stat din activitatea de transporturi?
(2) Dacă nu considerați că este oportun un studiu de impact cu privire la urmările acestei ordonanțe de urgență asupra pieței transporturilor?
Nu există răspunsuri