Ramona Bruynseels – Declarație politică – Responsabilitatea statului în tragedia de la București, cartierul Rahovei și urgența unei reforme reale în domeniul siguranței locuirii.

În dimineața zilei de 17 octombrie 2025, un bloc de locuințe din Sectorul 5 – București a fost devastat de o explozie provocată de acumularea de gaz metan. Trei oameni au murit. Alți șaptesprezece au fost răniți, dintre care cinci în stare gravă. Cinci blocuri au fost evacuate. Peste 50 de familii rămân fără adăpost. Liceul Dimitrie Bolintineanu a fost închis din cauza afectării structurii de rezistență.

Această tragedie nu este un accident izolat. Este rezultatul unui sistem care funcționează pe improvizație, externalizare fără control și lipsă de responsabilitate instituțională.

Legea energiei nr. 123/2012 impune obligația furnizorilor de gaze naturale de a asigura siguranța în exploatarea rețelelor.

Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții obligă autoritățile locale, să verifice periodic starea tehnică a clădirilor.

Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor impune, inspecții preventive și controlul instalațiilor cu risc.

Legea nr. 292/2011 privind asistența socială obligă statul, să sprijine victimele dezastrelor.

Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății impune, capacitate de reacție medicală în situații de urgență.

Toate aceste obligații au fost încălcate sau respectate defectuos.

– Nu există trasabilitate contractuală între furnizorii de gaz și firmele care intervin asupra instalațiilor.

– Nu există un registru public al intervențiilor tehnice.

– Nu există detectoare de gaz obligatorii, în majoritatea locuințelor racordate.

– Nu există verificări reale, ci doar parafe și avize formale.

– Nu există fonduri de urgență pentru victimele dezastrelor domestice.

În București–Ilfov, doar 30% dintre locuințe au poliță facultativă care acoperă riscul de explozie.

În cazul blocurilor devastate din Rahovei, majoritatea victimelor nu vor fi despăgubite.

În acest timp, la ANRE – instituția care autorizează și supraveghează operatorii din domeniul gazelor – un stufos aparat administrativ-birocratic încasează salarii medii brute de peste 23.000 de lei lunar pentru o activitate ineficace și ineficientă.

Această instituție, finanțată din tarifele plătite de exact aceia pe care ar trebui să-i controleze, a devenit o structură opacă, cu 28 de direcții și servicii, dar fără capacitate reală de intervenție în teren.

Este inacceptabil ca într-un stat în care oamenii mor în casele lor din cauza unor instalații neconforme, șefii autorităților de reglementare să încaseze lunar echivalentul a 4–5 salarii medii nete, fără să răspundă pentru eșecul sistemic.

Mai mult, România nu are un sistem funcțional de sprijin pentru gospodăriile vulnerabile în privința asigurării locuinței.

Din contră, în alte țări europene, în Franța de exemplu, sistemul „CATNAT” (care reglementează regimul asigurărilor în cazul catastrofelor) garantează acoperirea riscurilor majore printr-un fond mutualizat, iar în Portugalia, programul IFRRU 2020 oferă credite cu componentă nerambursabilă pentru renovare și protecție.

Recomandările Parlamentului European din 2020 prevăd subvenționarea primelor de asigurare pentru gospodăriile cu venituri mici, utilizarea fondurilor structurale și crearea de fonduri de garantare mutuale.

În același timp, modul fragmentat de organizare a sistemului mobil de intervenție medicală în caz de dezastru urban este o vulnerabilitate majoră. Proiectul NIGHTINGALE (UE, Horizon 2020) și modelele din Germania și Franța demonstrează eficiența unităților de tip AMP (Advanced Medical Post) și a echipelor EMT (Emergency Medical Teams), când sunt perfect integrate cu ISU și spitalele regionale.

În acest context dramatic cerem Guvernului:

– Reglementarea lanțului de subcontractare – cu trasabilitate transparentă, completă și răspundere solidară între furnizor și executant.

– Obligația detectoarelor de gaz în toate locuințele racordate, cu subvenție pentru instalare.

Registru public al intervențiilor tehnice, cu semnătură digitală și acces transparent.

Audit anual independent al firmelor agreate de distribuitori.

Fond de urgență pentru victimele dezastrelor domestice.

– Reformarea verificărilor tehnice și a inspecțiilor ISU – cu responsabilitate reală, nu birocratică.

– Reevaluarea bugetelor și a grilelor de salarizare din instituțiile de reglementare, în raport cu performanța și încrederea publică.

Subvenționarea primelor de asigurare pentru locuințe în gospodăriile aflate sub pragul sărăciei, prin fonduri europene și parteneriate public-private.

Organizarea obligatorie, la nivelul fiecărui municipiu, a unui sistem mobil și integrat de intervenție medicală de urgență – cu unități de tip AMP și echipe EMT – capabil să intervină în primele 15 minute de la un incident major și să disloce unități provizorii funcționale în zone calamitate.

Stimați colegi,

Românii nu trebuie să mai moară în casele lor și nicăieri altundeva, din cauza neglijenței instituționale.

Siguranța locuirii nu este un lux, ci o obligație a statului și administrațiilor locale.

Această tragedie trebuie nu numai să ne cutremure, dar să ne reamintească propriile responsabilități și să devină punctul zero al unei reforme reale.

Nu mai putem accepta un sistem care funcționează pe parafe, hârti formal acoperitoare  improvizații și lipsă de răspundere.

Vă cer să susțineți aceste măsuri.

Vă cer să tratăm această tragedie nu ca pe o știre de o zi, ci ca pe un semnal de alarmă pentru întreaga societate și să nu-i mai dăm nicio șansă să se repete.

Distribuie acest articol!