Șipoș Eugen Cristian – Întrebare – Situația critică din județul Cluj legată de gestionarea deșeurilorcauzată de încălcarea flagrantă a contractului de către operatorul Supercom

Adresată: Domnului Cseke Attila-Zoltán, Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației

În atenția Domnului Alin Tișe – Președintele Consiliului Județean Cluj

De către domnul senator: Eugen-Cristian ȘIPOȘ                                

Circumscripția electorală: nr.13, Cluj

Grupul Parlamentar: A.U.R.             

Obiectul Intrebării:  Situația critică din județul Cluj legată de gestionarea deșeurilorcauzată de încălcarea flagrantă a contractului de către operatorul Supercom

Stimate Domnule Ministru,

Stimate Domnule Președinte al Consiliului Județean Cluj,

O situație extrem de gravă afectează zeci de mii de cetățeni din județul Cluj în ceea ce privește gestionarea serviciilor de salubritate și respectarea legislației în domeniul deșeurilor și al concurenței.

Conform unor informări alarmante și plângeri numeroase ale cetățenilor, firma Supercom, titulară a contractului de concesiune pentru administrarea și operarea Centrului Municipal de Îndepărtare a Deșeurilor (CMID) Cluj, încalcă în mod sistematic și flagrant obligațiile contractuale și legale.

a) Deși contractul stipulează obligativitatea implementării sistemului „plătești cât arunci” și a colectării selective eficiente, acestea nu au fost puse în practică. Deșeurile colectate separat de către cetățeni sunt ridicate și amestecate „la grămadă”, ceea ce anulează total efortul civic și încalcă direct principiile economiei circulare și ale Directivei UE privind deșeurile.

b) În ciuda nerespectării contractului, firma Supercom a majorat tarifele pentru serviciile de salubritate cu 125-135%. Cum este posibil ca un operator să beneficieze de astfel de creșteri nesimțite, fără a oferi servicii de calitate superioară și, dimpotrivă, oferind un serviciu sub standardele contractuale

c) La ora actuală, Supercom și-a asigurat o poziție de monopol, după ce a falimentat, prin practici concurențiale neloiale, alte firme serioase și solvabile din zonă, care aveau ca angajați concetățeni clujeni.  Astfel, acum, își permite să facă presiuni asupra autorităților amenințând cu retragerea și lăsarea localităților cu deșeurile neridicate, pentru a-și impune condițiile.

d) La nivelul județului Cluj, firma Supercom este depășită de situație, nu are personal suficient pentru a încheia contracte cu populația și nu asigură o colectare eficientă, ceea ce indică un eșec operational major. În plus, nu a plătit o redevență de peste 37 de milioane de lei către Consiliul Județean Cluj, conform contractului, aducând o pagubă gravă adusă bugetului public și comunității.

Această situație nu este doar o problemă locală. Ea reprezintă un model de gestionare defectuoasă care subminează încrederea cetățenilor în autorități, sabotează eforturile naționale de protecție a mediului și promovează practici economice neloiale.

Cetățenii din Cluj plătesc mult mai mult pentru un serviciu mult mai prost. Aceasta este o încălcare directă a drepturilor și interesului lor legitim.

În acest context, domnule președinte, vă rog să-mi răspundeți la următoarele întrebări:

  1. Care este justificarea pentru care a fost ales un criteriu de selecție la licitația pentru atribuirea contractului de salubrizare, criteriu care s-a demonstrat că nu putea fi pus în aplicare și doar a creat o poziție de monopol din partea firmei Supercom?
  2. Ce măsuri urgente intenționați să luați pentru a sancționa acestă gravă nerespectare a politicilor de mediu și a forța operatorul să își îndeplinească obligațiile contractuale?

                                                                                                                                              

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE